***MAALISMASUT MA-KE**
Kommentit (58)
Eka neuvolakäynti takana. Eipä siellä mitään ihmeitä.. Kunhan joristiin ja täyteltiin kaavakkeita. Verta otti ja suonesta samalla HBn. Paksua on veri.. Ei tarvi ihan heti alkaa rautaa naposteleen.. Kyllä sen verran edellisistä synnytyksistä oon oppinu et vaik suositukset on ettei rautaa kannata syödä raskaana ennenku hemppa on alhaana niin mä kyllä syön varastoon.. Sen verran runsaasti luovuttanu verta synnytyksissä. Ja paremmassa kunnossa olin kakkosen saatuani kun olin melkein koko raskauden napsinu rautaa, esikon jälkeen sain 2 pussia verta ja silti olin pitkään huonona. Alapaine on vähän alhaalla mut eiköhän ne kohoa loppua kohden ;)
Seuraava neuvola on syyskuussa ja se on sitte lääkärikäynti. Tässä välissä pääsee taas kurkkimaan käpyä, kunhan ensin saa varattua ajan sinne np-ultraan.
Miten teillä muilla kolmosta tai useampaa odottajat on toi synnytyksen kesto ollu? (hyvä miettiä jo tällasta..) Eikös sitä sanota että seuraavat syntyy aina nopeammin.. Itellä eka synty 8,5h ja toinen 5,3h.. Tuleeko seuraava sit luomuna 2,5h??
Joku kyseli aiempien lasten ikiä, meillä esikko syntyny 9/02 ja kakkonen 6/05. Eli ikäeroa näille kaikille tulee 6,5v ja melkein 4v. Ihan kiva..
Onnea kaikille uusille odottajille :) Ja on tosiaan erikoista että meitä kolmannen odottajia on näin paljon. Onko kellään tullu vielä vahvoja tuntemuksia siitä kumpi on tulossa? Mulla on tosi vahva tyttöfiilis.. Tosin oon 2 kertaa nähny ynta että oon synnyttänyt syötävän suloisen tyttövauvan. Lisäks sanotaan, et tyttövauva vie odotusaikana äitinsä kauneuden.. en tosin väitä että olisin mikään hirmu kaunis muutenkaan mutta kyllä iho kukkii niin komeasti että lyötiin miehen kanssa jo vetoa siitä tuleeko tyttö vai poika.. Minä tietty tytön kannalla.
Nyt syömään ja unille.
-kolmekamua & "Käpy" rv 8+2
nimittäin maha. Raskauden kesto on sama kuin sinulla, mutta odotan jo kolmatta, joten johtuiskohan siitä. Maha todellakin näkyy jo. Palailen lomalta ensi viikolla, saas nähdä mitä siellä tuumaavat. Aiemmat raskaudet eivät ole näkyneet vielä tässä vaiheessa.
Joku kyseli iästä... Itse olen 29-vuotias. Kerkeen tosin täyttää kolmekymmentä ennen kuin toukka syntyy. Aikaisempiin lapsiin tulee ikäeroa peräti seitsemän ja kymmenen vuotta.
On ollu hauskaa olla nyt raskaana, kun esikoista odotin melkein viikolleen samaan aikaan tasan kymmenen vuotta sitten. Oli se vaan niin erilaista kun itse olin silloin vasta 19v. Sillon sitten juhlittiin kakskymppisiä joulun alla :)
Synnytys kesti ekan kanssa 13 tuntia, ja toinen tuli neljässä tunnissa. Tän kanssa oon jo yrittäny henkisesti valmistautua siihen, että käytännössä näin pitkillä ikäeroilla oon taas "ensisynnyttäjä" ainakin tuon ajan suhteen...
Piiperö-78 rv 6+2
Tai mitäpä mä noin iloista aloitusta tuohon...kun koko päivä on ollut niin syvältä! Pääsin ylös vasta 19:30!!! Onneks mies tosiaan lomalla...vaikka nyt tää loma menee ihan hukkaan. Oksenkin neljän maissa iltapvllä niin paljon, etten VARMASTI ollut koko päivänä edes syönyt/juonut sen vertaa, mitä tavaraa tuli -yök! Sitten söin 1/4 pizzaa ja imeskelin pari salmiakkia + lepäilin, niin 19:30 pääsin tosiaan jalkeille. Nyt oon sitten vetänyt vuorotellen salmiakkia ja suolapähkinöitä... Tosi terveellistä, mutta pakko kai se on jotain syödä, mikä vaan alas menee. :( Yhyy... Mutta voin kertoa: ei taida haluta enää kolmatta, jos tää raskausaika on näin tuskaa... Ei tosiaan Artusta ollut, silloin oksensin vain yhtenä päivänä! Liekö nyt tulossa tyttö, tai sitten vaan äitiään kiusaava poika ;)
Juu, eli toinen tulossa, ikäeroa tulee aika tarkkaan 2v. (Arttu synt. 050307, nyt LA130309.) Itse olen nyt 25, mies 29. Nämähän näkyy tosin esittelypinostakin, mutta eipä ne ainakaan itselle jää mieleen, vaikka sinne välillä kurkkiikin =D Ja meitä on TOSI monta jo maaliskuisissa - joten suokaa kamalasta anteeksi, kun ei vielä pysty muistamaan niccejä ja kommentoimaan juttuja... Mutta eiköhän me tässä tulevien kuukausien aikana tutustuta paremmin!
NASSE, eli kuten TIUKU jo sanoikin, niin rakko tyhjänä. Tai en mä ohjetta kysynyt, katsoin vain sitä Hyvinkään sairaalan ohjetta, jossa sanottiin, että rakko tyhjänä siihen ekaan (np-)ultaan, ja kun sekin tehdään alakautta, niin tein tämän hurjan päätelmän itse *hih*
Tuosta ultrasta vielä...vähän alkoi jännittämään, kun alkio vastasikin eilen tosiaan vajaa 6vkoista, vaikka piti olla 6+3. Plussasin kuitenkin jo 3+6, joten ei se nyt kauheesti alle 6vkoa voi olla. Nyt siis alkoi jännittää/pelottaa, että vaikka syke näkyikin, niin entä jos alkio on lopettanut kasvamisen... Ja siis sykekin siitä sitten aikaa myötä häviää? Ja tosi kiva nyt sitten odotella elokuun loppuun, jolloin se eka ultra sairaalalla :/ Ei kai se auta olla kuin ajattelematta. Ultra maksoi kela-korvausten jälkeen 96e, joten en ehkä raaski toista kertaa sitä maksaa... (Mun mielestä nämä raskaus-jutut ei kuulu vakuutuksen piirin korvattavissa oleviin käynteihin.) Harmittaa, että menin näin aikaisin siihen ultaan. Olis pitänyt vielä vko odottaa..vaikka eihän sekään tietty sen enempää mitään todista.
Mullakin eka nla oli jo viime vkolla, 5+4. Siellä juteltiin, otettiin parit putket verta, hB (mulla 141), pissanäyte (onko ne nyt valkuaiset ja sokerit, molemmat oli miinuksella), verenpaine (mulla 126/84), ja siinäpä se olikin. Sydänääniä vissiin yritetään kuunneella vasta rv10-12, jollen väärin muista??? Artusta eka nla oli 8+4, silloin katsoi ultralla ja syke näkyi. Seuraava käynti rv 13+6 kuunteli dopplerilla, ja syke Artulla 152 :) Se seuraava käynti oli Artun kanssa - niin kuin tälläkin kertaa - lääkärille. Artun kanssa on näköjään ollut 5 lääkäri-neuvolaa/-käyntiä, ja ainakin 4 äitiyspoli-"vierailua"... Lopussa ainakin ravasin siellä käyrillä, kun liikkeitä ei meinannut tuntua. Montakohan niitä lääkäri-neuvoloita normaalisti on..?
Ja voih...tänään oksennuksien lomassa pieni epätoivo nousi aika ajoin: tätäkö tämä 9kk on? Pelkoa, jännitystä, huonoa oloa??? Ja huipentuu siihen tuntien tuskaan... (Viim. synnytys n.16h, josta mm. 10h oksensin... Tunnin ennen ponn.vaihetta luulin kuolevani kipuun...Ponn.vaihe 56min, lopulta imukupin avulla Arttu syntyi...) Tähän asti tuon kaiken synnytyksestäkin unohti, mutta jotenkin tämän pvn huono olo toi nekin muistot takaisin. Koitin tosin tsempata itteeni, että se on OIKEESTI vaan hetki elämästä, se synnytys, ja kaikki kivut ym. lakkaa HETI, kun saa sen nyytin siihen mahan päälle =D Ei kai tässä muuten oltais toinen tuloillaan ;)
KOLMEKAMUA kyseli tyttö/poikafiiliksistä. Meillä mies uskoo, että tyttö tulee. Vähän ehkä mullakin sellanen olo, kun niin erilainen raskaus tässä alussa, kuin Arttua odottaessa. Toisaalta taas oon varma, että on poika. Ja meiän äiti näki viime vuonna ennenunen, jossa joku meistä tytöistä saa tytön - no, se oli mun isosiskopuoli. Ja nyt äiti oli ennen mun raskautta just nähnyt taas unen, missä oltiin minä ja mies niillä käymässä v.punaisen käärön kanssa. Että jännityksellä odotan, pitääkö äidin ennenuni taas paikkaansa :)
Jaahas, suolapähkinäkulhoni uhkaavasti tyhjenee... Jotainhan mun piti vielä sanoa... Ai niin! Ainakin se, että mä TIEDÄN, että LYTTE odottaa kaksosia! :) *heh* En tiedä mistä tuli sellanen fiilis, kun luin sitä sun tekstiä...joku meistä maaliksista ne kaksoset kyllä tekee - olet siis sinä ;) Katsotaan ja odotellaan =D
Pi-Ki 6+4 (saanko nukkua maaliskuuhun asti?)
Päivitän tässä meidän esittelypinoa... Se on LIIAN PITKÄ!!! Kone herjaa "viesti liian pitkä. tarkista teksti." Joudun siis jakamaan meiät, ja laittamaan pinoon pari eri viestiä - älkää ihmetelkö.
Jaan meiät vaikka ekaa, tokaa, kolmatta ja neljättä tai useampaa odottaviin, ja niihin LA:n mukaan järjestykseen. Jos jollakulla olisi parempi ehdotus jaosta, niin otan mielellään neuvoja vastaan =D
P
Laitoin kyllä siihen vanhaan omat tiedot, kopsaanko siihen toiseen vai laitatko sie Pi-Ki?
Mulla tosiaan tuon oysin laskurin mukaan olis nyt 6+4 viikkoja kasassa jos tän nyt voi laskea niin että oletetuista menkoista. Mulla kun on se ongelma että viimeksi menkat on olleet toukokuussa ja mulle on tosiaan normaalia se että menkat tulee vain joka toinen kuukausi. Kierto on ollut päivälleen säännöllinen, vain joka toinen kuu. :D
Eli tiedän menkkojen olevan jo myöhässä. (siis nyt minuksi) eli eiköhän se aikalailla mene maaliskuulle tämä laskettu aikakin sitten.
Koko ajan taustalla on pelko että mitä jos sittenkään en ole. Mitä jos se menee taas kesken?
Välillä on ihan hyvä fiilis mut välillä ei. Joka nippaus ja kipristys pelottaa ja kun niitä on ja menkkamaista kipua vielä ni sitä heti on ajattelemassa et noniin nyt se sieltä tulee. Tavallaan koko ajan odottaa sitä vuodon alkua...
Kaipa tää tästä, eipä se oikeen muu auta kun odotella.. :|
Mä kopioin sen tuonne mun word-listaan jo valmiiksi seuraavaa päivitystä varten, nou hätä :) Odottelen taas hetken, jos tulee meikäläisiä lisää, hih! Nyt meitä on jo 48!!!
Mutta tarkistakaahan hyvät kanssasisaret, että tietonne ovat oikein. Ja mikäli haluatte lisätä/poistaa/muuttaa jotain, niin ilmoittakaa.
Nyt pizzaa syömäään... ;)
P
Pi-Ki: Yritin lisätä ittteni tohon esittelypinoon, mut se pisti mut sivun loppuun eikä siihen ensimmäistään odottavien pinoon...noh mut nyt pitää mennä nukkumaan huomisiin =)!
Kirjottelen näin myöhään kun pääsin juuri töistä, ja oli sellainen vuoro joka on suoraan hel+++++tä. Jotenkaan ei nyt yhtään jaksa katsella humalaisia ihmisä jotka aukoo turpaansa vanhaan malliin. Työssäni olen niin tottunut kuittailuun ja se on osa joka päiväistä elämää, mutta tässä tilassa ei vaan millään jaksaisi. Itku meinasi päästä useaan otteeseenn ja mikä pahinta, koko illan oli kamala nälkä eikä ruokahuolto pelannut, ukko oli nukahtanu, sika;)
Huomenna pitäisi kertoa pomolle raskaudesta, ei se vielä paha ole, mutta kun pomo sattuu olemaan oma isä, niin saattaa olla aika mielenkiintoinen palaveri edessä.
Niin tosiaan, ekaa mekin odoamme, kovin pikaisesti tulokas ilmoitti itsestään, on aika tuore tämä meidän parisuhde, mutta olemme hyvin onnellisia Dianasta kuten isäpuoleni on vauvan jo nimennyt.
Taitaa olla aikamoinen sekametelisoppa tämä kirjoitus ja ajatuksen virtaa, mutta ainakin helpottaa kun saa jonnekkin purkaa huonoa oloaan.
Jaksamisia ihanat mammat...
Esskimo 8+2
Kyllä vaan kummasti raikkaat ja kevyet syötävät maistuu, pakko koittaa jotain syödä ettei tule huono elämä..
Aiemmissa raskauksissa olen mässäillyt surutta, varsinkin ekassa. Pitäis varmaan sitten nyt katsoa ettei kiloja tule tarpeettomasti lisää. Jos vaan kaikki menee hyvin! :)
Joku tuossa kaksosista jutusteli. Hiipi vaan mieleen epäilys.. Mulla tosiaan oireet jyllää jo nyt[mikä on tosi jees; Tietää että hormonia kehittyy ja kaikki ok?] ja suvussa on ollut kaksosia... Alkoiko muilla oireet näin aikaisin?
Katselin muuten vanhoja meilejä. Ennustaja Elli oli tammikuussa laittanut meiliä missä povasi että tulee poika 19.4.09 ja tyttö 2011. Mulla olis nyt la. 31.3 ja ovis oli tod.näk. myöhemmin et kyllähän se periaatteessa vois... Aika aavemaista olis.. :)
Pi-ki taisi siitä synnytyksestä jutella. Mulla eka oli kamala ja tokan odotuksessa kävin pelkopolilla ahkeraan. Siitä oli todella hyötyä ja siellä pelko otettiin todesta! Ihan jo sen ja varmasti fysiikan takia; toinen oli paljon, paljon helpompi! Paljon tsemppiä sulle ja jos yhtään tuntuu niin juttele neuvolassa että onko mahd. päästä sairaalaan puhumaan. Mäkin lähden rauhallisin mielin tähän kolmanteen :)
Mukavaa päivänjatkoa kaikille!
Jo-hanna 4+1 [koko ajan eteenpäin! :)]
Mä lähden nyt kohti varhaisultraa! Pelottaa kahden km jälkeen ihan pirusti! Tulen sitten kertomaan miten kävi...
Äiti1983 rv 7+0
Oli ihana lukea viestisi, olen nimittäin ihan samassa tilanteessa.
Ennestään pojat 02 ja 04 ja vanhempi aloittaa eskarin.
Pitkään oli, että me ollaan 4henkinen perhe, mutta sitten miestä alkoi vauvakuume vaivaamaan. Ekasta kierrosta kierukan jälkeen tärppäsi.
Neuvolassa toivoin minuuun suhtauduttavan kuin ensimmäisen odottajaan, tuntuu, että en muista odottamisesta puhumattakaan vauvahoidosta mitään. Mutta eiköhän ne nopsaan palaudu mieleen.
Maha kyllä ihan uskomattoman iso jo nyt.
Rande
Voi tätä onnea! ihan joutui ilosta itkemään kun lääkärin huoneesta ulos pääsi! Pienen pieni ihmisen alku ja vielä pienempi sydän joka tykytteli!!!
Onnellinen Äiti 1983 rv 7+0
Voi Äiti1983, olipa lysti lukea toi, kun juuri ehin lukea sen ekan missä kerroit vasta lähteväsi ja sit jo tuli vastaus. ONnea!
Itellä täällä tätä samaa. Rinnat, jotka ei entuudestaan olleet mitkään pienet, on kasvaneet niin ettei kaikkiin liiveihin mene. nojaa, ei se vielä mitään, mutten tiiä mitä sitten lopussa teen niitten kanssa. Kauheesti ei oo ollu huono olo.. sillai ihan vähän vaan. ja yhä vatsaa välillä kipristää.
Käytiin tänään miehen kanssa juttelemassa tuomarille, joka vihkii mieän kolmen viikon päästä. oli oikein leppoisaa.
Niin Jesir kyseli ikää: Oon itse pian 26 ja mies 29, naimisiin mennään tosiaan kolmen viikon päästä. Perheeseen kuuluu kanssa kaksi kissaa, Tauno ja Helmi.
Iltaa!
Onnittelut vielä Äiti1983, on varmaan mahtava tunne=)!
Huh kun tässä kämpässä on kuuma...niin valmis vaihtaa asuntoo =). Tein just täs iltasella vielä varmuudeksi yhden testin ja viiva oli paikallaan, mutta vaan vahvempi kuin viimeksi, JEE! Tuloksen jälkeen mua on vaan hymyilyttänyt ja tuntunut perhosia masussa. Tämän päivän tuntemukset ovat olleet pientä masun nippailua lukuun ottamatta loistavat. Olen myös miettinyt, että minneköhän menisi varhais ultraan. Onko kenelläkään suosituksia?
Kiitoksia muille odottajille ikätiedoista, kun kiinnosti vaan kovasti tietää ollaanko saman ikäisiä. Lisätietoja sainkin selaamalla päivitettyä listaa =).
Virvaliekille: etukäteis onnittelut tulevasta vihkimisestä, mekin menimme miehen kanssa naimisiin ihan hetki sitten 5.7.08. Niin ja mitäs sitten saatiinkaan häämatkalla aikaiseksi;).
Miten olette kertoneet tai suunnittelette kertovanne uutiset läheisillenne ja missä vaiheessa? Me emme ole vielä päättäneet, mutta varmaankin viimeistään silloin kun rupeaa näkymään. Kertominen hieman jännittää=).
Nyt illan jatkot, siirryn iltapalalle!
Pahoinvointia on tänään ollut taas enemmän tarpeeksi ja kun poikakin nukkui huonosti päikkäreitä, ei juuri lepohetkiä voinut pitää. Onneksi ei kuitenkaan oksennus ole tullut. Kukahan on keksinyt sanan aamupahoinvointi, koska mulla se pahenee vaan iltaa kohti!? Jatkuvasti tarvis syödä jotain, mutta täytyy olla tarkkana kun esikoista odottaessa mulla oli raskausdiabetes ja loppuvaiheessa jouduin pistämään insuliiniakin ja samaa en todella nyt halua! Ollaan huomenna menossa grillaamaan siskon luo illalla, saa nähdä paljastunko siellä, en kyllä meinannut vielä kertoa raskaudesta. Neuvolaa jo malttamattomana odotan, se on vasta kahden viikon päästä rv 9+4, edellisestä oli jo vähän aiemmin 8+6. Ikävä kyllä joudun samalle terkkarille kun viimeksi, ihan kauhee tapaus! Mutta kai sen kestää kun jo osaa etukäteen asennoitua ja suodattaa sen juttuja aika hyvin. Kunhan käyn siellä mittauksissa, kaikesta lopusta voi keskustella siskon kanssa, joka on lastenneuvolan terkkari :) Vielä piti kommentoida raskaudesta kertomista, kerrotaan miehen vähän kauempana asuville sukulaisille sitä mukaa kun tavataan ja omalle lähipiirille ekan neuvolan tai ultran jälkeen. Äidille kerrotaan syntymäpäivänä, kuten aikoinaan esikoisesta isän synttäreinä. Ostettiin vähän vihjaavaksi lahjaksi silloin muumipappa-muki, nyt on vuorossa sitten mamma :) Piti vielä onnitella ultrassa käyneitä, se on kyllä maailman ihanin näky! Esikoisesta onnenkyyneleet tuli ja itku ei meinannut loppua millään, mutta odotellaan tälläkin kertaaa np-ultraan. Nyt ei pysty olemaan koneella kauempaa, olo vaan pahenee.
Täällä on nyt sitten parin hyväoloisen päivän jälkeen sitten taas öklötystä. Eli niihin vedoten kaikki voisi ollakin hyvin??:DMikään ei oikein maistu- ei edes karkit! Mutta jospa tämä olotila sitten hillitsis painonnousua:D Ainakin nyt paino on laskusuunnassa. Väsy on kova myös, nukkumaan tekisi jo kovasti mieli.
Tiuku: mulla kans naama kukki viime viikol varsinki, ja nyt tuntuu et ois koko ajan rasvanen ja sais olla putsaamassa. Muutenki jatkuvasti hiki pukkaa päälle, ja sit taas tulee kylmä..
Ja jesir: Meillä siis nyt 3 tulossa, mutta ehdein täyttää 22 just viikko ennen ekaa ja mies oli silloin 26.
Mutta eipä täällä muuten ole ihmeitä, väsymys vaivaa tasasesti ja silti ei uni maistu ainakaan öisin, tulee heräiltyä ja pyörittyä sängyssä.. Mutta menee varmaan muutenkin tää kolmosen alku jotenki erilailla, ainakaan kakkosen odotukseen en ees ehtiny keskittyä ku oli eka vasta reilu vuoden vanha.. mutta nyt porukalla saunaan, viimeks tuli kyl hiukan huono olo..
tanja rv 5+6 kai ja tytöt