Onko muiden 15-16 v. tytöt näin sotkuisia?
Keskeltä eteisen lattiaa löytyy takki, kengät, sukat ja reppu sekä kasa koulukirjoja. Miksi ei voi laittaa niitä saman tien oikeisiin paikkoihin, ei pysty ymmärtämään? Olohuoneen lattialla lojuu kahdet rinsikat ja yhdet sukat. Keittiön ruokapöytä ja tiskipöytä on täynnä teinin likaisia astioita ja roskia, joita ei voi laittaa tiskikoneeseen tai roskikseen. Vessan lattialla oli vaatteita niin paljon ettei pöntölle päässyt. Pöntön vieressä on kaappi, jossa likakori. Likan huoneesta en edes viitsi mainita. Siitä en enää jaksa jauhaa, asukoon läävässä mutta sotkun jättäminen muihin huoneisiin todella tympii. Kun pyytää siivoamaan jälkensä, mitään ei tietenkään tapahdu. Puhtaiden pyykkien viikkaaminen tai kaappiin laitto ei millään onnistu eikä tietenkään muutkaan kotityöt. Onko muilla samoja ongelmia vai asuuko täällä mahdoton tapaus?
Kommentit (20)
mun 43v vaimo samanlainen edelleen.
Minä siivoilen sitte illalla aina.
Eiköhän se ole ihan normaalia, että päällysvaatteet, laukku ja kamoja jää kotiin tullessa eteisen lattialle. Ei tietenkään ole mikään hyvä tapa, mutta ihan normaalia.
Jos teinin kanssa isoimmat ongelmat on tuota kertaluokkaa, niin ole superonnellinen.
Teinin on jo hyvä alkaa itse vastata omien vaatteidensa pesusta ja muusta huollosta. Saa sitten itse valita, pyykkääkö vasta sitten kun puhtaat loppuvat. Ja ihan onnellinen aikuinen tytöstäsi tulee, vaikka ei puhtaita vaatteita oppisikaan viikkaamaan vaan ne olisivat yhtenä myttynä.
Meillä myös samanikäinen homssuli, oman huoneen lattia täynnä kaikkea roinaa.
Olohuoneesta ja eteisestä oon myös ylläolevan kirjottajan tapaan kerännyt kamat jätesäkkeihin muutamaan otteeseen. Aluksi vein varastoon karanteeniin ja lupasin palauttaa, jos järjestys pysyy yllä kuukauden. Ekalla keralla pysyi, mutta tokalla kamat päätyi roskikseen. Kolmannella kerralla oppi oli muistissa ja sai ne takaisin. Nykyään kamat poistuu kun mainitsen niiden päätyvän jätesäkkeihin.
t. Toinen natsimutsi - se universumin tyhmin
Meillä tytön on huone on kammottava. Sängyn päällä ja tuolilla iso kasa vaatteita, sekaisin puhtaita, likaisia ja siltä väliltä, alusvaatteista farkkuihin. Kirjoituspöytä täynnä likaisia astioita, karkkipapereita, kaikenlaisia papereita, kyniä, lehtiä, kirjoja. Koulukirjat on sikinsokin lattialla, jossa on myös lehtiä, roskia, astioita, sukkia, rasvapurnukoita, hiusharjoja jne. Hyllyt on pölyn peitossa, matolla on roskia ja hiuksia. Muuten tyttö ei sotke talossa ja tekee kaikki kotityöt mitä käskee. Sotkut rajoittuvat vain hänen huoneeseensa. Joskus pakotan imuroimaan ja vaihtamaan lakanat ja tuomaan tiskit ja pyykit pesuun.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lapannut kamat jätesäkkeihin ja vienyt pois. Pari kk ja kummasti kiinnostaa lasta setviä roinat paikoilleen kun on vain pari vaatekertaa jäljellä jne
Tietää kyllä että näin käy jos ei ryhdistäydy .
Jos jättää tavaroita muualle asuntoon niin huudan hakemaan ja vahdin kunnes tapahtuuTV ’natsimutsi’
Mulle tehtiin lapsena kanssa noin, paitsi että tavaroitani ei ollut tarkoituskaan palauttaa. Eipä siitä kyllä mitään apua ollut, kaikilla oli vaan sen johdosta ikävämpää. ADD-piirteet kun ei lähde huutamalla, häpäisemällä, lyömällä eikä rankaisemalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tytön on huone on kammottava. Sängyn päällä ja tuolilla iso kasa vaatteita, sekaisin puhtaita, likaisia ja siltä väliltä, alusvaatteista farkkuihin. Kirjoituspöytä täynnä likaisia astioita, karkkipapereita, kaikenlaisia papereita, kyniä, lehtiä, kirjoja. Koulukirjat on sikinsokin lattialla, jossa on myös lehtiä, roskia, astioita, sukkia, rasvapurnukoita, hiusharjoja jne. Hyllyt on pölyn peitossa, matolla on roskia ja hiuksia. Muuten tyttö ei sotke talossa ja tekee kaikki kotityöt mitä käskee. Sotkut rajoittuvat vain hänen huoneeseensa. Joskus pakotan imuroimaan ja vaihtamaan lakanat ja tuomaan tiskit ja pyykit pesuun.
Kuvailit täsmälleen meidän tytön huoneen. Sen lisäksi meillä sotkut valtaavat myös keittiön ja kylppärin. Kotitöitä ei tee, ei käskemättä laita edes roskia roskikseen. Ero ulkomaailmalle näyttäytyvän viimeisen päälle laitetun kaunottaren ja kotiolojen sotkuporsaan välillä on miljoona valovuotta :)
Mulla siistit teinipojat. Tavarat paikoillaan ja paikoilleen sekä omassa huoneessa että yhteisissä tiloissa. Jopa s**rmapaperitkin roskiksessa eikä sen ulkopuolella lattialla. Oon niin ylpeä äiti :)
Teinitytön huone on kuin kaatopaikka. Ainoa missä ei ole roskia on roskakori. Somen avulla sen voi saada siivoamaan. Uhkaa nääs ottaa kuvia ja laittaa ne jakoon.
On. Käsken käydä pesulla ennen sänkypuuhia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla siistit teinipojat. Tavarat paikoillaan ja paikoilleen sekä omassa huoneessa että yhteisissä tiloissa. Jopa s**rmapaperitkin roskiksessa eikä sen ulkopuolella lattialla. Oon niin ylpeä äiti :)
hyi v**ttu pengotko lapsiesi roskatkin?
Olkaa huoletta.Minunkin teini aikoinaan oli varsinainen porsas.Likaisia astioita ja ruoanjätteitä huoneessaan.Vaatteet lattialla puhtaat ja likaiset sekaisin.Mutta nyt aikuisena on kotinsa puhdas ja siisti .Elämä opettaa.
Olin erittäin epäjärjestelmällinen teininä ja huoneessa tuuman pölykerros, nyttemmin siisti aikuinen. Kai se oli vain joku välivaihe, ettei kiinnostanut ja huvittanut.
Suuria koreja tai saaveja teinin huoneeseen, yksi likapyykille, yksi roskille. Roskakoriin jättikokoa oleva jätesäkki. Yksi tavallinen pyykkikori likaisille astioille.
Lisäksi minimalistinen sisustus eli kaikkea mahdollisimman vähän ja kaikelle oma säilytyspaikka.
Herättäisikö tuo hukan teiniä? Ei ole normaalia että teini elää kuin sika, jotain häikkää täytyy olla tunnepuolella. Sotkuinen elinympäristö pahentaa tilannetta.
Nykyisin ihmisillä on liikaa tavaraa pikkulapsesta alkaen. Ei niitä silloin opi arvostamaan, kun ovat vain rasitteina, joista pitää koko ajan huolehtia ja varastoida siististi. Kaiken on saanut aina ennen kuin on edes ymmärtänyt, että niille saaduille tavaroille on jokin tarve ja käyttötarkoitus.
Katsoo vain tuota synttärimeininkiä. Varsinaiset pikkujoulut n. kerran viikossa jonkun järjestettävänä ja vanhemmat ovat aivan huonovointisia, kun pitäisi keksiä jotain vetävää ja erilaista ohjelmaa sekä yhtä kivaa tai mieluummin parempaa ongittavaa kuin naapurin Adalmiinalla.
Ylimitoitetuista juhlista on tullut arkea. Ennen vieraatkin olivat iloisia, kun oli hyvät karkit...
T. nim. Live-Frozen ja ELävä-Elsa
Rupesipa ärsyttämään kun muistuttaa omaa tytärtä jotenkuten :D Ennen ei siivonnut ollenkaan, laiskotteli vain ja sometti. Nykyään sentään siivoaa oman huoneensa, mutta vieläki jaksaa valittaa kun veljen huone pitäisi siivota. Veli tekee kaikki "miesten työt" (lamppujen vaihto, elektroniikan korjaus jos jotain menee rikki jne) meillä, joten on ihan reilua että tyttö sitten tekee hänelle sopivat kotityöt, ja auttaa veljeä urakassa, ettei vain toinen joudu rehkimään. Ärsyttävä tilanne, mutta sentään tyttö on vähän skarpannut alusta mikä oli Ap:n kuvailema tilanne, puhelimen pois ottamisella saatiin tyttö siivoamaan. Kannattaa kokeilla
Ala laittaa kuvia sosiaaliseen mediaan teinin kotipersoonasta 😂
Vierailija kirjoitti:
Ala laittaa kuvia sosiaaliseen mediaan teinin kotipersoonasta 😂
Kotipersoona voi haastaa oikeuteen, jos on tunnistettavaa yksityistä aluetta.
Palkitse tyttö siivoamaan; jos teillä on viikkoraha, niin saa sen vasta siivottuaan, taikka kun siivoaa kunnolla huoneensa niin saa 20e.
Itse olen lapannut kamat jätesäkkeihin ja vienyt pois. Pari kk ja kummasti kiinnostaa lasta setviä roinat paikoilleen kun on vain pari vaatekertaa jäljellä jne
Tietää kyllä että näin käy jos ei ryhdistäydy .
Jos jättää tavaroita muualle asuntoon niin huudan hakemaan ja vahdin kunnes tapahtuu
TV ’natsimutsi’