Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saana Tyniä arvosteltiin, kun hän ryhtyi lukion jälkeen siivoojaksi – nyt hän tienaa palkitussa yrityksessä enemmän kuin useat korkeakoulutetut

Vierailija
08.02.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-10635753

En kyllä tajua, miksi lukion jälkeen kukaan ryhtyisi tieten tahtoen siivoojaksi. Siinä meni ihan hyvä lukio koulutus hukkaan, Tynillä olisi ollut mahdollisuudet vaikka mihin.

Vaikka tuo Tyni tienaakin enemmän kuin korkeakoulutetut, ei hänen työnsä silti ole mielekästä eikä yhteiskunnallisesti merkittävää. Itse korkeakoulutettuna tienaan paljon vähemmän kuin tuo Tyni, mutta minä sentään teen paljon merkityksellisempää työtä (tuotekehitys lääketieteen alalla).

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset käy kauppakorkeakoulun eikä siltikään saa menestyvää firmaa kehitettyä, se ala on ihan sama kunhan riittävän moni on valmis maksamaan tuotteesta

Mutta kauppiksen käyneillä on paljon paremmat mahikset ja edellytykset saada se firma kehitettyä. Lisäksi kauppislaiset ovat sivistyneempiä.

Vierailija
22/40 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saana Tyni taitaa olla taivalkoskelaisista ikäryhmänsä edustajista ainoa todellinen menestyjä, jos tuloja katsoo! Tiedän myös yhden menestyvän miljonääri tj:n, joka on käynyt vain lukion. Ei se yliopisto ole ainoa reitti menestykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tynin työntekijöiden tuntiliksat ovat 10-12,5 €. Kertoi tänään YLE:n aamutv:ssa.

Hienoa, jos sellaisella asuntolainatkin joku makselee.

Toisaalta onhan asuntojen hinnat esim. jossain Kotkassa 80% pienemmät, kuin Helsingissä, jos ei uudiskohteita katsota.

? Itse työskentelen SOL:illa ja ilman siivosualan koulutusta ja liksani on 12,15 €/H.

Vierailija
24/40 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-10635753

En kyllä tajua, miksi lukion jälkeen kukaan ryhtyisi tieten tahtoen siivoojaksi. Siinä meni ihan hyvä lukio koulutus hukkaan, Tynillä olisi ollut mahdollisuudet vaikka mihin.

Vaikka tuo Tyni tienaakin enemmän kuin korkeakoulutetut, ei hänen työnsä silti ole mielekästä eikä yhteiskunnallisesti merkittävää. Itse korkeakoulutettuna tienaan paljon vähemmän kuin tuo Tyni, mutta minä sentään teen paljon merkityksellisempää työtä (tuotekehitys lääketieteen alalla).

Jotenkin haisee provolta. Tai sitten kirjoittaja on vielä hyvin nuori ja ymmärtämätön. Lääketiede on tärkeää, mutta niin on myös siivousala ja yrittäjyys. Yrittäjyydellä maksetaan myös se koulutus, jolla saadaan aikaan tärkeiden alojen tutkijoita.

Ja jokaisella on oikeus valita tiensä. Eikä älykkyys aina tarkoita samaa kuin kyky opiskella.

Vierailija
25/40 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein saman siirron, lukion jälkeen laitoshuoltajaksi, ihan puhtaasti (pun intended) työllistymisen takia. Ammatti maksoi asuntolainan, elätti perheen ja kustansi myöhemmät yliopisto-opinnot.

Ei se ruoho kuitenkaan ollut sen vihreämpää toisaalla: alanvaihto heitti pätkä-, projekti-, dedis- ja stressimaailmaan, ja se ei vaan käy, joten täällä ollaan keikkailemassa vanhalla alalla, sen verran mitä enää arvitsee töitä tehdä. Arvostan sitä, että duunit... no, jäävät duuniin. Elämä on toisaalla. Ehkä hänkin on meitä jotka käymme töissä ihan vaan itsemme takia?

Ei se riitä, että käy töissä itsensä takia. Jotain on annettava myös yhteiskunnalle, kun yhteiskunnassa kerran asuukin!

Siivoustyö on toki tärkeää, mutta jos kerran on yksilöllä rahkeet parempaan, se on vain lahjojensa hukkaan heittämistä tyytyä siivoushommiin. Sitäpaitsi vaikka siivous on tärkeää, ei se silti ole yhteiskunnallisesti niin merkittävää kuin esim. uusien innovaatioiden, tuotteiden, palveluiden tms. keksiminen, josta voisi olla parhaimmillaan apua koko kansalle.

Meinaatko, että yhteiskunnallisesti ajateltuna on järkevää innovoida ulkomaiselle pörssiyhtiöille.

Pörssiyhtiölle, joka pitää sua vain numerona. Joka antaa kenkää heti kun Intian sivuhaara toimii. Ja joka pahimmilllaan vaatii sua tekemään lisätunnit kotona palkatta.

Vierailija
26/40 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhtausalan koulutuksissa on se hyvä puoli, että niitä alkaa myös kesken vuotta, ei vain syksyisin. Toinen hyvä puoli on se, että moni revitään jo harjoittelupaikkaansa töihin. Hyvistä ja luotettavista työntekijöistä on pula.

Vierailija
27/40 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5t4g4t kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tynin työntekijöiden tuntiliksat ovat 10-12,5 €. Kertoi tänään YLE:n aamutv:ssa.

Toisaalta onhan asuntojen hinnat esim. jossain Kotkassa 80% pienemmät, kuin Helsingissä, jos ei uudiskohteita katsota.

? Itse työskentelen SOL:illa ja ilman siivosualan koulutusta ja liksani on 12,15 €/H.

Ok,  tuo Tyni siis itse tienaa enemmän. Mutta jos hänen työntekijöitänsä ajattelee, niin harvassa taitaa olla ne koulutustaan vastaavassa työssä olevat korkeakoulutetut, joiden bruttopalkka on alle 2000€kk. Ei sillä, etteikö heitä olisi, mutta uset sanan käyttö antaa hiukan väärän kuvan asiasta.

Vierailija
28/40 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saana Tyni taitaa olla taivalkoskelaisista ikäryhmänsä edustajista ainoa todellinen menestyjä, jos tuloja katsoo! Tiedän myös yhden menestyvän miljonääri tj:n, joka on käynyt vain lukion. Ei se yliopisto ole ainoa reitti menestykseen.

Millainen mahtaa olla kunnan talouden laita. Verotulot ei ainakaan taida päätä huimata.

Ohis.

Vierailija
29/40 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5t4g4t kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja olet maksanut asuntolainasi tuloillasi? Hienoa ja onneksi olkoon siis vaan.

Vierailija
30/40 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan, mutta on menestykseen parempiakin tapoja kuin alkaa siivousalalle...

Vierailija
31/40 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä työttömät ns. maisterit vinkuvat. 😂😂

Vierailija
32/40 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä työttömät ns. maisterit vinkuvat. 😂😂

Voi kuule, ei maisteri voi olla koskaan työtön ellei hän sitten hoitanut koulujaan huonosti. En ole itse koskaan ollut työttömänä maisterina.

Vierailija
33/40 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas kaduttaa etten välivuonna opiskellut laitoshuoltajaksi vaikka äiti ehdotti. Olisi saanut myöhempien amk-opiskelujen aikana töitä.

Vierailija
34/40 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhtyi siivoojaksi ? Luulin , että meni SOL:n duuniin , mutta perustikin yrityksen vähän eri asia.

Rauno meni kauppakorkean jälkeen autonasentajan hommiin , perusti luxus autojen korjaamon ja maahantuonnin.

Vierailija
35/40 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teidän mielestä muka tämä Saana olisi voinut valita paljon paremmin, kun kävi lukionkin? :-O

Mitäs siinä olet ulissut. Mä olen tehnyt siivoushommaa jossain vaiheessa ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamisen jälkeen. 

Vierailija
36/40 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä kävin lukion, yo kokeet meni hyvin, useita älliä. Siivosin vuosia, suoritin tutkinnonkin. Hain ja pääsin yliopistoon, valmistuin sieltä, mutta palasin siivousalalle. Tämä työllistää, on vakituinen työ ja lomat, toisin kuin akateemisella pätkätyöläisellä. Toki koulutus menee osittain hukkaan, mutta teen erittäin tärkeää ja välttämätöntä työtä. Ja olen hyvä siinä.
Ulkomaisia yliopiston käyneitä on paljon siivoojina, mutta on meitä suomalaisiakin joitakin.

Monia on huijattu akateemisiin opintoihin. Varmistamaan niiden tutkintojen antajien suojatyöpaikkoja. Koulujen ja koulutuksen tavoissa ja sisällöissä olisi varmaan paljon petrattavaa. 

On hyvä saada tietoa mutta onko siinä järkeä että on hoettava jo koulussa aikaa käyttäen monissa asioissa "haukionkala-haukionkala..." vain jotain koetta tai kuulustelua varten ja sitten unohtaa asian ainiaaksi. 

Vierailija
37/40 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein saman siirron, lukion jälkeen laitoshuoltajaksi, ihan puhtaasti (pun intended) työllistymisen takia. Ammatti maksoi asuntolainan, elätti perheen ja kustansi myöhemmät yliopisto-opinnot.

Ei se ruoho kuitenkaan ollut sen vihreämpää toisaalla: alanvaihto heitti pätkä-, projekti-, dedis- ja stressimaailmaan, ja se ei vaan käy, joten täällä ollaan keikkailemassa vanhalla alalla, sen verran mitä enää arvitsee töitä tehdä. Arvostan sitä, että duunit... no, jäävät duuniin. Elämä on toisaalla. Ehkä hänkin on meitä jotka käymme töissä ihan vaan itsemme takia?

Ei se riitä, että käy töissä itsensä takia. Jotain on annettava myös yhteiskunnalle, kun yhteiskunnassa kerran asuukin!

Siivoustyö on toki tärkeää, mutta jos kerran on yksilöllä rahkeet parempaan, se on vain lahjojensa hukkaan heittämistä tyytyä siivoushommiin. Sitäpaits

Yksikään laboratorio ei toimi ilman erityissiivoojaa. Kirurgilla ei ole asiaa leikkaussaliin, ennen kuin se on siivottu. 

Vierailija
38/40 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Taivalkoskelta kotoisin olevan Tynin lapsuudenperheessä on yhteensä 15 lasta."

Mmm'kay

Sieltä siis tulevat Suomenniemen tulevat suomalaistaustaiset veronmaksajat ... kun monilla muilla tahoilla on keskitytty juopottelemaan, bilettämään... ja abortoimaan tulevaisuus pois. 

Vierailija
39/40 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muka arvosteli? Isä ja äiti varmaan. Ketä muuta muka kiinnostaa ees?

Vierailija
40/40 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä kävin lukion, yo kokeet meni hyvin, useita älliä. Siivosin vuosia, suoritin tutkinnonkin. Hain ja pääsin yliopistoon, valmistuin sieltä, mutta palasin siivousalalle. Tämä työllistää, on vakituinen työ ja lomat, toisin kuin akateemisella pätkätyöläisellä. Toki koulutus menee osittain hukkaan, mutta teen erittäin tärkeää ja välttämätöntä työtä. Ja olen hyvä siinä.
Ulkomaisia yliopiston käyneitä on paljon siivoojina, mutta on meitä suomalaisiakin joitakin.

Monia on huijattu akateemisiin opintoihin. Varmistamaan niiden tutkintojen antajien suojatyöpaikkoja. Koulujen ja koulutuksen tavoissa ja sisällöissä olisi varmaan paljon petrattavaa. 

On hyvä saada tietoa mutta onko siinä järkeä että on hoettava jo koulussa aikaa käyttäen monissa asioissa "haukionkala-haukionkala..." vain jotain koetta tai kuulustelua varten ja sitten unohtaa asi

Haloo! On muitakin vaihtoehtoja maisterilla kuin joko akateemiset pätkätyöt tai siivous! Harva maisteri jää yliopistolle, mutta ei heistä silti siivoojia tule. Mistä luulette, että esim opettajat, lakimiehet, papit, kääntäjät ja farmaseutit putkahtavat maisterin koulutuksella töihinsä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi