Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten taipuu sukunimi Manner?

hjälp
08.02.2019 |

Enhän voi kirjoittaa Mantereen, se tarkoittaisi että tyypin sukunimi on Mantere? Mannereen?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä Mannerin. Mutta pääsääntö on että nimen kantaja saa itse päättää taivutusmuodon.

Vierailija
2/41 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä Mannerin. Mutta pääsääntö on että nimen kantaja saa itse päättää taivutusmuodon.

Jos nimeni olisi esim. Nieminen, niin saisinko siis vaatia että se taivutetaan "Nieminensen"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mannerin, Mannerille, Mannerilta.... Mikä tässä on vaikeaa?

Vierailija
4/41 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mantereen.

Vierailija
5/41 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nimeni olisi esim. Nieminen, niin saisinko siis vaatia että se taivutetaan "Nieminensen"?

Nieminen on taas on niin yleinen sukunimi, että kaikki tietävät miten se taipuu. Niemisen, Niemisellä, Niemiset. Eikö sulla korva sano yhtään mitään näissä taivutusasioissa?

Vierailija
6/41 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tässä Mannerten luona iltaa istumassa.

Lähden Mantereen rouvan kanssa lenkille.

Noin itse taivuttaisin mutta mulla on äikkä ollut 5 😂

Vierailija
7/41 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ihmettelen näitä tyyppejä, jotka keksivät omia sääntöjään, ja sitten jakavat niitä niinkuin ne olisivat oikeita.  Suomen kieliopissa ei todellakaan mikään toimi niin, että siitä joka saisi itse päättää.  Pitäisikö esim Helsingin Sanomien tarkistaa jokaisen sukunimen kohdalla henkilöltä itseltään, miten se pitäisi  taivuttaa.

Se oikea sääntö on, että sukunimet taivutetaan samoin kuin vastaavat yleisnimet.  Poikkeuksena tähän sääntöön on Manner, Tanner jne. tyypin sukunimet, joissa taivutusmuoto 'Mantereen/Tantereen' olisi huomattavan erilainen kuin nimi nominatiivissa. Siksi näinen -- ja vain näiden -- sukunimien oikea taivutusmuoto on 'Mannerin/Tannerin.'   

Vierailija
8/41 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vastaava ”ongelma” sukunimen kanssa. Ihan sama miten sen taivuttaa, ymmärrän kyllä. :D

Vierailija
10/41 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ihmettelen näitä tyyppejä, jotka keksivät omia sääntöjään, ja sitten jakavat niitä niinkuin ne olisivat oikeita.  Suomen kieliopissa ei todellakaan mikään toimi niin, että siitä joka saisi itse päättää.  Pitäisikö esim Helsingin Sanomien tarkistaa jokaisen sukunimen kohdalla henkilöltä itseltään, miten se pitäisi  taivuttaa.

Se oikea sääntö on, että sukunimet taivutetaan samoin kuin vastaavat yleisnimet.  Poikkeuksena tähän sääntöön on Manner, Tanner jne. tyypin sukunimet, joissa taivutusmuoto 'Mantereen/Tantereen' olisi huomattavan erilainen kuin nimi nominatiivissa. Siksi näinen -- ja vain näiden -- sukunimien oikea taivutusmuoto on 'Mannerin/Tannerin.'   

Kielitoimiston ohjepankista voi tarkistaa:

”Nimenkantajalla on oikeus taivuttaa yksityiselämässään sukunimeään haluamallaan tavalla.”

Vierailija
11/41 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää, että esim sanomalehtijutuissa ei ole vaivauduttu selvittämään miten joku paikannimi taipuu. Jotain jännää tapahtuu Luviassa.

Vierailija
12/41 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitoimiston ohjepankista voi tarkistaa:

”Nimenkantajalla on oikeus taivuttaa yksityiselämässään sukunimeään haluamallaan tavalla.”

Minun nimeni on Manner  ja taivutan usein sen esim. Mannerheimin,Mannerheimille jne.

Vierailija
13/41 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse keksi omasta päästä!!!

Suomalaiset sukunimet usein perustuu johonkin luonnossa esiintymään paikkaan. Esim. Manner on manner. Silloin myös sukunimi taivutetaan samoin, kuin luonnollinen paikkakin. Mantereella tuulee. Mantereen sääolosuhteet ovat tällaiset. Mantereella kasvaa puita.

Herra Mantereella ei ole pää kipeä

Vierailija
14/41 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukunimeni on Manner. Genetiivi Mannerin. Älkää uskoko typeriä väitteitä, että sukunimen taivutusmuodon saa Suomessa itse päättää. Vähä-älyinen kirjoittaja.

Vierailija
15/41 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
16/41 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senpä takia on keksitty lempinimet. Manner voisi olla vaikka Mantero tai Mantsu.

Vierailija
17/41 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenkantajalla on oikeus taivuttaa yksityiselämässään sukunimeään haluamallaan tavalla.

Nimenomaan yksityiselämässään. Henkilö ei kuitenkaan voi odottaa, että muut seuraisivat tätä taivutusta. Kielitoimistolla on selvät säännöt, miten sukunimet taivutetaan, ja kaikissa yleisissä yhteyksissä - kuten virkakielessä ja journalistiikassa -näitä sääntöjä noudatetaan, henkilön omista toiveista riippumatta.

Vierailija
18/41 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin järjetön väite, että nimen omistaja saa päättää taivutusmuodon. Silti 14 ensimmäisestä 12 yläpeukkua ja 2 alapeukkua. Ei voi kuin ihmetellä kuinka käsittämättömän typeriä ihmisiä tällä palstalla pyörii. Mikä tahansa heitto menee läpi.

Vierailija
19/41 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

[url]http://www.kielitohtori.fi/kielenhuoltovinkit-ohjeartikkelit/tarkkuutta…]

""Poikkeuksia selvyyssyistä

Muutamat sukunimet taipuvat eri tavoin kuin vastaavat yleissanat: Auer, Manner ja Tanner taipuvat Auerin, Mannerin ja Tannerin.

Tällä on haluttu välttää sekaantuminen nimiin Autere, Mantere ja Tantere, joiden taivutus on pääohjeen mukaisesti Autereen, Mantereen ja Tantereen.""

Vierailija
20/41 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on Mannerin, kuten täällä on jo todettu. Jos taivuttaisi toisin niin nimen voisi sekoittaa nimeen Mantere.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi