Työnantajalla on työnjohto-oikeus. Pitääkö lomalta tulla töihin?
Minulta kysyttiin ja en tiennyt: Jos henkilöllä on vapaapäivä, onko tultava töihin? Työnantajalla on toki useita oikeuksia. Voiko osa-aikaisen työntekijän kutsua lomalta töihin? Taitaa olla turvallisinta lähteä vain vuosilomapäivinä esim. paistattamaan päivää aurinkoon.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkaperusteisissa töissä (esim poliisi) voidaan kutsua hätätapauksessa. Muissa ei.
Virkaperusteisia töitä on tosi vähän. Nykyään esim hoitajatkin ovat työsuhdeperusteisina. Ei siis mitään velvollisuutta mennä.Hätätyö koskee myös työsuhteita, tulee työsopimuslaista. Harvoin tuota kyllä olen kuullut tarvittavan.
Höpö, höpö... meinaatko, että kesälomalla ON OLTAVA työnantajan tavoitettavissa ja maan rajojen sisäpuolella....?
Jos on paikalla ja kutsutaan hätätyöhön, niin kyllä. Jos henkilö tarvitaan hätätöihin palmun alta, ta maksaa viulut. 25v olen tehnyt HR hommia (noin 10 eri firmassa), tiedän YHDEN kerran kun YKSI HENKILÖ on jouduttu kutsumaan hätätöihin lomalta, silloin kaatui Suomen viranomaisverkko ja tämä heppu oli ainoa, joka osasi nostaa sen takaisin pystyyn. Tästä on aikaa sellaiset 15 vuotta, nykyään osaajia on useampia. Eli hätätyötä tosiaan teetetään vaan siinä tilanteessa, kun oikeasti on hätä, ei siksi, että kaupan kassa sairastui influenssaan ja ainoa tuuraaja on vuosilomalla. Sitten se on työnantajan ongelma hoitaa vaje ihan itse. Eli tästä nyt on turha av-mamman riehaantua, kohta on laissa mutta se käyttäminen on äärimmäisen harvinaista. Näiden väärinkäytöksistä ei juuri ole menty edes työtuomioistuimeen, kun niitä ei ole.
Lisään vielä, että vaikka hätätyövelvoite on olemassa, ei se estä esim. lääkäreitä matkustelemassa ulkomaille. Jos ei työnantaja/lähiesimies tavoita niin sitten ei tavoita, eikähän sille mitään silloin voi.
Itse olen siinä onnellisessa asemassa, että minua hoitanut verisuonikirurgi aikanaan tavoitettiin lomaltaan, kun minulta oli henki lähteä. Hän oli purjehtimassa, mutta vastasi onneksi puhelimeen ja tuli lomaltaan minut leikkaamaan. Niitä leikkauksia kun ei siihen maailman aikaan tehnyt kuin kaksi ihmistä Suomessa.