Miten irtisanoudun töistä, kun seuraajaa ei ole, eikä ketään tekemään töitäni?
Haluaisin irtisanoutua. Seuraavaa työtä ei ole, mutta säästöjä on selvitä kaksikin vuotta työttömänä. Minulla on kahden viikon irtisanomisaika.
Ongelmani on kiltteys. Teen työtä, jota kukaan muu tässä talossa ei tee. Olen tottakai korvattavissa, kuten kuka tahansa muukin, mutta työhön perehdytys vaatii enemmän kuin kaksi viikkoa. Minun edeltäjälläni oli kuusi viikkoa aikaa perehdyttää minut ja sekin tuntui kiireiseltä ajalta. En halua jättää työpaikkaani pulaan siksi, että lähden.
En oikeasti jaksaisi enää päivääkään. Voinko vain irtisanoutua ja jättää tekemättömät työt taakseni? Siis toki irtisanomisajan puitteissa?
Kommentit (60)
Täytät irtisanomislomakkeen aj anant sen sinun pomollesi. Niin helppoa se on. Pomo ilmoittaa sitten jos sinun on pakko istua nuo 2 viikkoa töissä vai ottavatko uuden sinne heti.
HR antaa sinulle sen lomakkeen jos teillä ei ole intranettiä mistä sen voi tulostaa.
Se ei ole sun ongelmasi vaan työnantajan. Itse teen saman pian enkä murehdi tuota asiaa lainkaan. Työnantajan vika, koska ei ole opettanut työhön kuin yhden ihmisen.
Hyvällä omallatunnolla voit irtisanoutua, vai uhraatko mieluummin omaa hyvinvointiasi muiden hyvinvoinnin vuoksi?
Tietenkin voit. Toki, vaikka irtisanomisaikasi on kaksi viikkoa, niin voit halutessasi ehdottaa, että voit olla töissä vielä esim. 2 kuukautta, jotta työnantaja ei jää pulaan.
1. Tee kirjallinen irtisanominen
2. Lähde töistä irtisanomisajan päätyttyä
3. Ala etsimään uutta työpaikkaa
Kolmoskohdan voi tehdä myös ensimmäisenä.
Ensinnäkin voit irtisanoutua ja jättää ongelman työnantajallesi. On kai sinulla joku "varahenkilö" sielläkin joka osaa ainakin auttavasti työsi? Vai miten on varmistettu firman tulevaisuus jos saisit vaikka sairaskohtauksen tai joutuisit onnettomuuteen ja olisit yhtäkkiä poissa kuukausia?
Jos tähän ei ole varauduttu mitenkään niin se on esimiehesi ongelma.
Jos haluat olla oikein kiltti niin irtisanoudu. Jos valittavat joutuvansa ongelmiin kun sinulla niin lyhyt irtisanomisaika niin voithan toki luvata että teet vaikka kuukauden pitempään tuplapalkalla jos niin haluavat. Eli jos ongelma on iso niin voit tehdä vaikka kuukauden sopparin perään isommalla palkalla ?
Irtisanomisaika on juuri tuota varten. Ei ole sinun vastuullasi, jos sinulla on niin paljon hommaa, josta kukaan muu ei tajua yhtään mitään. Yleensä edes osa töistä on sellaisia, joita ei tarvitse alusta asti opettaa ja seuraajan perehdytyksessä voidaan perehtyä vain niihin asioihin, jotka ovat vain sinun tiedossasi.
Kannattaa muistaa, että elät elämääsi itseäsi varten, et työnantajaasi tai ketään muutakaan. Kunhan irtisanot itsesi sääntöjä noudattaen niin mitään muita velvollisuuksua sinulla ei ole.
Jos haluat ja työnantaja haluaa, voit jäädä vaikka kahdeksi kuukaudeksi. Muussa tapauksessa olet irtisanomisajan. Itse olin viitisen vkoa, jotta en jättänyt kaaosta jälkeeni.
Vierailija kirjoitti:
Hyvällä omallatunnolla voit irtisanoutua, vai uhraatko mieluummin omaa hyvinvointiasi muiden hyvinvoinnin vuoksi?
No niinpä. Välillä mietin, miten hölmöä on uhrautua ja kärvistellä töissä, joka aiheuttaa vain painajaisia ja elämänhaluttomuutta. Ja sitten mietin, että harmittaa niiden ihmisten puolesta, jotka joutuvat pulaan yllättävän lähdön takia.
ap
Jos haluat lähteä niin lähde.
Mulla oli samanlainen tilanne. Piti lähteä terveyssyistä ja tuntui pahalta jättää toiset 'pulaan'. Kun olen myöhemmin käynyt moikkaamassa niin ihan hyvin siellä menee ilman muakin ja ollaan edelleen jutteluväleissä :D
Ei sitä kuitenkaan ihan korvaamaton ole. Tykkään kyllä sun asenteesta, välität. Mutta itsestä pitää myös välittää ja eniten.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin irtisanoutua. Seuraavaa työtä ei ole, mutta säästöjä on selvitä kaksikin vuotta työttömänä. Minulla on kahden viikon irtisanomisaika.
Ongelmani on kiltteys. Teen työtä, jota kukaan muu tässä talossa ei tee. Olen tottakai korvattavissa, kuten kuka tahansa muukin, mutta työhön perehdytys vaatii enemmän kuin kaksi viikkoa. Minun edeltäjälläni oli kuusi viikkoa aikaa perehdyttää minut ja sekin tuntui kiireiseltä ajalta. En halua jättää työpaikkaani pulaan siksi, että lähden.
En oikeasti jaksaisi enää päivääkään. Voinko vain irtisanoutua ja jättää tekemättömät työt taakseni? Siis toki irtisanomisajan puitteissa?
Sehän ei ole mitenkään sinun ongelma vaan työnantajan. Järjestää sitten miten haluaa. Voi olla että ihan toisella tavalla. Sen kun irtisanoudut
Kyllä.
Minäpä kerron salaisuuden: sinä et ole korvaamaton. Työnantajalla on tietenkin motivaatio antaa sinun uskoa näin, jotta pysyisit kolossasi pyörimässä ja pyörittämässä omalla osuudellasi firmaa.
Kukaan ei ole korvaamaton. Tiedän tapauksia, että ihmisiä on kuollut onnettomuuksissa tai sairaskohtauksissa, joten työpaikalle on jäänyt isokin aukko. Olen ollut firmassa, jossa yrittäjä sai sydänkohtauksen ja joutui isoon leikkaukseen ja sairauslomalle ja sitten aikanaan nousi uudelleen jaloilleen - se silloinen firma tosin kaatui koska hän ei kyennyt hoitamaan asioita silloin.
Mutta toiminta ei pysähdy. Voi olla iso juttu ruveta selvittämään, kuka alkaa hoitaa asioita, mutta tuolla on työkkäri josta sitä porukkaa löytää.
Itse tarkistan lottokupongin (jos olen sellaisen ostanut) vasta maantaiaamuisin. Se hetki ennen tarkistamista on hienoa aikaa, mietin että JOS olisi miljoonapotti, kuinka kauan istuisin vielä koneeni äärellä ennen kuin nousisin ja ilmoittaisin että lähden nyt (keksikää vaikka joku purkuperuste, palkkaa ei tarvitse maksaa).
Ihan varmasti homma hoituisi jotenkin. Sinäkään et ole vastuussa kaikesta.
Sinulla olisi hyvä mahdollisuus kiristää kunnon korvaus loppuajastasi. Vaadit vähintään viisinkertaista palkkaa loppuajastasi tai jää opastus antamatta.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomisaika on juuri tuota varten. Ei ole sinun vastuullasi, jos sinulla on niin paljon hommaa, josta kukaan muu ei tajua yhtään mitään. Yleensä edes osa töistä on sellaisia, joita ei tarvitse alusta asti opettaa ja seuraajan perehdytyksessä voidaan perehtyä vain niihin asioihin, jotka ovat vain sinun tiedossasi.
Talossa on osaamista tehdä työtäni, mutta heillä on omat työt tehtävänään. Aiheuttaisin heille automaattisesti ylimääräistä työtä. Ja koska heillä ei ole tarkkaa käsitystä kaikista töistä, mitä minun pitää tehdä, eikä rutiinia tehdä asioita taloudellisessa järjestyksessä, homma hidastuu ja mutkistuu jo parissa päivässä.
Ehkä nyt sitten otan itseäni niskasta kiinni ja vastuuta omasta jaksamisestani ja teen irtisanoutumisilmoituksen.
ap
Jos olet asennoitunut jaksamaan vielä vuosia töissäsi (ellet irtisanoudu ollenkaan), kyllä varmasti jaksat tehdä töitä vielä sen pari kuukautta, jos perehdytykseen menee suunnilleen sen verran. Eihän sinun ole pakko 2 viikon päästä lähteä vaikka ilmoitttaisitkin siitä nyt heti. Ja parempi sinulle päästä pois parin kuukauden päästä kuin jäädä sinne loppuiäksesi, eikös?
Tottakai voit, et ole orja.