Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leipiintynyt luokanvalvoja

Vierailija
07.02.2019 |

Ärsyttää lapsen luokanvalvoja. Hän on leipiintynyt, supernegatiivinen, kaikki on vaikeaa ja mikään ei käy. Kaiken tekee viime tingassa ja suunnilleen sinnepäin.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ihmetellyt, kun sunnuntai-iltana katson seuraavaa viikkoa. Jos tulee joku asia, niin laitan viestit sitten heti. Aika moni opettaja vastaa silloin sunnuntsina, vaikka itse oletan heidän vastaavan vasta viikolla koulun aikaan. Eli innokkaita ovat.

Ei se ole innokkuutta vaan sitä, että täällä jumalan selän takana ei ole viikonloppuisin muuta tekemistä kuin istua koneella

Vierailija
42/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole soitellut hänelle, en edes ottanut yhteyttä. Lähettänyt kouluun kympin oppilaan kaikilla varusteilla ja muovitetuin kirjoin, täyttänyt kaikki liput ja laput heti, vastannut viesteihin heti, lähettänyt urheilupäivän rahat ja muut säädöt ja päivystänyt hänen viestejään jotka lyeensä tulee 01.30. Rekisteröinyt muutoksen muutoksen muutokset.

Vastineeksi sain suut silmät täyteen paasausta ja valitusta ja negaa kun koululle vanhemmat erikseen kutsuttiin.

Ap

Kuinka pirteä jaksaisit itse olla, jos viimeiset duunit saa hoidettua puoli kahdelta yöllä ja aamulla pitäisi taas mennä kahdeksaksi töihin?

A. Emme tiedä miksi hän viestittelee niin myöhään, ehkä on vaan laiska, emmekä B. onko hänellä tunteja aamulla. Koulu ei edes ala koskaan kasilta siellä.

Ja ihan töissä minäkin olen. Ja työaikaani käytin siihen että menin sinne kuulemaan tuota ruikutusta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin yhden talven samalla yliopistossa jatko-opintoja ja tästä syystä työviikkoni oli ma-to. Perjantait oli aina lähioppimispäiviä. Olipa sitten pari vanhempaa keksinyt laittaa liikeelle juorun, että alkoholi maistuu opettajalle sen verran, että hänellä on hermot kireänä jo torstaina ja pitää joka perjantai rokulia. Tuli vaan mieleen, että mahdatko AP tuetää, kuinka paljon ja mitä hommia opettaja hoitaakaan. Totuus on luultavasti todella erilainen kuin kuvitelmasi.

Tällainen asia, eli että opettaja on perjantaisin opiskelemassa, olisi minusta hyvä kertoa vanhemmille. Ei tulisi tuollaisia väärinkäsityksiä, eivätkä vanhemmat esim. turhaan tavoittele opettajaa noina opiskelupäivinä.

Niin, no... Tätä ei ollut tiedotettu vanhemmille kuin lukuvuoden alussa kirjeellä, Wilma-viestillä sekä tieto oli näkyvissä koulun nettisivuilla.

Vaikka miten tahansa tiedottaisit, niin aina löytyy vanhempia, jotka eivät ole KOSKAAN kuulleetkaan asiasta. Meillä järjestettiin liikuntapäivä, jolloin kaikilla alkoi poikkeuksellisesti koulupäivä klo 8.30. Asiasta oli mainos koulun kotisivuilla sekä facebookissa, Wilma-tiedote meni asiasta sekä paperikirje oppilaiden mukana koteihin sekä laitoin vielä oman valvontaluokan oppiaille ja huoltajille viestiä kotiin muutaman päivän ennen tapahtumaa. Silti oli kolme äitiä, jotka ottivat vihaisesti yhteyttä kouluun, että miksi asiasta ei ole tiedotettu.

Siis kolme äitiä minun 18 oppilaan joukosta.

Vierailija
44/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole soitellut hänelle, en edes ottanut yhteyttä. Lähettänyt kouluun kympin oppilaan kaikilla varusteilla ja muovitetuin kirjoin, täyttänyt kaikki liput ja laput heti, vastannut viesteihin heti, lähettänyt urheilupäivän rahat ja muut säädöt ja päivystänyt hänen viestejään jotka lyeensä tulee 01.30. Rekisteröinyt muutoksen muutoksen muutokset.

Vastineeksi sain suut silmät täyteen paasausta ja valitusta ja negaa kun koululle vanhemmat erikseen kutsuttiin.

Ap

Kuinka pirteä jaksaisit itse olla, jos viimeiset duunit saa hoidettua puoli kahdelta yöllä ja aamulla pitäisi taas mennä kahdeksaksi töihin?

A. Emme tiedä miksi hän viestittelee niin myöhään, ehkä on vaan laiska, emmekä B. onko hänellä tunteja aamulla. Koulu ei edes ala koskaan kasilta siellä.

Ja ihan töissä minäkin olen. Ja työaikaani käytin siihen että menin sinne kuulemaan tuota ruikutusta.

Ap

Opettajahan meneekin töihin juuri silloin, kun koulu alkaa. 🤦‍♀️

Vierailija
45/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on tänä vuonna ollut vastaava opettaja. Tosi iso kontrasti aikaisempaan.

Suuri osa opettajista varmaan tekee työtä sydämellä, mutta ärsyttää kun tänä lukuvuonna lapsi ei ole edes käytännössä oppinut mitään, vaan taantunut esimerkiksi kirjoitustaidon kanssa.

Vierailija
46/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Opettajahan meneekin töihin juuri silloin, kun koulu alkaa. 🤦‍♀️

Menee kun hänellä on tunteja. Eli voi mennä vaikka 13.20. Ei aamulla ollenkaan.

Vierailija
47/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut koululla, missä olen palvelutyöntekijänä, että koulunkäyntiavustajat saavat tehdä melkein kaikki opettajien työt. Lähes tulkoon kaikilla opettajilla päivän kulku menee näin: Jos oppitunteja on klo 8.15-13.15, niin opettaja saapuu klo 8.14 ja autoa ei ole enään pihassa klo 13.16. Ennen kahdeksaa koulunkäyntiavustajat huolehtivat, että lapset pääsevät sisälle ja koulupäivän jälkeen he askartelevat kaikkea, mitä opettajat on heille antanut tehtäväksi. Eli siinä on se opettajien tuntien suunnittelu. Miksi sitten koulunkäyntiavustaja saa 1700 euroa, vaikka tekee 7,5 tunnin päivää ja opettaja saa 3700 euroa, vaikka tekee vain 5 tuntista päivää.

Vierailija
48/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut koululla, missä olen palvelutyöntekijänä, että koulunkäyntiavustajat saavat tehdä melkein kaikki opettajien työt. Lähes tulkoon kaikilla opettajilla päivän kulku menee näin: Jos oppitunteja on klo 8.15-13.15, niin opettaja saapuu klo 8.14 ja autoa ei ole enään pihassa klo 13.16. Ennen kahdeksaa koulunkäyntiavustajat huolehtivat, että lapset pääsevät sisälle ja koulupäivän jälkeen he askartelevat kaikkea, mitä opettajat on heille antanut tehtäväksi. Eli siinä on se opettajien tuntien suunnittelu. Miksi sitten koulunkäyntiavustaja saa 1700 euroa, vaikka tekee 7,5 tunnin päivää ja opettaja saa 3700 euroa, vaikka tekee vain 5 tuntista päivää.

Haha :D jos mulla on eka tunti (alkaa 8.20), tulen koululle viimeistään 7.45. Ei myöskään ole yhtään päivää, jolloin voisi kotiin lähteä 13.15. Myös 3700 eurosta voi vain haaveilla

Vierailija
49/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelutyöntekijöillä lienee vähän töitä, kun ehtii tutkimaan opettajien lukujärjestykset, tulemiset ja menemiset sekä vielä tarkkailemaan opettajan tekemän työn määrää!

Vierailija
50/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, mistä puhut. Meillä - eri alalla - on myös töissä vastaavia negatiivityyppejä. Asiakaspalaute on huonoa tai asiakkaat kaikkoavat saatesanoilla "kun ei kerran kiinnosta" tai "on kurjaa kommunikoida". Olen miettinyt monesti, eikö näille ihmisille itselleen valkene, millainen vaikutelma heistä syntyy ja miten se vaikuttaa. He ovat täysin vilpittömästi loukkaantuneita asiakaspalautteestaan ja ottavat marttyyrimaisen "no ainako pitäisi tekohymyä virnistellä kuin joku Jokeri!!" -asenteen. He ovat raskaita työyhteisöllekin. Mistä lie kumpuaa se kommunikoinnin tapa... Parilla heistä on kyllä haasteita omassa elämässään ja pitkältä ajalta, ehkä he ovat oppineet näkemään maailmaa vain synkkien lasien läpi... Vaikea sanoa, mitä sille voisi tehdä. En ole itse keksinyt, edes iloinen ja arvostava kohtaaminen eivät tunnu vaikuttavan näihin pariin pessimistiin. Moneen tilapäisesti negatiiviseen kyllä auttaa, jos itse osaa antaa arvostavaa, kannustavaa palautetta ja auttaa näkemään normaalit hyvät asiat.

Onneksi valtaosa opettajista tekee työtä sydämellään ja ainakin kavereista kaikki pitävät oppilaistaan ja nauttivat työstä myös nuorten kanssa, huolimatta kaikesta souvista js kiireestä.

Vierailija
51/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitävätkö ihmiset opettajia joinain pyhimyksiä?

Opettajat ovat tavallisia kuolevaisia, joukossa mätiä omenia kuten kaikissa ammateissa.

Vierailija
52/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat ovat tavallisia kuolevaisia, joukossa mätiä omenia kuten kaikissa ammateissa.

Mistä ihmeestä tällaista keksit?

Heille kyllä on ihan pääsykokeet, eikä tuollaisen hapen imijän missään tapauksessa pitäisi läpäistä niitä.

Vierailija
53/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvään käytökseen kuuluu asiallisuus, silmiin katsominen ja useimmiten tuollaisissa tilanteissa myös hampurilaisperiaate: jotain hyvää palautetta, jotain huonoa palautetta, jotain positiivista suuntaviivaa ja kehityshaastetta loppuun. Omia maailmantuskia tai v-tusta ei tule tuoda töihin.

Tämä ei nyt koske vain aiheena olevaa opettajaa vaan myös esim omia kollegoitani. Todella noloa, kun omalla alallani osa tuiskii menemään ihan sen mukaan, kuinka paljon maailma juuri nyt ketuttaakaan. Ymmärrän, että ihmisillä on hyviä ja huonoja päiviä, mutta ne huonot eivät vaan voi pilata toisten päivää tai työntekoa, työyhteisössä tai asiakkaidenkaan kannalta. Nykyisinä individualismin päivinä tämä itsensä ilmaisu vaan tuntuu olevan ok osalle. Huah.

Vierailija
54/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä puhutaan nyt luokanValvojasta, joka ei siis välttämättä edes opeta sitä oppilasta ollenkaan. Eli tuskin ap:n lapsi nyt tästä masentuu, vaikka olisi sitten millainen mörkö tahansa vastaanottamassa ne valinnaisainelaput kerran vuodessa ja mukana vanhempainillassa, johon se nuori ei edes osallistu.

Eli kunhan ap nyt nurisee tyhjää. Toki käytöstavat olisi fiksua olla meilla kaikilla hallussa. Osa vaan on neganuppeja, minkäs sille mahtaa.

Vierailija
55/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut valittamista opettajista, todistus sen kertoi kun poika sen ojensi. 

Vierailija
56/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä puhutaan nyt luokanValvojasta, joka ei siis välttämättä edes opeta sitä oppilasta ollenkaan. Eli tuskin ap:n lapsi nyt tästä masentuu, vaikka olisi sitten millainen mörkö tahansa vastaanottamassa ne valinnaisainelaput kerran vuodessa ja mukana vanhempainillassa, johon se nuori ei edes osallistu.

Eli kunhan ap nyt nurisee tyhjää. Toki käytöstavat olisi fiksua olla meilla kaikilla hallussa. Osa vaan on neganuppeja, minkäs sille mahtaa.

Kyllä opettaa. Joka jaksossa, useampi tunti. Sattuu oelmaan vielä lapsen lempiaine.

Ja kyllä mua pikkusen sieppasi sekin että ekassa vanhempainvartissa tää ope selitti miehelleni, että ei edes tiedä kuka meidän lapsi on.

Haloo. Eikö voi edes sen vertaa paneutua työhönsä, että jos kerran on luokanvalvoja jonka on tarkoitus pitää ne vanhempain keskustleut, edes sen verran lukisi istumajärjestystä, että opettelisi ne lapset edes ulkonäöltä. Tosi älykästä miehen ajella kesken työpäivän edestakasin kuulemaan tämä.

Ap

Vierailija
57/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n pettymyksen, kun ilmeisesti kouluun suhtaudutaan perheessä hyvin ja sitä pidetään tärkeänä - kympin oppilaan maininnasta päätellen. Ei toivottavasti yksi maailmaan pettyneen oloinen luokanvalvoja kuitenkaan romuta opiskelumyönteisen lapsen koulu-uraa, ja ne hyvät esimerkit varmastikin löytyvät muistakin opettajista. Ehkä pessimisti myös tarjoaa omanlaisensa mallin ja oppimäärän siitä, millaisen vaikutelman vain valittamalla antaa. Ehkä hän myös saa kontaktin luokkaan ja ob ensi vuonna erilainen, tai ehkä luokanvalvoja vaihtuu henkilön lähtiessä hakemaan lopulta uudelleen unelma-alalleen muualle.

Aineenopettajiksi ei kyllä välttämättä ole kamalan tiukkaa psykologista seulaa, tai ainakaan ollut aikana, jona itse mietin hakevani opettajakoulutukseen opintojeni päätteeksi. Joka aineesta ei ole joukolla innokkaita jonossakaan, ja esim. osa omista opiskelukavereista pelkäsi, että "joutuisi" yläasteelle opeksi. Jos kokemus vaikka edellisessä paikassa on ollut tosi syvältä, se voi varmaan heijastua työ viihtyvyyteen ja näkyä siten teillekin. Monelle ystävälleni varsinkin pk-seudun yläasteilla ekat opettajatyökokemukset saattoivat olla kaiken motivaation tappavia. Toiset löysivät selviytymismekanismit, toiset vaihtoivat alaa.

Huumorilla. Meitä on monenlaisia, koulussa ja työelämässä. Anna puolet mennä korvasta sisään ja puolet ulos.

Tiedän kuitenkin, miltä se tuntuu, meillä on lapsen päikyssä samanoloinen hoitaja nyt. On ihan uupunut olo aina kommunikoituani hänen kanssaan, edes ihan vain lapsen viennin tai noudon ajan. Toivon aina, ettei lapsi olisi juuri hänen ohjauksessaan päivän ryhmätouhuissa, kun hän puhuu lapsillekin niin lähtökohtaisen negatiivisesti.

Vierailija
58/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Mua kyllä nyt opettajana ja luokanvalvojana kiinnostaisivat aivan konkreettiset esimerkit siitä, mistä tämä ap:n lapsen lv on oikein nurissut ja valittanut ”suut ja silmät täyteen”. Mitä hän on siis tehnyt tai sanonut antaakseen itsestään noin negatiivisen vaikutelman. Ap:n kuvauksen perusteella en vielä ihan ymmärrä tämän lv:n rikosta.

Siksi toisekseen, ei, ei ketään ihmistä ja hänen tyyppiään tai luonnettaan opi tuntemaan 1,5 tunnissa. Joku joka vaikuttaa yhtenä iltana väsyneeltä ja innottomalta, voi yleensä ollakin mukava ja hauska. Kaikilla on huonoja päiviä, viikkojakin. Voi olla vaikka jakson ja kurssin vaihde ja sen vuoksi hirveästi töitä ja stressiä. Voi olla uupumusta tai masennusta. Lapsi saattaa olla sairas tai itse tulossa kipeäksi. Asunnosta on löytynyt hometta. Puolison kanssa riidelty. Koira viety lopetettavaksi. Äiti kaatunut ja murtanut lonkkansa. Läheinen menehtynyt. Onhan näitä. Koskaan ei voi tietää, mitä toisen elämässä kulissien takana tapahtuu. Siksi ei pidä heti tuomita vaan ottaa ymmärtävä asenne ja antaa mahdollisuus.

Vierailija
59/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Mua kyllä nyt opettajana ja luokanvalvojana kiinnostaisivat aivan konkreettiset esimerkit siitä, mistä tämä ap:n lapsen lv on oikein nurissut ja valittanut ”suut ja silmät täyteen”. Mitä hän on siis tehnyt tai sanonut antaakseen itsestään noin negatiivisen vaikutelman. Ap:n kuvauksen perusteella en vielä ihan ymmärrä tämän lv:n rikosta.

Siksi toisekseen, ei, ei ketään ihmistä ja hänen tyyppiään tai luonnettaan opi tuntemaan 1,5 tunnissa. Joku joka vaikuttaa yhtenä iltana väsyneeltä ja innottomalta, voi yleensä ollakin mukava ja hauska. Kaikilla on huonoja päiviä, viikkojakin. Voi olla vaikka jakson ja kurssin vaihde ja sen vuoksi hirveästi töitä ja stressiä. Voi olla uupumusta tai masennusta. Lapsi saattaa olla sairas tai itse tulossa kipeäksi. Asunnosta on löytynyt hometta. Puolison kanssa riidelty. Koira viety lopetettavaksi. Äiti kaatunut ja murtanut lonkkansa. Läheinen menehtynyt. Onhan näitä. Koskaan ei voi tietää, mitä toisen elämässä kulissien takana tapahtuu. Siksi ei pidä heti tuomita vaan ottaa ymmärtävä asenne ja antaa mahdollisuus.

Minua ei kiinnosta hänen yksityiselämänsä. Jos ei kykene hoitamaan työtään, potää hakea sairauslomaa. Jos on ahminut liikaa tekemistä itselleen, pitää vähentää. Jos ei saa perhettä ja työtä tasapainoon, pitää ratkaista ko ongelma.

Hänen pitää hoitaa työnsä asiallisesti.

Ap

Vierailija
60/60 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä tällaista keksit?

Heille kyllä on ihan pääsykokeet, eikä tuollaisen hapen imijän missään tapauksessa pitäisi läpäistä niitä.

No kokemuksia on omista ja viiden lapseni opettajista.

Psykologian opettajani, alkoholisti, veti ranteet auki, pelastettiin. Sairaalassa hyppäsi ikkunasta ulos, ei kuollut. Tuli toivuttuaan takaisin opettamaan kunnes muutaman vuoden kuluttua onnistui itsarissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä