Mikä on tekosyysi hankkia perheesi lukiolaisille graafinen laskin tai sovellus pitkään matematiikkaan?
Itse selvisin lukiossa ja yliopistossa funktiolaskimella ja nyt olen tohtorikoulutettava.
Kommentit (18)
Vai että oikein tohtorikoulutettava! Oletpa varmaan meitä muita paljon fiksumpi. Mitä laskinasiaan tulee, minulla itselläni oli 1990-luvulla lukiossa graafinen laskin ja koin sen tuovan lisäarvoa. Varmasti olisi pärjännyt funktiolaskimellakin, mutta funktioiden käppyröitä oli kätevää piirrellä laskimella. Laskin (TI-85) on minulla vieläkin tallessa, käytän sitä yhä satunnaisesti ja se on mielestäni ollut yksi elämäni parhaista hankinnoista. Tulen luultavasti ostamaan graafisen laskimen myös jälkikasvulleni, jos sellaisia on siihen aikaan vielä markkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Itse selvisin lukiossa ja yliopistossa funktiolaskimella ja nyt olen tohtorikoulutettava.
Haluaisin nähdä miten seviäisit ilman harjoitusta yo-kisoista, joissa vastaukset tehdään pelkästään sähköisesti. Kynä ja paperi saa olla mukana, mutta niitä papereita ei palauteta ollenkaan, pelkät digivastaukset.
T. Lukion matikanope
Hyvä kun sanoit, tajusin nyt vasta, että ne on eri asia. En siis välttämättä saa pitää lukion laskintani seuraavassa tentissäni vaan pitää ostaa funktiolaskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä miten seviäisit ilman harjoitusta yo-kisoista, joissa vastaukset tehdään pelkästään sähköisesti. Kynä ja paperi saa olla mukana, mutta niitä papereita ei palauteta ollenkaan, pelkät digivastaukset.
T. Lukion matikanope
Mitä softia käytetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lukion matikanope
Mitä softia käytetään?
M-I-T-Ä S-O-F-T-I-A K-Ä-Y-T-E-T-Ä-Ä-N?
Mitä muita kateuden kohtia sinulla on, ap?
”Kun minulla ei ollut, niin kenelläkään muullakaan ei saa olla”.
Ai pitääkö siihen olla joku tekosyy?
Kun ennen mentiin pelkällä lyijykynällä ja ruutupaperilla, niin nytkin pitää mennä!
Vierailija kirjoitti:
Ai pitääkö siihen olla joku tekosyy?
Kyllä pitää. Graafinen laskin on nuorelle karhunpalvelus.
Paljon on lukiossa laskutikkua käyttäneitäkin tohtoreina. Aika aikaansa kutakin. Miksi jämähtää vapaaehtoisesti kivikaudelle? Toki kyllähän sen tohtorikoulutettavan silmin ymmärtää, paskalla palkalla kun ei graafisia laskimia jälkikasvulle ostella.
Ainakin vuonna -64 sai ylioppilaskirjoituksissa käyttää laskutikkua. Sen pitäisi riittää nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lukion matikanope
Tämä liittyy graafisien laskinten käyttöön ... miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lukion matikanope
Tämä liittyy graafisien laskinten käyttöön ... miten?
Yhtä paljon kun kirjoittaja on matikanope.
Omassa matikan ryhmässäni kultaisella ysärillä funktiolaskinta käyttivät pari parasta ja pari huonointa. Suuret massat käyttivät graafista laskinta. Taisi olla jokin kimppatilauskin, tosin ope korosti, että funktiolaskimella pärjää yhtä hyvin ja oppii jopa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lukion matikanope
Mitä softia käytetään?
Jaahas, tänne oli tullu mulle kysymys. Käytetään abitissa olevia: libre office (calc siellä), geogebra, TI nspire cas meidän koululla. On siellä myös Casion vastaava symbolinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lukion matikanope
Mitä softia käytetään?
Jaahas, tänne oli tullu mulle kysymys. Käytetään abitissa olevia: libre office (calc siellä), geogebra, TI nspire cas meidän koululla. On siellä myös Casion vastaava symbolinen.
Tuo TI nspire laskin on kyllä hyvä, itse olen AMKssa ja ei olisi kyllä toivoakaan saada vaikeampia matikan ym. kokeita läpi ilman tuollaista laskinta. Olen muutenkin niin huono matikassa ja laskimella voi monesti esim. solve-funktiolla tarkistaa että vastaus on oikea vaikka opettaja vaatisikin välivaiheet näkyviin.
Kerro vain.