Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käteisellä maksaminen - tarkoittaako, että ei ole talous hallinnassa, on maksuhäiriöinen tmv.?

Vierailija
07.02.2019 |

Tuli vaan mieleen tällainen asia, että eräs rouva tekee ostoksensa lähikaupassa AINA käteisellä. Hän esim. ottaa bonukset s-kortilla, mutta maksaa aina ostoksensa käteisrahalla. Tämä jää mieleen siksi, että harvemmin näkee käteistä käytettävän nykyisin. Aina ei voi päällisin puolin arvioida ihmisestä mikä hänen elämänhallintansa on, mutta voisiko tuosta kuitenkin päätellä, että on maksuhäiriöinen eikä ole luottoa?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin talous on hallinnassa. Mä nostan joka kuu ruokarahat käteiseksi ja ostan vain sillä rahalla, vain mitä tarvitsen.

Vierailija
42/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyläpäs taas rahankäsittelykyvyttömät käteisen käyttäjät älähti kun kalikka kalahti.

Illat väännetään rakennekynsiä ja ripsipidennyksiä pimeänä, nostetaan sossutuet ja harjoitetaan prostituutiota ja tehdään ostokset käteisellä.

Kukaan normaalisti tuloja saava ei enää käytä käteistä. Tämä keskustelu on tässä.

Varakkaat ja rahoistaan huolta pitävät käyttävät käteistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä rouva saa perheenpäältä sopivaksi katsotun määrän talousrahaa ja käyttää tätä?

Millainen nainen saa mieheltään rahaa? Sille on nimi.

Vierailija
44/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla työtön jolla on säästöjä sukanvarressa. Itselläkin oli kun sain useamman tonnin ennakkoperintöjä eikä työttömänä voinut siirrellä rahoja tilien kautta.

Miten työttömyys estää tilisiirtojen tekemistä?

Jos tiliotteessa näkyy jotain, niin ei saa toimeentulotukea.

Toimeentulotuki on eri asia kuin työttömyys.

Itse olen kyllä saanut toimeentulotukea, vaikka tiliotteessa on näkynyt jotain.

Vierailija
45/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin teen minäkin. Rahan näkee ja se on konkreettinen, näin olleen et voi kuluttaa sitä yli.

Vierailija
46/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyläpäs taas rahankäsittelykyvyttömät käteisen käyttäjät älähti kun kalikka kalahti.

Illat väännetään rakennekynsiä ja ripsipidennyksiä pimeänä, nostetaan sossutuet ja harjoitetaan prostituutiota ja tehdään ostokset käteisellä.

Kukaan normaalisti tuloja saava ei enää käytä käteistä. Tämä keskustelu on tässä.

Minulle napsahti taas viime kuun lopussakin 4300 euroa tilille, ja jälleen kylvän tässäkin kuussa rahani pitkin maailmaa - käteisenä.

Työnantajani on kunta. Ehkä se ei sitten ole "normaalia" tuloa.

Tämä keskustelu jatkuu.

Vierailija
47/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy voi olla esimerkiksi, että pimeät tulot pitää saada kiertoon. Maksan itsekin siitä syystä usein käteisellä.

Vierailija
48/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin talous on hallinnassa. Mä nostan joka kuu ruokarahat käteiseksi ja ostan vain sillä rahalla, vain mitä tarvitsen.

Niin teen minäkin. Rahan näkee ja se on konkreettinen, näin olleen et voi kuluttaa sitä yli.

Vierailija
49/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Tyhmä.

Vierailija
50/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän paljon käteistä.Viimeaikoina olen myynyt lasten vauvatavaroita Torissa joten käteistä on reilusti kertynyt.

Vierailija
51/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakkoperintöä tulee ainoalle lapselle soppeli määrä joka kuu. En kai minä nyt sitä tililleni vie. Sinne menee palkka ym.

Vierailija
52/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset joilla on maksuhäiriöitä, on aina kortinkäyttäjiä.

Kortti abstrahoi rahan ja käyttäjälle tulee tunne että raha riittää niin kauan kuin kortti on tallella.

Kortinkäyttäjä"kaveri" voi pyytää rahaa lainaksi mutta ei koskaan maksa takaisin. Varsinkin baarissakävijöiden kortillahuikentelu vie ongelmiin.

Joukkoliikenteen käyttäjänä, taskussani on bussikortti, kotiavain, puhelin ja kukkaro jossa on muutama kymppi. Heräteostosten teko kuulostaa jotenkin epävakaalta, eikä kuulu tapoihin. Tuntemani tietoturva-asiantuntija sanoi että käyttää ainakin viihteellä vain käteistä.

Kortit on kotona passin kanssa kaapissa, niillä tehdään vain isompia ostoksia esim lentoliput.

Useimmissa muissa maissa päivittäisostokset tehdään käteisellä. Viimeksi Lontoon lentokenttätaksi halusi maksun käteisellä, onneksi oli puntia vaihdettuna.

Matkoilla kortti on hotellimaksuja varten. Kortteja tarvitaan mutta on outoa kuvitella ettei käteinen enää kävisi.

Vierailija
53/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska tuo viimeinen lause. Taitaa elämäsi olla yhtä pitkää monologia.

Vierailija
54/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on varmaan orjia kellarissa. 

Vierailija
55/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen analyysi. 

Vedätkö jotakin nappeja?

Vierailija
56/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä väliä. Itse käyn töissä, ei maksuhäiriöitä mutta silti maksan käteisellä pääsääntöisesti. Ärsyttää, koska kaupat kerää tietoa ja haluavat kohdentaa mainoksia. En käytä bonuskorttiakaan. Haluan olla anonyymi.

Tämä! Lisäksi keräilen erikoisia (juhlapainoksia) euro-kolikoita. Viime vuonna oikein metsästin suomi 100-kolikkoa ja 2 kpl niitä sitten sainkin. Niitä ei voi saada jollei käytä käteistä! Olen alle 40v.

Vierailija
57/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan rouvasta itseni. Kyllä vaihdan takaisin K-kauppaan jos tuolla tavalla minusta ajatellaan. Mutta olenhan yli 40v jo. Maksuhäiriötä en ole vielä ehtinyt hankkia .

Vierailija
58/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi, että sitten jos käteinen lopullisesti kielletään tai demonisoidaan, niin pankit alkavat maksaa talletuksille negatiivisia korkoja sillä enää ei ole sitä mahdollisuutta, että asiakas päättäisi nostaa talletukset ulos.

Ja koska kaikki pankit toimivat näin, ei tilinavaaminen toiseen pankkiin myöskään ratkaise ongelmaa.

Vierailija
59/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin - jos maksaa käteisellä, on oikeasti rahaa. Korttia ”vinguttaa” velkarahalla elävät.

Karrikoitu esimerkki, mutta usein totta.

Vierailija
60/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän aina käteistä kun olen rakastajattareni kanssa reissussa.