Käteisellä maksaminen - tarkoittaako, että ei ole talous hallinnassa, on maksuhäiriöinen tmv.?
Tuli vaan mieleen tällainen asia, että eräs rouva tekee ostoksensa lähikaupassa AINA käteisellä. Hän esim. ottaa bonukset s-kortilla, mutta maksaa aina ostoksensa käteisrahalla. Tämä jää mieleen siksi, että harvemmin näkee käteistä käytettävän nykyisin. Aina ei voi päällisin puolin arvioida ihmisestä mikä hänen elämänhallintansa on, mutta voisiko tuosta kuitenkin päätellä, että on maksuhäiriöinen eikä ole luottoa?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Tuli vaan mieleen tällainen asia, että eräs rouva tekee ostoksensa lähikaupassa AINA käteisellä. Hän esim. ottaa bonukset s-kortilla, mutta maksaa aina ostoksensa käteisrahalla. Tämä jää mieleen siksi, että harvemmin näkee käteistä käytettävän nykyisin. Aina ei voi päällisin puolin arvioida ihmisestä mikä hänen elämänhallintansa on, mutta voisiko tuosta kuitenkin päätellä, että on maksuhäiriöinen eikä ole luottoa?
Kun kirjoitat, että aina ei voi päällisin puolin arvioida ihmisestä, että mikä hänen elämänhallintansa on, niin väitätkö, että useimmiten voi? - Epäilen tuota. Toisaalta olisi mielenkiintoista tietää, että mistä otaksut käteistä rouvan saaneen, jos epäilet hänellä olevan maksuhäiriömerkintä?
Vierailija kirjoitti:
Ootko vähän yksinkertainen?
Käteisen rahan hahmottaa paremmin, ja varsinkin jos on iäkkäämmästä ihmisestä kyse, niin saattaa olla ettei ole vain tottunut muovirahan käyttöön.
Mun mummollani silloin kun hän eli, oli useampi tonni rahaa käteisenä aamutakin taskussa (saa nauraa, ihan totta aamutakin taskussa).
Mulla on säästöjä ja sijoituksia, ja hyvin usein maksan käteisellä juuri siksi, että sillä tavoin budjetoin itselleni hummausrahaa ja ruokarahaa viikoksi. Käteisen kanssa on helpompi nähdä minkä verran rahaa on vielä jäljellä.
Näin on ja ihan samaa mieltä olen tämän kommentin kirjoittajan kanssa .
Köyhät eläkeläiset ne vasta tarkkoja ovatkin aina rahan ja sen käytön kanssa.
Nuoret taas maksavat kiireessä aina korteilla ja ottavat hölmöyksissään pikavippejä ja ajautuvat näin maksuhäiriömerkinnän saamiseen ja velkakierteisiin.
esimerkiksi mobiilimaksaminen tekee kovasti nousua.
Esimerkiksi Nordean softa sattuu perustumaan google pay:hin ja Nordean käyttöehdoissa lukee "käyttämällä tätä annat meille luvan luovutaa tiedot ostotapahtumista googlelle ja muille kolmansille osapuolille"
Harkitsen vakavasti siirtymistä takaisin käteisen käyttäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoita. Maksan lähes aina käteisellä. Minulla ei ole koskaan ollut mitään maksuhäiriöitä.
Käteisen käyttö on maksuhäiriö
Jotain häiriötä lienee omassa tajunnassasi, tai ymmärryksessäsi jos et tajua setelien ja kolikoiden olevan maksuvälineitä...
Vierailija kirjoitti:
Voi olla työtön jolla on säästöjä sukanvarressa. Itselläkin oli kun sain useamman tonnin ennakkoperintöjä eikä työttömänä voinut siirrellä rahoja tilien kautta.
Miten työttömyys estää tilisiirtojen tekemistä?
Ei halua että viranomaiset kyylää mihin vähäiset rahansa käyttää. Jokaisen ihmisen pitäisi olla huolissaan kehityksestä jossa yksityisyys on valhe.
Sillä pitää paremmin menoistaan huolen eikä tule shoppailtua heräteostoksia. Saan joka joulu isovanhemmilta 300 euroa, ja siitä rittää pitkälle kesään saakka omalla kulutustarpeellani, kun maksan vastikkeet, laskut ja ruoan opintotuesta. Palkka menee lähes kokonaan sijoitukseen, ihan ei opintotuki kata kaikkia kolmion kuluja, mutta lähes kokonaan.
Samalla tyylillä lahjakortilla ostaneet ovat varmaan aina persaukisia kun muut pitää heille kaikki ostaa -.-
Sillä pitää paremmin menoistaan huolen eikä tule shoppailtua heräteostoksia. Saan joka joulu isovanhemmilta 300 euroa, ja siitä rittää pitkälle kesään saakka omalla kulutustarpeellani, kun maksan vastikkeet, laskut ja ruoan opintotuesta. Palkka menee lähes kokonaan sijoitukseen, ihan ei opintotuki kata kaikkia kolmion kuluja, mutta lähes kokonaan.
Käteisellä maksaminen nimenomaan tarkoittaa että on rahaa, ei tarvitse maksaa luotolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla työtön jolla on säästöjä sukanvarressa. Itselläkin oli kun sain useamman tonnin ennakkoperintöjä eikä työttömänä voinut siirrellä rahoja tilien kautta.
Miten työttömyys estää tilisiirtojen tekemistä?
Jos tiliotteessa näkyy jotain, niin ei saa toimeentulotukea.
Kyläpäs taas rahankäsittelykyvyttömät käteisen käyttäjät älähti kun kalikka kalahti.
Illat väännetään rakennekynsiä ja ripsipidennyksiä pimeänä, nostetaan sossutuet ja harjoitetaan prostituutiota ja tehdään ostokset käteisellä.
Kukaan normaalisti tuloja saava ei enää käytä käteistä. Tämä keskustelu on tässä.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa vielä:
Olen jo vuosia huomannut ajoittain pienen kakan hajun lehahtavan mun ympärillä. Aivankuin pieru, mutta mitään pieraisun tunnetta en ole tuntenut peräpäässä. Luulin aluksi, että kuvittelen, mutta en kuvittele, vaan tajusin, että tämä liittyy toiseen mun vaivaan eli siihen, että suoleni ei tyhjene kunnolla ja silloin kun en ole saanut auttamalla suolta tyhjäksi, niin tämä haju esiintyy välillä. Uskon, että sisempi sulkijalihakseni jää jotenkin raolleen ulostamisen jälkeen ja se suoleen jäljelle jääneen kakan haju pääsee ulos.
Ap
ööö... ok.
Ihmiskokeen itselleni tehneenä suosittelen käteisen käyttöä ruoka,ym .ostoksilla,näin saat talouden pysymään aisoissa,ei pikavippi kierrettä.ja luottotiedottomuutta. On hankalaa tiedostaa,minkä verran tilillä on katetta jos ostaa jatkuvasti kortilla,joten nosta summa käteisenä ja käytä se menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä rouva saa perheenpäältä sopivaksi katsotun määrän talousrahaa ja käyttää tätä?
Tai ehkä ei.
Mä haluaisin käyttää vain käteistä rahaa, mutta kun tykkään noista itsepalvelukassoista ja niissä ei voi käyttää rahaa :( Lähikaupassa varsinkin käytän kun siellä kassalla usein utelias kyylääjäkassa (naapuri).
Vierailija kirjoitti:
Kyläpäs taas rahankäsittelykyvyttömät käteisen käyttäjät älähti kun kalikka kalahti.
Illat väännetään rakennekynsiä ja ripsipidennyksiä pimeänä, nostetaan sossutuet ja harjoitetaan prostituutiota ja tehdään ostokset käteisellä.
Kukaan normaalisti tuloja saava ei enää käytä käteistä. Tämä keskustelu on tässä.
Nimiä mainitsematta eräät tosibisnessmaailman tosigurut (ja tulot toki normaalia suuremmat) eivät käytä kortteja maksamiseen, eivätkä omista bonuskortteja.
Bonuskortit ja korttimaksaminen tarkoittaa sitä, että kauppiaasi tietää ja tuntee kulutustottumuksesi paremmin kuin sinä itse. "Oikea taho" saattaa näiden ym. yhdisteltyjen tietojen perusteella olla kaikista asioistasi kiusallisen hyvin perillä. Mihinkähän niitä tietoja käytetään / tullaan käyttämään ja kenen eduksi?
Yksityisyys todella on valhe, kuten joku tuolla aiemmin jo totesi.
Minä käytän siksi, etten tykkää Kelan näkevän jatkuvia Alkon ostoksia.
Tiedän, että toimeentulotukensa saa käyttää viimeistä senttiä myöten viinaan, jos huvittaa. Ei kuulu heille eikä vaikuta tuen määrään.
Kuitenkin se hävettäisi tiliotteissa, jotka siis aina näkevät. Eli nostan rahaa automaatista ja maksan cash.
Käteisen käyttäminen on nimen omaan merkki siitä, että rahaa on ja siitä pidetään huolta ja tiedetään koko ajan, minkä verran sitä on käytössä. Halveksittavaa käyttää luottokorttia, erityisesti credittiä. Pidän sellaisia ihmisiä huolimattomina.
Käteistä, koska haluan olla anonyymi. En käytä bonuskorttejakaan. Onpa kiva kuulla, että jonkun mielestä mun täytyy olla maksuhäiriöinen tai että salaan rahaa verottajalta tai kelalta. Päinvastoin halveksin sellaista.