Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi 'Jumalauta' on kirosana?

Vierailija
06.02.2019 |

Tätä meillä tänään töissä pohti pari mamua.. Ihmettelivät miksi se on Suomessa kirosana kun heidän kotimaissaan tuota hoetaan jatkuvasti kun mikä tahansa epäonnistuu tai on vaikeaa.
Ei sitten me suomalaisetkaan osattu antaa selitystä asiaan joten kertokaapa te. Miksi avun pyytäminen jumalalta on kiroamista? 🤔

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumal' auta on oikeastaan avunpyyntö Jumalalta, ei varsinainen kirosana. "Kielletty" se lienee siksi, että Raamattu kieltää Jumalan nimen turhaan lausumisen, ja sitähän tuon "jumalauta":n hokeminen on.

Vierailija
2/20 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirosana, koska käsky "Älä lausu turhaan Herran sinun Jumalasi nimeä" rikotaan tuolla jumalauta tokaisulla. Jumal auta on pyyntö jota ei turhaan saa sanoa.

Tämä ei siis ole minun mielipiteeni, vaan ala-asteen opettajan selitys. Korjatkaa, jos muistan väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä turhaan lausu Jumalasi nimeä. Oliko toinen vai kolmas käsky.

Vierailija
4/20 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

V M P

Vierailija
5/20 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä odotan vain sitää että saan oman asunnnon ja pääsen leiikkkkaamaan pääääni auki. Jos jumala armahtaaa niin uskon sen olemassa olooon jus jumala päättäää että kuoleen olen kiiitollinen.

Vierailija
6/20 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina ihmetelly että miksi on juma lauta? Ai se onkin Jumal auta.

Vierailija
7/20 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirosana, koska käsky "Älä lausu turhaan Herran sinun Jumalasi nimeä" rikotaan tuolla jumalauta tokaisulla. Jumal auta on pyyntö jota ei turhaan saa sanoa.

Tämä ei siis ole minun mielipiteeni, vaan ala-asteen opettajan selitys. Korjatkaa, jos muistan väärin.

Omituinen selitys sillä jumalahan on pelkkä anonyymi proxy sille oikealle nimelle jota ei saisi lausua, ja joka on ainoastaan hepreankielisten tekstien kautta tulkittavissa ja joka on meidän kirviimme muutenkin täysin käsittämätön.

Vierailija
8/20 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainittu käsky viittaa Jumalan nimeen vannomiseen eli väärään valaan. On väärinkäsitys, että Raamatussa kielletään Jumalan nimen sanominen "turhaan".

Jumalien nimet ovat kaikissa kielissä tyypillisiä kirouksia. Perkelekin on balttilainen jumala.

Vierailija
9/20 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyppä niiltä, että miksi sen erään M.llä alkavan tyypin kuvaa ei saa piirrellä?

Vierailija
10/20 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon aina ihmetelly että miksi on juma lauta? Ai se onkin Jumal auta.

Muuntautuvat aikojen saatossa, hieman kuin englannin "God Blind Me!" -> "Go blimey!" tai pelkkä "Blimey".

Vierailija
11/20 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysehän oikeasti menneiden uskonmenojen demonisoinnista, jota kristityt järjestelmällisesti tekivät. Ei kummemmasta.

Vierailija
12/20 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkujaan jumalanpalveluselämässä käytetty akklamaatio. Kansanomaisesti sanoissa on uskottu olevan erityistä voimaa, ja profaaniksi tuon voi mieltää koska siinä lausutaan turhaan Herran nimeä.

Vierailija
13/20 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä odotan vain sitää että saan oman asunnnon ja pääsen leiikkkkaamaan pääääni auki. Jos jumala armahtaaa niin uskon sen olemassa olooon jus jumala päättäää että kuoleen olen kiiitollinen.

Joo tiedän siis kyllä tuon että on avunpyyntö. Mutta onko se oikeasti tuosta syystä "kielletty"? Enpä oikein (syntyperäisenä kristittynä, nykyisenä uskonnottomana) keksi oikein parempaa syytä mainita jumalan nimi kuin avunpyyntö ≈ rukous. Käytetäänhän sitä sanaa paljon turhemmissakin tarkoituksissa (laulut, kertomukset jne). Toisekseen käskyssä kielletään lausumasta jumalan nimeä, joka siis ei ole Jumala. Eikös häntä nyt juuri siksi kutsuta jumalaksi, tai Jumalaksi, kun varsinaista nimeä ei saa sanoa...

Ap

Vierailija
14/20 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimasana JUMALAUTA!! Jumal auta.

JUMALISTE! VOI JUMA! JUKOLAUTA! JUKOLISTE!

en tiedä

Vierailija
15/20 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastavuoroisesti kirjoitti:

Kysyppä niiltä, että miksi sen erään M.llä alkavan tyypin kuvaa ei saa piirrellä?

Kysyjä ei ollu muslimi.

Ap

Vierailija
16/20 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä turhaan lausu Jumalasi nimeä. Oliko toinen vai kolmas käsky.

Aika pikkumainen tyyppi kaikkivaltiaaksi.

Vierailija
17/20 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne on vaikka kristittyjä nigerialaisia, hindulaisia nepalilaisia tai buddhalaisia sri lankalaisia eikä tiedä?

Vierailija
18/20 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ne on vaikka kristittyjä nigerialaisia, hindulaisia nepalilaisia tai buddhalaisia sri lankalaisia eikä tiedä?

Tai jos ne on vaikka kristittyjä, mutta niiden äidinkieli on joku muu kuin suomi?

Vierailija
19/20 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai jos ne on vaikka kristittyjä, mutta niiden äidinkieli on joku muu kuin suomi?

Mitä! Eikö kaikki kristityt puhu suomea vaikka oiskin Nigeriasta?

Vierailija
20/20 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon helpommalla kyllä pääsisi, jos ottaisi oman kuvansa ja siltä leikkaisi pään auki, niin jäisi asia, jota todennäköisesti joutuisi myöhemmin katumaan tekemättä.