Tutteli eikä nan sovi - seuraa OKSENTELUA !!!
Heippa!
Kyselen ystäväni puolesta... vauvalle 4 kk ei ole yrityksestä huolimatta sopinut ei tutteli eikä nan. Vauva imee ihan normaalisti mutta aika tasan tarkkaan parin tunnin kuluessa OKSENTAA kaiken ulos (kysymys ei siis ole pulauttelusta! Lääkäri neuvoi, että poika on niin herkkä vatsainen. ..ja siihen ne neuvot jäivätkin. Eli mitä hänelle voisi tissimaidon lisäksi juottaa ? (poika kovin nälkäinen ja äiti epäilee ettei tisumaito riitä...koko ajan yötä päivää tissillä). Onko ruokakaupassa jotakin juomaa soijamaitoa tms. vai pitääkö apteekkiin marssia?
Kommentit (5)
lääkärin neuvoa? jos saat apteeksin korvikkeisiin reseptin, voit hakea kelakorvauksia osalle summaa....
Maitoallergian mahdollisuus suuri ja samoin esim.refluksi! Neuvolassa eivät välttämättä ota todesta vaikka äiti sanoisikin että vauva oksentaa. Kokemusta on!!
meillä tyttö rupesi kans oksentelemaan, tosin rintamaitoa, n. 4kk iässä. Suosittelivat kiinteiden aloituksen, ja meillä oksentelu loppui siihen!
Korvikkeesta olen kuullut, että jauheesta itse tehtävä korvike sopisi herkille paremmin. Esim nan-jauhe.
meillä kun tyttö sai 3krt tuttelia/nan:nia ennen puolen vuoden ikää, joka kerta seurasi juuri samalla lailla 1-2h päästä voimakasta oksennusta, josta hän meni ihan veltoksi. Olisiko ollut 4kk:n neuvolassa jossa otin asian puheeksi, saatiin lähete ja altistukseen, jossa selvisi että maitoallergia kyseessä. Nyt meillä juodaan apteekin Almironia, johon saaiin myös heti se korvattavuus.
Suosittelen siis yhteydenottoa lääkäriisi, jotta asia varmistuisi!
Tietäisivätköhän siellä enemmän asiasta?? Meillä tuo ongelma oli tuttelin suhteen, ½-1h kuluttua kun oli annettu niin poika alkoi huutaa tuskissaan ja oksensi kaiken kaarella pois. Nan kävi paremmin. Oli silloin reippaat 6kk vanha kun jouduttiin pullomaidolle. Minä yrittäisin pärjätä tisumaidolla jos on noin herkkävatsainen ja alkaa antaa vaikka kiinteitä kaverina, kun vauva on jo kuitenkin 4kk vanha, jotenkin tuntuu ettei nuo korvikemaidot ole ihan jees kun niihin on lisätty jos ja vaikka mitä jauhoja mukaan... ja apteekin erikoismaidot on hurjan kalliita.