Olen huuhaahumanisti, enkä jaksa enää opiskella mitään. Olen 38-vuotias. Mitä työtä voisin hakea, että palkka nousisi yli 3000 euron?
Olen työelämässä oppinut vaikka mitä taitoja, mutta esim. koodaamisen minusta ei ole. Olen yrittänyt ja useasti. Se ei vain kiinnosta pätkääkään, eikä oppiminen siksi ole helppoa. Nettisivuja osaan rakentaa ja päivittää, mutten kooditasolla.
Hallitsen useita ohjelmia, olen toiminut markkinoinnissa ja viestinnässä, mutta niin on moni muutakin.
Tähän asti olen tehnyt oman alan pätkätöitä ja pidempiä työsuhteita lähinnä toimistosihteerinä. En jaksa enää kituuttaa 2000 euron bruttopalkallani, vaan haluaisin eteenpäin.
Mitä teen? Varmaan 30 vuotta eläkeikään..
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti olen tehnyt oman alan pätkätöitä ja pidempiä työsuhteita lähinnä toimistosihteerinä. En jaksa enää kituuttaa 2000 euron bruttopalkallani, vaan haluaisin eteenpäin.
Onneksi olkoon siitä, että olet saanut humanistisen alan koulutuksella noita assistentin töitä! Itsehän en edes haastatteluihin noita töitä hakiessa päässyt kymmeneen vuoteen, vaikka katkeamatonta kansainvälistä työkokemusta alalta oli kolmisen vuotta. Olin siis töitä hakiessa myyntialalla, ja vaikken todellakaan ollut mikään huippumyyjä, vaan aika keskinkertainen sellainen, sain myyntipalkkioita sen verran, että harvoin jäi 3200 euroa bruttona kuussa rikkomatta. Päälle tuli muuta palkitsemista, esim. yhtenä vuonna ostin kaikki työvaatteet yhteistyökumppanin lahjakorteilla. Olin kuitenkin työstä sen verran rikki henkisesti (huono johtaminen on alalla enemmän sääntö kuin poikkeus, yksi kymmenestä myyntipäälliköstä on inhimillinen ja toimii eettisesti), että olisin mielelläni palannut assarin töihin sillä 2000 euron nettopalkalla. Viimeinen haastattelu, johon pääsin, taisi olla 2011, ja sinnekin pääsin suhteilla. Siellä minut haastatteli FM/HSO-sihteeri, joka oli mukava ja rehellinen ja yksiselitteisesti totesi rekryäjien suojaavan selustaa ottamalla haastatteluun vain soveltuvan kaupallisen tutkinnon suorittaneita. Se tutkinto voi olla vaikka merkonomin tutkinto, jos päällä on esim. kieliopintoja yliopistossa, mutta yleisimmin toki tradenomin tutkinto.
Taisi puhua totta, koska kun myyntiorganisaatiossa tuli yt:t, otin siirron sijasta paketin ja lähdin suorittamaan "soveltuvan kaupallisen tutkinnon". En ole vielä valmistunut, mutta jo päässyt kolmen joukkoon kahdessa haastattelussa alettuani katsella töitä puolivakavissani. Ja olen yli nelikymppinen, minkä kyllä rekryäjät havaitsevat
Eli, suosittelisin kyllä ihan vakavasti kuitenkin jotain vähintään AMK-tason monimuoto- tai muunto-opintoina, jos edes nykyisen elintason haluat säilyttää. Yliopistotason opinnoilla saa yleensä korvattua "turhat" viestintä- ja kieliopinnot, ja valmistuminen on monella alalla tottuneelle kirjoittajalle helposti kolmen lukukauden rasti työn ohella.
Valtakunnallinen käsiä heiluttavia humanisteja ei tuota bruttokansantuotetta.
Raha pyörittää maailmaa.
Kapitalismi on vähiten huono järjestelmä, joten tällä mennään.