Jopa 15 hoivakotiasukkaan epäillään kuolleen laiminlyöntien vuoksi – Esperiä äitinsä kuolemasta syyttävä omainen: “Oli pitkään tunne, että jotain vakavaa tapahtuu”
Epäilty hoitovirhe ja siitä johtunut kuolema Esperi Caren hoivakodissa Kristiinankaupungissa on vain jäävuoren huippu.
Sosiaali- ja terveysalan lupavirasto Valvira selvittää parhaillaan jopa 15 tapausta, joissa on epäilys siitä, että hoivakodin asukas on kuollut hoitovirheen tai laiminlyönnin seurauksena.
Kommentit (11)
Hoitovirheet ovat asia sinänsä. Mutta on kyllä myös niin, että usein kuolevan vanhuksen omaiset syyttelevät hoitohenkilökuntaa aiheettomastikin. Se kuuluu jotenkin siihen surutyöhön ja asian prosessointiin. Jos ajatellaan järjellä ja huomioiden se, kuinka heikkokuntoisia vanhuksia asuu palvelutaloissa (lonkkamurtuman jälkeen siirretty sairaalasta, muistisairaus edennyt pitkälle, jne.) asukkaan kuolema on realiteetti, joka on edessä lähitulevaisuudessa. Tämä vaan jotenkin unohtuu omaisilta. Ketään ei saa jättää heitteelle, mutta olemisen ja elämisen pitkittäminen keinotekoisesti on jotenkin turhaa.
Mikä olikaan alkujaan Esperin emoyhtiö...?
Esperin pee - miksi laitatte vanhuksenne sinne?
Ja Sari Hoitaja äänestää kokoomusta ja keskustaa....sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Miksi ihmiset ei hoida läheisiään kotona kuten ennen vanhaan?
Olisi luullut, että hoitajien palkan alennukset olisivat taanneet jonkun hoitotason, mutta nyt nekin rahat valuu sijoittajien kukkaroon.
Vierailija kirjoitti:
Hoitovirheet ovat asia sinänsä. Mutta on kyllä myös niin, että usein kuolevan vanhuksen omaiset syyttelevät hoitohenkilökuntaa aiheettomastikin. Se kuuluu jotenkin siihen surutyöhön ja asian prosessointiin. Jos ajatellaan järjellä ja huomioiden se, kuinka heikkokuntoisia vanhuksia asuu palvelutaloissa (lonkkamurtuman jälkeen siirretty sairaalasta, muistisairaus edennyt pitkälle, jne.) asukkaan kuolema on realiteetti, joka on edessä lähitulevaisuudessa. Tämä vaan jotenkin unohtuu omaisilta. Ketään ei saa jättää heitteelle, mutta olemisen ja elämisen pitkittäminen keinotekoisesti on jotenkin turhaa.
Olen samaa mieltä. Näillä henkilömitoituksilla sattuu varmasti ihan oikeitakin laiminlyöntejä, mutta vanhuksen kaatuminen ei ole sellainen. Toisaalla kritisoidaan henkilökohtaista rajoittamista kuten hygieniahaalareita ja vyötä pyörätuolissa ja sitä kun "viedään aiheettomasti lepäämään" mutta toisaalta kaikki kaatumiset pitäisi estää. Jos ihminen saa ja pystyy kulkemaan vapaasti palvelutalossa, on myös erittäin mahdollista että hän jossain vaiheessa kaatuu. Ihmiset kaatuvat myös kotonaan, kadulla ja sairaaloissa, eikä tätä voi kokonaan estää vaikka joku kyttäisi koko ajan puolen metrin päässä.
Luumut jäivät vanhuksen ulottuville? En ehkä itse jättäisi, mutta olen itse terve työikäinen ja meinannut kaksi kertaa tukehtua ruokaan. Joskus nielemisrefleksi heikkenee muistisairauden edetessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Miksi ihmiset ei hoida läheisiään kotona kuten ennen vanhaan?
Kun ei kunnan paikkoja enää ole, palvelut ostettu näiltä riistofirmoilta. Vaihtoehdot ovat Esperi, Attendot ja Mehiläinen.
Haluaisinpa nähdä, kun itse hoidat vanhukseksi (jopa useamman) kotona työelämän ja perhe-elämän ohessa. Halvaantuneen, tai dementoituneen, jonkun kuka tarvitsee oikeasti ympärivuorokautista apua ja valvontaa tai kenties useamman ihmisen apua liikkumisessa avustamiseen. Nosturit, suihkusängyt yms.
Kaatuminen ei tosiaan ole juurikaan riippuvainen paikasta eikä henkilökuntamitoituksesta. Veikkaan että suhteessa vanhuksia kyllä kaatuilee enemmän kotonaan ja ihan ulkona liikkuessaan kuin hoivakodeissa. Mutta asianmukaiset pesut, ravinnon saanti ja oikea lääkehoito on suoraan suhteessa henkilökunnan määrään ja myös koulutustasoon joten näiden asioiden toistuva laiminlyönti on kyllä valituksen paikka. Toisaalta itse hoitajana tekisin kyllä valituksen jos jossain työpaikassani tapahtuisi moista. Onneksi olen tähän asti saanut työskennellä kuntien palveluksessa joissa perusasiat ovat kunnossa.
Vääriin diagnooseihin ja hoitovirheisiin kuolee Suomessa neljä ihmistä joka ikinen päivä. Miksi niitä ei tutkita?