Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumman valinnan sinä tekisit asumisen suhteen?

Vierailija
06.02.2019 |

Mieheni kuoli. Nyt olen minä ja lapset 19 v ja 17 v.
Asuntoja on kaksi, molemmat minun nimissäni, molemmista lainaa. Pienempi asunto on ollut vuokralla. Joudun myymään toisen asunnon, mutta kumman sinä myisit?

A) 3 mh
- erittäin hyvä sijainti, tarvitsee keittiöremontin, jota en itse osaa tehdä.
- kulut vastike 370 e + laina 300 e
- nyt vuokralaisilta saa voittoa 200-300 e kk

B) 4 mh
- sijainti vähän sivussa, mutta rentoitu mieleiseksi, tosi nätiksi
- kulut vastike 470 e + putkirempparahoitusvastike 300 e + laina 800 e kk

B on siis mieluisampi, mutta Jos pidän B:n, niin tietysti A pitää myydä, jotta pääsen lainasta eroon. Mutta asuminen silti maksaa paljon, ja oletettavasti vanhempi lapsi muuttaa pois kohta, jolloin minulle riittäisi 2 mh.

Minkä valinnan sinä tekisit?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myisin molemmat, muuttaisin toistaiseksi vuokralle ja ostaisin pari yksiötä sijoitusasunnoksi.

Vierailija
2/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko lainaa jäljellä A-asunnosta? Voisiko sen myydä ja sijoittaa siitä saadut rahat (ilman lainaa) pienempään asuntoon (C), jonka voisit vuokrata? Tulevaisuudessa, kun lapset muuttaneet kotoa, myyt asunnon B ja muutat asuntoon C, tai ostat itsellesi uuden, pienemmän asunnon ja pidät asunnon C sijoitusasuntona (tai myyt asunnon C, ostat itsellesi uuden ja pidät asunnon B sijoitusasuntona).

Jos velkaa paljon jäljellä asunnosta A, myisin sen ja jäisin asuntoon B muutamaksi vuodeksi kunnes lapset muuttaneet kotoa. Sen jälkeen miettisin omaa asumistani ja sijoituksiani uudelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt myisin A:n ja sitten myöhemmin myös B:n.

Vierailija
4/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko lainaa jäljellä A-asunnosta? Voisiko sen myydä ja sijoittaa siitä saadut rahat (ilman lainaa) pienempään asuntoon (C), jonka voisit vuokrata? Tulevaisuudessa, kun lapset muuttaneet kotoa, myyt asunnon B ja muutat asuntoon C, tai ostat itsellesi uuden, pienemmän asunnon ja pidät asunnon C sijoitusasuntona (tai myyt asunnon C, ostat itsellesi uuden ja pidät asunnon B sijoitusasuntona).

Jos velkaa paljon jäljellä asunnosta A, myisin sen ja jäisin asuntoon B muutamaksi vuodeksi kunnes lapset muuttaneet kotoa. Sen jälkeen miettisin omaa asumistani ja sijoituksiani uudelleen.

Lainaa on 60 000 e. Olin myymässä, koska hyvät vuokralaiset ovat harvinaisuus. Sen verran on kokemusta vuokraamisesta, että tähän enää toiste lähde. Ei enää sijoitusasuntoja ja vuokralaisia. Nyt minulla on firma vuokralaisena, ja nyt toimii. Mutta jos poistuvat, niin ei enää.

Ap

Vierailija
5/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ositus tehty ja lapsilla varaa ostaa itse asunnot?

Vierailija
6/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiöremontti ei ole vaikea, eikä sitä tarvitse tehdä itse.

Vierailija
7/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ositus tehty ja lapsilla varaa ostaa itse asunnot?

Lapset ovat minun, ei edesmenneen mieheni. Avioehto oli. Lapsilla ei ole siis rahaa.

Ap

Vierailija
8/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiöremontti ei ole vaikea, eikä sitä tarvitse tehdä itse.

Ei, mutta siihen uppoo kuitenkin 3000 e, jos itse osaa tehdä. Olen siis tehnyt laskelmat.

Itse osaan kasata kaapit, sen verran pystyn auttamaan.

Ap

Vierailija
9/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanottoni miehesi poismenon johdosta. Olen itsekin leski ja paljon päätöksiä sekä muutoksia joutuu tekemään.

Jos olisin sinä ja haluaisin turvata talouteni möisin sen, joka menee heti kaupaksi. En näe vuokralaisten pitämistä sen arvoisena, jos ei osaa itse vastata asunnon teknisestä puolesta ja jotakin sattuisi. Remppamiet ovat arvokkaita, kuten tiedät vuokranantajan velvollisuus on hoitaa asunnossa asiat kuntoon.

Se raha, mikä sitten käteen jää voi käyttää keittiöremppaan. Sitten se on tehty.

Ottaisin aikalisää itseni kanssa, miettisin mitä minä haluan tulevaisuuden asumisestani, ja sen jälkeen tekisin suurempia päätöksiä.

Minä päätin ihan vain huvikseni vuokrata kaksion ihan keskustasta ja kokeilla tykkäänkö. Ostan sitten asunnon, kun olen päättänyt myynkö isomman omistusasuntoni syrjemmästä pois.

Voimia eteenpäin!

Vierailija
10/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sijainti on tärkeä, joten valintani olisi A. Mutta jos sulle B on mieluisampi, myy A. Voit jossain vaiheessa myydä toisenkin ja muuttaa pienempään.

Vierailija
11/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asutte B:ssä, niin eikö olisi helpompi toistaiseksi jatkaa siinä. Nuoriso saisi asua sitten ilman paineita muutosta. Ehkä voivat vähän auttaa sinua kuluissa, jos on tuloja. Eli A myyntiin.

Vierailija
12/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

parissa vuodessa kumpikin lapsi muuttaa pois joten pienempi asunto riittää hyvin. plus parempi sijainti plus pienemmät kulut jolloin keittiöremppakin onnistuu. tai sit myisin kummankin ja ostaisin mieluisan.

Vierailija
13/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset varmaan paljon poissa kotoa?

Voisiko heille laittaa kerrossängyn? Jos pidät pienemmän... 

Saat toisen asunnon myynnistä rahaa, jolla remontoit keittiön.

Jätät saamasi rahat puskuriksi tilille ja lyhennät sillä sen asunnon lainaa kuukausittain sen verran kun on sovittu summa. Asut niin ehkä pitkäänkin nyt kun on korot matalalla.

Monihan laittaa kaiken heti lainanlyhennykseen, mutta ei jätä maksupuskuria tilille...

Itse olen tehnyt toisin ja vaikka olen työtön, pystyn elättämään itseni omilla säästöillä lainanlyhennyksen ja vastikkeen ollessa +800€

Vierailija
14/14 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et enää kauaa tarvitse isoa asuntoa kun penskat lentää pesästä....siis tekisin näin...myisin isomman asunnon...ja peienelienempään teettäisin keittiöremontin,maalailisin mieluisaksi asunnon ja muuttaisin siihen...asuinkustannukset jää remppa lainojen jälkeen pienemmiksi kuin isossa asunnossa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme