Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa asuntolaina asiassa

05.02.2019 |

Hei, antakaapa mielipidettä ja tietoutta tällaiseen tilanteeseen, kiitos jo etukäteen! <3

Eli, ollaan avopuolison kanssa ostamassa rivitalo-osaketta.
Mies on säästänyt yksin asp-tilille ja saa sillä asp-lainaa 115 000. Hänellä on myös muita säästöjä, jotka hän laittaa myös asuntoon, joten erillistä lainaa asp-lainan lisäksi ei tarvitsisi ottaa kuin 15 000.
Kannattaako hänen ottaa tuo 15 000 myös omiin nimiinsä ja omistaisi täten asunnosta myös 100%, vai pitäisikö minun nimiini ottaa tuon verran lainaa, että voisin virallisesti omistaa edes pienen osan asunnosta?
Olemme molemmat ensiasunnon ostajia.
Minulla ei ole asp-tiliä ollut, eikä ole myöskään laittaa omista säästöistäni asuntoon yhtään rahaa.
Tulot ovat kuitenkin säännölliset, kokoaikatyössä olen.
Jos minulle laitettaisiin omistajuusprosentiksi 49% ja miehelle 51%, täytyisikö minulla olla tällöin lainaa myös tuon 49% edestä, jos ei olisi, niin katsoisiko verottaja sen osan minulle lahjoitetuksi ja perisi lahjaveroa?
On nämä monimutkasia asioita, vai onko?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin tässä vaiheessa vain sen 15K edestä ja miehesi voi lahjoittaa sinulle oliko se nyt 3K verotta viuden vuoden aikana. Eli, jos sulle laitettaisiin omistusosuudeksi se 18000€ % osuus.

Jos sulle ei tule mitään osuutta asunnosta, et saa erossa mitään.

Vierailija
2/12 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtis kikkailee jonkun 10 % takia. Mies ostakoon asunnon 100 %. Jos sinä ostat 49 % niin sulla pitää olla lainaakin 49 %. Ja lisäksi tarvitsisit vakuudet lainalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko asua miehen omistamassa asunnossa?

Asunnon hinta on siis 130 000€? Asian tekee nyt kinkkiseksi, että sinulla ei ole säästöjä. Tarvitsit 6500€... tai sitten niin että otatte lainan ja asunnon yhteiseksi (sinut pystyy lisäämään ASP tilin vielä ennen lainan ottamista osalliseksi). 

Vierailija
4/12 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai avopuolisosikin on jotain mieltä asiasta? Haluaako hän lahjoittaa sinulle kymmenien tuhansien arvosta omaisuutta, jonka itsekin joutuu ostamaan velaksi?

Vierailija
5/12 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suunniteltuna pidempiaikainen asuminen? Kun jotkuthan säästää sitä ensiasunto-juttua niin että asunto otetaan vaan toisen nimiin. Jos sitten asunto ei ole mieleinen, voi myöhemmin vaihtaa vaikka isompaan ja hintavampaan sen, ja toisen "ensiasunnon" ostajan lainanottokyvyn turvin.

Vierailija
6/12 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukaa vuokralla. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
7/12 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta näyttää siltä, että TE ette ole ostamassa asuntoa. Miehesi on ostamassa. Sinulla ei ole säästöjä, joten et voi asuntoa ostaa. Onko sinulla vakuuksia että saisit edes tuon 15 000 lainaa jos hakisit? Tai todella hyvät tulot.

Eiköhän tämä asia ole miehesi hyväntekeväisyyden varassa. Et oikein ole siinä asemassa että voisit sanella miten tehdään. Itse en alkaisi tuossa tilanteessa asuntokaupoista haaveilla, vaan säästäisin kunnes pystyn maksamaan osani.

Vierailija
8/12 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo auttaa: se kirjoitetaan asuntolaina-asiassa.

Jos asunto on kokonaan toisen avopuolison nimissä, se on hänen asuntonsa, josta hän voi käskeä se toisen muuttaa pois ihan koska haluaa. Kannattaisiko tehdä juridinen sopimus eli virallistaa suhde?

Vierailija
9/12 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat itse sijoittaa asuntoon, sen sijoituksen verran omistat osakkeita asunnosta. Määrä pitää merkitä kauppakirjaan. Tiesithän, että hoitovastike menee puoliksi, vaikka omistasit pienen osan, koska se on kulutusta. Ellette toisin sovi.

Vierailija
10/12 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta reiluinta molemmille olisi, että miehesi ostaa ja omistaa asunnon. Hänellähän ne rahat ovat millä se asunto maksetaan, sinulla ei ole mitään. Sinä maksat vuokraa sopimanne määrän ja alat säästää. Kun olet säästänyt tarpeeksi, ostat puolet nykyisestä asunnosta tai ostatte yhdessä uuden, hyödyntäen ensiasunnon ostajan "alennuksesi".

11/12 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Ehkä tosiaan teemme niin, että mies ostaa nyt tämän asunnon, jos ei pankilla ole muuta ideaa tälle ASP-lainasta ylimenevälle 15 000 osuudelle. Toisaalta jos sen otamme puoleksi tai vaikka ottaisin sen verran lainaa yksin omiin nimiini, niin ei se minulle kyllä montaa prosenttia toisi asunnon omistajuudesta 😀

Vierailija
12/12 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen nimiin koko laina ja asunto. Sulla säilyy tulevaisuudessa ensiasunnonostajan edut, eikä tule ylimääräistä kikkailua.