Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alhainen S-pappa arvo sikiöseulonnassauja

Vierailija
05.02.2019 |

Hei!

Onko kenellekään kokemusta alhaisesta S-pappa arvosta? Kävin labrassa rv 11+4 ja tuo arvo oli vain 460. Luin, että se on yhteydessä tuleviin keskenmenoihin ja muihin raskausajan ongelmiin. 😔

Down-riski itsessään ei ole tuon takia kai kovin suuri, niskaturvotusta oli vain 0,9 mm.

Riskilukuja en vielä saanut.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritin etsiä noihin jotain viitearvoja juuri pari viikkoa sitten, mutta tuloksetta.

Vierailija
2/23 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita tuloksia ei pidä tuijottaa ilman että olet käynyt ultrassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta erityisen pieneltä arvolta ja tosiaan yksinään tuo pappa-arvo ei ole tulkittavissa. Huolestuisin vasta, jos arvo olisi todella lähellä samaan aikaan mitattavaa hcg-arvoa (papan pitäisi olla suhteessa isompi) ja niskaturvotus olisi koholla. Todennäköisesti kaikki on hyvin :) mukavaa loppuraskautta!

Vierailija
4/23 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita tuloksia voi yksittäisinä arvoina oikein tulkita. Nuo labratulokset+ultra ovat kokonaisuus ja siinä huomioidaan myös raskausviikot. Mutta joka tapauksessa muistelen, että ekassa raskaudessa tuo -s-pappa ja se hcg-arvo olivat paljon korkeammat kuin toisessa raskaudessa. Toisessa raskaudessa tuo s-pappa oli jotain tuota luokkaa kuin sullakin ja hcg oli aika alhainen, mutta ultra oli ihan ok. Ja terve lapsi syntyi molemmilla kerroilla. Ei muuta kuin jäitä hattuun ap.

Vierailija
5/23 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen siis jo käynyt ultrassa, mutta en saanut riskilukuja sieltä ja nyt pelottaa, kun nämä molemmat arvot ovat liian alhaisia.

S-Pappa 460

HCG-arvo 23

Niskaturvotus 0,9 mm

Verikokeet otettiin rv 11+4 ja ultra rv 12+4.

Ap

Vierailija
6/23 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Älä mieti noita lukemia nyt ollenkaan, ne eivät tosiaan ilman nt ultraa kerro sinulle yhtään mitään. Itselläni oli hyvin samansuuntaiset lukemat, riskiluvut kuitenkin nt ultran jälkeen 1:100 000... Eli ole huoleti.

Vierailija
7/23 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Älä mieti noita lukemia nyt ollenkaan, ne eivät tosiaan ilman nt ultraa kerro sinulle yhtään mitään. Itselläni oli hyvin samansuuntaiset lukemat, riskiluvut kuitenkin nt ultran jälkeen 1:100 000... Eli ole huoleti.

Ap kertoi jo kahteen otteeseen käyneensä jo ultrassa!

Vierailija
8/23 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta jaksaa odottaa niitä riskilukuja, ultrassa eivät pysty niitä laskemaan vaikka labrat olisikin jo valmiina. Mulla muistaakseni tuo papa oli järjettömän korkea ja hcg vastaavasti todella matala ja sain itseni lähes hysteeriseksi niitä tuijotellessa ja riskilukuja odotellessa. Kun ne lopulta sain, oli riski sitten kuitenkin ihan mininaalinen ja terve poika syntyi<3. Toivotaan että sinullakin kävisi näin, iloa odotukseen ja jaksamista!

Vierailija
9/23 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeta jaksaa odottaa niitä riskilukuja, ultrassa eivät pysty niitä laskemaan vaikka labrat olisikin jo valmiina. Mulla muistaakseni tuo papa oli järjettömän korkea ja hcg vastaavasti todella matala ja sain itseni lähes hysteeriseksi niitä tuijotellessa ja riskilukuja odotellessa. Kun ne lopulta sain, oli riski sitten kuitenkin ihan mininaalinen ja terve poika syntyi<3. Toivotaan että sinullakin kävisi näin, iloa odotukseen ja jaksamista!

Näinhän se kuuluisikin olla! Ap:lla S-PAPPA on matala, mikä on huolestuttavaa.

Vierailija
10/23 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää, miten tämä on niin salatiedettä, että viitearvoja tai muuta tietoa ei tahdo löytyä mistään. Ja miksi tulokset annetaan raskaana olevalle (huolesta pimahtavalle) äidille, jollei niitä voida tulkita?

Tiedän toki, että Downin riskilukuun vaikuttaa tosi moni asia yhdessä. Mutta esimerkiksi tämän S-pappan on todettu matalina pitoisuuksina aiheuttavan riskin keskenmenolle, istukan häiriöille ja raskausmyrkytykselle, niin miksi missään ei kerrota kuinka matala arvon tulee olla, jotta riski on olemassa?

Tällaisia pohtii viime yön valvonut Ap.

Vierailija
11/23 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo näinhän se on mutta silti sitä saa itsensä lietsottua paniikkiin kun kaikilla muilla tuntui olevan s-pappa alle 1000 ja mulla se huiteli jossain kahdessa tonnissa. Ei tämä tietty auta ap:ta sellaisenaan mutta ajattelinpa vaan yrittää jotenkin lohduttaa että monesti sitten kuitenkin se huoli voi olla turha kun kaikki ynnätään yhteen.

Vierailija
12/23 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei edes ole huolestuttavan matala. Varo sanojasi. Saat toisen vielä huolesta sekaisin. Turhaan.

Vierailija
13/23 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää, miten tämä on niin salatiedettä, että viitearvoja tai muuta tietoa ei tahdo löytyä mistään. Ja miksi tulokset annetaan raskaana olevalle (huolesta pimahtavalle) äidille, jollei niitä voida tulkita?

Tiedän toki, että Downin riskilukuun vaikuttaa tosi moni asia yhdessä. Mutta esimerkiksi tämän S-pappan on todettu matalina pitoisuuksina aiheuttavan riskin keskenmenolle, istukan häiriöille ja raskausmyrkytykselle, niin miksi missään ei kerrota kuinka matala arvon tulee olla, jotta riski on olemassa?

Olen kanssasi niin samaa mieltä! Tämä ketju on palauttanut taas mieleeni oman odotuksen aikaisia tunteita kun yritin päivätolkulla ymmärtää mistä noissa seuloissa tarkalleen on kyse. Olisi niin kiva jos edes jossain vaivauduttaisiin selittämään edes vähän pidemmin kuin muutamalla sanalla miten mitattavat asiat suhteutuvat toisiinsa ja mitä ne ihan oikeasti tarkoittavat mutta ei. Minä vielä menin typeryyttäni ultrassa kyselemään noista labroista ja hoitaja sanoi että onhan tuo s-pappa tosiaan reippaasti yli viiterajojen, mutta ei se välttämättä mitään tarkoita ja käski odottamaan riskilukuja. Kai tämä on sitten vaan tietyn ihmistyypin ongelma, mutta ärsyttää kun tietoa tihkuu sieltä sun täältä jonkin verran mutta mistään ei saa kokonaiskuvaa.

8 & 11

Vierailija
14/23 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kanssasi niin samaa mieltä! Tämä ketju on palauttanut taas mieleeni oman odotuksen aikaisia tunteita kun yritin päivätolkulla ymmärtää mistä noissa seuloissa tarkalleen on kyse. Olisi niin kiva jos edes jossain vaivauduttaisiin selittämään edes vähän pidemmin kuin muutamalla sanalla miten mitattavat asiat suhteutuvat toisiinsa ja mitä ne ihan oikeasti tarkoittavat mutta ei. Minä vielä menin typeryyttäni ultrassa kyselemään noista labroista ja hoitaja sanoi että onhan tuo s-pappa tosiaan reippaasti yli viiterajojen, mutta ei se välttämättä mitään tarkoita ja käski odottamaan riskilukuja. Kai tämä on sitten vaan tietyn ihmistyypin ongelma, mutta ärsyttää kun tietoa tihkuu sieltä sun täältä jonkin verran mutta mistään ei saa kokonaiskuvaa.

8 & 11

Riskiluvun laskentaan käytetään niin monia arvoja ja tietoja, että mitään suoraa taulukkoa ei ole. Veriarvot tulee suhteuttaa ainakin ikäriskiin, raskaudenkestoon, niskaturvotukseen, sikiön koko, äidin paino, äidin mahdollisiin sairauksiin (esim. diabetes), mahdolliseen tupakointiin jne. Noissa Pappa ja hcg arvoissa katsotaan niitä MoM-arvoja, jossa absoluuttinen arvo on suhteutettuna raskausviikkoihin.

Vierailija
15/23 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8 & 11

Riskiluvun laskentaan käytetään niin monia arvoja ja tietoja, että mitään suoraa taulukkoa ei ole. Veriarvot tulee suhteuttaa ainakin ikäriskiin, raskaudenkestoon, niskaturvotukseen, sikiön koko, äidin paino, äidin mahdollisiin sairauksiin (esim. diabetes), mahdolliseen tupakointiin jne. Noissa Pappa ja hcg arvoissa katsotaan niitä MoM-arvoja, jossa absoluuttinen arvo on suhteutettuna raskausviikkoihin.

Eli vaikka S-Pappa huitelisi jossain tuhansissa niin silti MoM arvo voi olla ns. normaalin rajoissa.

Vierailija
16/23 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhainen tuo 460, mitä ihmettä?? Mulla ei ollut kun 100...

Vierailija
17/23 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuuust. Tuohan on korkea. Itselläni oli 47 ja vauva on terve 🤷🏻‍♀️😳

Vierailija
18/23 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla HCG-B-V arvo 33 ja S-Pappa 495. Otettu rv 10+6, laskettu edellisten kuukautisten mukaan. Ylihuomenna ultra.

Vierailija
19/23 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8 & 11

Itse löysin 2 tunnin etsiskelyllä aika paljon tietoa (erilaisia tutkimuksia, esityksiä yms.) siitä, miten näitä sikiöseulonnon verikokeiden arvoja tulkitaan. Tietoa on, mutta sitä pitää osata etsiä ja siihen päälle vielä ymmärtää. Sen totesin useista tutkimuksista, että kyseisten proteiinien tai hormonien pitoisuuksissa on todella paljon hajontaa ja iso vaihteluväli pitoisuuksissa ihan terveidenkin sikiöiden tapauksissa. Niistä käytetään kyseisen raskausviikon mediaaniarvoa ja omaa arvoa verrataan tähän mediaaniarvoon (jaetaan mediaanilla) jolloin saadaan MOM-arvo ( multiple of the Median).

Vierailija
20/23 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim.downeilla ei aina ole niskaturvotusta ollenkaan, niskaturvotus liittyy yleensä sydänongelmiin ja näitä downeilla on paljon ja siksi tuo turvotus liitetään siihen. Itselläni heitti ainoastaan tuo s-pappa arvo ja lapsella on down, kävin itse vielä nipt testissä missä se löytyi, mutta tämä normiseula ei hälyttänyt mitään vaan oli normaalit riskiluvut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi