Miksi jääkaapit ovat aina "kolossa" ja päällä on kaappi
Olen katsellut asuntoilmoituksia ja ihmettelen, että miksi aina laitetaan jääkaappi sellaiseen koloon ja siihen päälle aika likelle säilytyskaappi.
Meilläkin on asunnossa sellainen kolo ja kun jääkaappi piti vaihtaa, niin ei ollutkaan niin helppoa löytää siihen koloon uutta, sopivankokoista jääkaappia. Jos kaapin olisi poistanut, niin olisi pitänyt samalla sitten vähän isommin rymsteerata eikä sillä hetkellä ollut paukkuja.
Niin että miksi se jääkaapin oma kolo pitää olla ja miksi yläkaappi on niin lähellä, kun toisaalta olen lukenut että pitäisi olla reilusti ilmanvaihtotilaa jääkaapin joka puolella?
Kommentit (9)
Koska ennen minimalismiaivopesua ja konmaria, yriettiin luoda keittiöihin säilytystilaa vaikkapa harvoin käytettäville keittiökoneille, joulutarvikkeille tms.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä.
Meillä on Smeg, ja sen päällä pelkkää ilmaa (ja tietysti katto). Se on sitten seuraavan asukkaan murhe, että miltä siinä kohtaa näyttää tavallinen jääkaappi jos sellaiseen tahtoo joskus vaihtaa.
Wt kaappi ja kauhea mölytoosa.
Mutulla meen, mutta johtuisiko siitä että jääkaappi on usein kokonsa puolesta kuin yksi keittiön kaapeista, mutta ulkomuoto hyvin harvoin sopii yksiin niiden kaappien kanssa. Se on piilotettu osaksi niitä kaappeja. Plussana on myöskin säästynyt lattiatilaa kun jääkaappi on kaapiston jatkeena eikä vaan hengaa irtonaisena jossain nurkassa. Tai tapa on lähtöisin ajalta kun kylmäkaappi (kaappi jonka takaseinässä reikä talon ulkoseinän läpi) korvattiin jääkaapilla.
Järkevä sijoituspaikka jääkaapin toiminnan ja puhtaanapidon kannaltahan tuo ei ole.
Kai tässä on ajatuksena että ihmiset pitävät enemmän noista "integroiduista" kodinkoneista eli jääkaappi piilotetaan niin että keittiö näyttää yhdenmukaiselta.
Kun ostimme asuntomme siellä oli täysin integroitu systeemi, eli jääkaappi ja pakastin on laitettu niin että niiden oviakaan ei näy vaan niiden ovien päällä on kaapinovet. Jääkaapin yläpuolella ei myöskään ole mitään säilytystilaa, tuo yhdistelmä on sen verran korkea.
Mietityttää jo etukäteen että kun nuo joskus menevät rikki, niin mistä ihmeestä löytää juuri oikean korkuisen, syvyisen ja levyisen jääkaappipakastimen, niin että se mahtuu koloonsa. Varmaan päädymme purkamaan koko osan, ja ostamaan erillisen, lattialla itsenäisesti seisovan jääkaappipakastimen. Ei se minua häiritse; edellisessäkin asunnossa oli sellainen. Tykkäsin itse asiassa siitä enemmän.
Ymmärrän säilytystilan tarpeen. Meilläkin on mehumaija ja jotain epämääräistä lahjaksi tullutta sälää siellä jääkaapin päällä. Mutta miksi yläkaappi on aina niin kiinni jääkaapissa uusissakin 2010-luvun kohteissa, onko ilmanvaihtotilan suositus täyttä puppua? Vai onko siinä vain jokin sokkelihämäys, jota en tajua?
Ja miksi ne isot seinät koon sivuilla eivät jätä reilusti tilaa. Uusista malleista ei meinannut löytyä sellaista, jonka pituus, leveys ja syvyys kävisivät koloon. Löydettiin tarpeeksi kapea jääkaappi, mutta se tuleekin sitten reilusti ulos kolosta, kun eihän jääkaappia voi työntää seinään asti.
Olen alkanut haaveilla keittiöremontista, jossa menisi lattiamateriaalit ja kaikki uusiksi (paitsi uusi jääkaappi :D), niin on alkanut houkuttaa sellaiset omilla jaloillaan seisovat kalusteet. Hulluutta?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän säilytystilan tarpeen. Meilläkin on mehumaija ja jotain epämääräistä lahjaksi tullutta sälää siellä jääkaapin päällä. Mutta miksi yläkaappi on aina niin kiinni jääkaapissa uusissakin 2010-luvun kohteissa, onko ilmanvaihtotilan suositus täyttä puppua? Vai onko siinä vain jokin sokkelihämäys, jota en tajua?
Ja miksi ne isot seinät koon sivuilla eivät jätä reilusti tilaa. Uusista malleista ei meinannut löytyä sellaista, jonka pituus, leveys ja syvyys kävisivät koloon. Löydettiin tarpeeksi kapea jääkaappi, mutta se tuleekin sitten reilusti ulos kolosta, kun eihän jääkaappia voi työntää seinään asti.
Olen alkanut haaveilla keittiöremontista, jossa menisi lattiamateriaalit ja kaikki uusiksi (paitsi uusi jääkaappi :D), niin on alkanut houkuttaa sellaiset omilla jaloillaan seisovat kalusteet. Hulluutta?
Ai niin olin siis ap!
Edellisessä kämpässä jääkaappi oli sen tiukan sovituksen lisäksi kohotettu lattiasta n. 10cm. Hyvä siinä sitten tehdä jokavuotista taustan puhdistusta.
En tiedä.
Meillä on Smeg, ja sen päällä pelkkää ilmaa (ja tietysti katto). Se on sitten seuraavan asukkaan murhe, että miltä siinä kohtaa näyttää tavallinen jääkaappi jos sellaiseen tahtoo joskus vaihtaa.