Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nykyajan nuoret henkisesti heikompia kuin nuoret 20 vuotta sitten?

Vierailija
04.02.2019 |

Voisiko alituinen valitus, itsekkyys, itsesääli ja mielenterveyden ongelmat johtua siitä, että nykyiset 15-25 vuotiaat ovat heikompia kuin aiemmat sukupolvet? Materiaalinen hyvinvointi on heillä paremmalla tasolla, mutta silti pää näyttää pettävän helpommin, opinnot keskeytyvät, masennutaan, syrjäydytään, mennään varhaiseläkkeelle jne.

Mistä tämä johtuu?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Ja se on kasvatuksen syytä. Nykynuorille ei ole vanhemmat ikinä opettaneet pettymysten sietoa. 

20 vuotta sitten oli ihan normaalia ettei lapselle/nuorelle todellakaan annettu ja hankittu kaikkea mitä se kinui. Vaikka kavereilla olisikin ollut. 

Vierailija
2/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko kasvatus metodit muuttuneet. Ehkä semmonen yleinen mentaliteetti valloillaan, että kaikkien pitää saada samanlainen elintaso ja kaikki samat asiat elämässä riippumatta siitä mitä itse on valmis panostamaan tai näkemään vaivaa ja tekemään asioiden eteen. Työmotivaatiota ei opeteta ja kaikesta voi pahoittaa mielensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko alituinen valitus, itsekkyys, itsesääli ja mielenterveyden ongelmat johtua siitä, että nykyiset 15-25 vuotiaat ovat heikompia kuin aiemmat sukupolvet? Materiaalinen hyvinvointi on heillä paremmalla tasolla, mutta silti pää näyttää pettävän helpommin, opinnot keskeytyvät, masennutaan, syrjäydytään, mennään varhaiseläkkeelle jne.

Mistä tämä johtuu?

Olin masentunut jo 20 vuotta sitten teininä, joten en jaa ap:n näkemystä.

Vierailija
4/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-ongelmista puhutaan nykyään enemmän ja niihin on enemmän apua tarjolla kuin aiemmin. Se on hyvä asia.

Vierailija
5/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämään ainakin on paljon vaikeampi päästä kuin 20 vuotta sitten. Opinnoissa pitää myös olla kokoajan esillä; esitelmiä ja muuta jatkuvaa itsensä myymistä pitäisi kokoajan harrastaa. Jos ei tykkää olla esillä, niin opiskelu on tosi raskasta. En ihmettele että moni palaa loppuun. Työelämään päästäkseen täytyy tehdä linkedin-profiili ja ylläpitää sitä jatkuvasti, video-cv, videohaastatteluja, ryhmähaastatteluja, jatkohaastatteluja... Ennen oli cv, työhakemus ja työhaastattelu.

Vierailija
6/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut ainakin kasvatettiin pumpulissa. Mitään ei saanut yrittää tai oppia itse. Paapottiin, mutta toisaalta olin henkisessä pakkopaidassa koska virheistä rangaistiin. Joten pettymyksiäkään ei voinut normaalisti kokea vaan niihin aina liittyi lisäksi rangaistus tai vanhempien viha/turhautuminen.

Vierailija
7/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämään ainakin on paljon vaikeampi päästä kuin 20 vuotta sitten. Opinnoissa pitää myös olla kokoajan esillä; esitelmiä ja muuta jatkuvaa itsensä myymistä pitäisi kokoajan harrastaa. Jos ei tykkää olla esillä, niin opiskelu on tosi raskasta. En ihmettele että moni palaa loppuun. Työelämään päästäkseen täytyy tehdä linkedin-profiili ja ylläpitää sitä jatkuvasti, video-cv, videohaastatteluja, ryhmähaastatteluja, jatkohaastatteluja... Ennen oli cv, työhakemus ja työhaastattelu.

Ok, tämä on sitten ainakin muuttunut. Samalla tulee mieleen että nykyään moni vastavalmistunut on globaalissa kilpailussa kiinalaisten ja intialaisten koulutettujen kanssa.

Vierailija
8/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut ainakin kasvatettiin pumpulissa. Mitään ei saanut yrittää tai oppia itse. Paapottiin, mutta toisaalta olin henkisessä pakkopaidassa koska virheistä rangaistiin. Joten pettymyksiäkään ei voinut normaalisti kokea vaan niihin aina liittyi lisäksi rangaistus tai vanhempien viha/turhautuminen.

Tuo ei kuulosta pumpulilta. Kiukkuiset vanhemmat ovat aivan perseestä.

Vierailija
9/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Olen opetellut sietämään normaaleja pettymyksen tunteita vasta reilusti päälle parikymppisenä ja en siedä niitä kunnolla vieläkään kun alitajuntaan on pinttynyt lapsuudesta se, että pettymys == rangaistus ja vanhempien vihat niskaan, nykyisin onneksi osaan toimia jo muutenkin kuin olemalla takajaloillani välittömästi jokaisesta pettymyksestä.

Tuskin on mitenkään ikään sidonnainen asia, paitsi nykyisin tämän saa sanoa ääneen, 50 vuotta sitten ihminen rupesi ryyppäämään ja teki itsemurhan kun asioista ei saanut / voinut puhua ääneen. Että en tiedä onko se masennusdiagnoosi huonompi vaihtoehto tähän verrattuna.

Vierailija
10/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymmentä vuotta sitten elämässä pärjäsi vaikka vähän ajelehtikin ja etsi omaa paikkaansa. Nyt tuntuu siltä, että jo kolmasluokkalaisen pitää tietää, minkä ammatin hankkii ensimmäiseksi ja minkä seuraavaksi. Koulutukset vanhenee ja ammatit häviää hetkessä, lisäksi tulee uusia ammatteja, joista ei vielä tiedä mitään. Ilmastonmuutoksella pelotellaan yhtä paljon mitä 80-luvulla kolmannella maailmansodalla. Ennen oli oletus, että lapsien elintaso on parempi mitä vanhempien, nykyään sekään ei tunnu pitävän paikkansa. Maailma on muuttunut julmemmaksi, kaikkien pitäisi olla menestyjiä. Eihän siitä mitään hyvää seuraa, jos alkaa tuntua, että ei kuulu siihen joukkoon.

Vierailija
11/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi oli parempi paikka 20-30v sitten

Vierailija
12/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on vain enemmän ärsykkeitä ja mielemme on kaikilla meillä kovemalla kuin 20 vuotta sitten.

Vierailija
13/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika masturbointi tekee vässykäksi erilaisten biokemiallisten reaktioiden kautta.

Vierailija
14/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin tänään aivan äärettömän viisasta 18 vuotiasta vierasta radiossa.

Ei!

Vierailija
15/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykään ei vain siedetä kjöh blöh työ ukko juttuja koska ei ole pakko. Sen takia lokinpaskahousut ja muut kaappijuopot koko ajan ölisee että ööh rööh kun nuoriso on heikkoa. Teidän maailmanne oli hanurista ja se muutetaan nyt.

Vierailija
16/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittele että menet kauppaan jossa myydään erilaisia juomia erilaisissa pulloissa. On laadukasta lähdevettä kauniissa lasipullossa, on makeaa mehua iloisissa pulloissa, on herkullista limpparia värikkäissä pulloissa ja on tavallista raanavettä tavallisessa tylsässä pullossa. Samoin on työmarkkinoilla. Minä koen olevani se tylsä raanavesipullo jota kukaan ei halua ostaa, olen väritön, mauton ja persoonaton. Kilpailu ja kilpavarustelu työmarkkinoilla on brutaalia, raskaa ja kovaa. Siinä ravanpyörässä on mielenterveys kokoajan veitsenterällä.

Vierailija
17/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullamössönuori ei käännä peltoa. Toista se oli meidän nuoruudessa kun kuokka sai kyytiä lantun voimalla. Mulla oli kylän epävirallinen kuokanheittoennätyskin ja  en edes salilla käynyt. Lihas oli hankittu fyysisellä työllä ja pärjäsin myös hiihdossa. Muistan kun koulun hiihtokisoissa mun toinen sompa katkesi ja ryin kuola valuen yhdellä sauvalla voittoon. Jalmari jos olis hengissä, niin varmaan vieläkin katkerana selittelisi tappiotaan.

Vierailija
18/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ryynisäkki kirjoitti:

Pullamössönuori ei käännä peltoa. Toista se oli meidän nuoruudessa kun kuokka sai kyytiä lantun voimalla. Mulla oli kylän epävirallinen kuokanheittoennätyskin ja  en edes salilla käynyt. Lihas oli hankittu fyysisellä työllä ja pärjäsin myös hiihdossa. Muistan kun koulun hiihtokisoissa mun toinen sompa katkesi ja ryin kuola valuen yhdellä sauvalla voittoon. Jalmari jos olis hengissä, niin varmaan vieläkin katkerana selittelisi tappiotaan.

nyt lähti huutikset kun joku naavaparta oli oikein 10 asukkaan kylän voimakkain kokeileppa olla nykynuori kun siinä samassa kuokanheitossa kilpailet koko muuta maailmaa vasten siitä sitten miettimään että vieläkö onnistuis samanlaiset urostelut hahaha

Vierailija
19/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tytöt eivät saa olla tyttöjä eikä pojat poikia vaan heidät pakotetaan olemaan homoja ja lesboja vaikka eivät halua.

Vierailija
20/63 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ryynisäkki kirjoitti:

Kuunnelkaa nuoret, tässä puhuu Mies! Tämmöisiä Miehiä ei nykyvässyköistä enää löydy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi