Millaista sairaslomaa on yleensä mahdollista saada omaisen kuoltua?
Miehen isoisä kuoli ja vaikka mies on selvästi järkyttynyt, niin hän lähti töihin. Koitin sanoa ettei tuo ole mikään työkunto, mutta en osannut oikein perustella työterveyteen menemistä, kun ei ole omakohtaista kokemusta.
Miten on mahdollista saada, kuinka kauan ja mitä on kirjattu syyksi, jos tällaisessa tilanteessa on saanut sairaslomaa?
Kommentit (48)
2 viikkoa voi saada vaikka millä ”tilapäinen kriisi” tai stressireaktio -nimikkeellä. Sen jälkeen jos tarvitsee vielä saikkua, menee vaikeammaksi.
Mun mieheni sai viikkoja. Ei oikeasti kyennyt työhön.
Vierailija kirjoitti:
2 viikkoa voi saada vaikka millä ”tilapäinen kriisi” tai stressireaktio -nimikkeellä. Sen jälkeen jos tarvitsee vielä saikkua, menee vaikeammaksi.
Mulla kuoli sisko, sain 2 päivää sairaslomaa kun itkin ja suunnilleen rukoilin lääkäriltä sairaslomaa. Yhdeltä tutulta kuoli täti niin sai heti viikon. Minusta se ei ollut ollenkaan oikein mutta ilmeisesti tämäkin on lääkärikohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Läheisen kuolema, akuutti stressireaktio. max 3pv
Kiitos, kuulostaa ihan järkevältä. Nyt tuntuu vasn oudolta, kun omassa suvussa ollaan vaan painettu töitä vaikka kuka olis kuollu. Muistaakseni äitinikin teki töitä vaikka oma isänsä kuoli. Vissiin joko kuvitellaan ettei saa surra tai sitten ei ole vain kerrottu että on saikulla.
Jos minulta kuolee täti tai setä, en tarvitse päivääkään lomaa. Läheisten isovanhempien kuoltua (kuolivat iäkkäinä) tarvitsin 1-2 pv. Äidin kuoltua olisin tarvinnut paljon. Ehkä 2 vko sairaslomaa ja sitten 2-4 kk palkatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kuoli sisko, sain 2 päivää sairaslomaa kun itkin ja suunnilleen rukoilin lääkäriltä sairaslomaa. Yhdeltä tutulta kuoli täti niin sai heti viikon. Minusta se ei ollut ollenkaan oikein mutta ilmeisesti tämäkin on lääkärikohtaista.
Ai kauhee, jos sisko kuolisi (tai sitten kun kuolee), niin kaks päivää kuulostaa todella lyhyeltä ajalta. Otan osaa
💗
Ei siinä sairaslomat auta. Se on vaan parempi tehdä töitä että on muutakin ajateltavaa.
Meillä myöntäisi esimies vapaata, ihan ilman mitään lääkärillä käyntiä.
Mä olin kuukauden kotona kun mies kuoli täysin yllättäen ja tapaturmaisesti 40-plussana. Töistä sanottiin että tulet sitten kun jaksat, ja kun ilmestyin kuukauden kuluttua töihin, ihmettelivät kun tulin niin aikaisin ja puoliksi pakottivat tekemään ekat kaksi viikkoa 6-tuntista työpäivää 8-tuntisen sijaan.
Kannattaa muistaa, että suru ei ole sairaus. Se voi kyllä viedä työkyvyn ja oikeuttaa olemaan pois töistä, mutta työnantajan ei ole pakko maksaa siltä ajalta palkkaa. Työntekijä kun ei ole sairas.
Kun mun mies kuoli alta nelikymppisenä sain kolme päivää saikkua. Tk:n miesääkäri sanoi, että tuohan on aivan luonnollinen tapahtuma. Mun mielestä ei ollut luonnollista jäädä yllättäen leskeksi alta kolmekymppisenä kolmen pienen lapsen kanssa. Tuon kolmen päivän jälkeen sain yksityisellä kaksi viikkoa sairista, nukahtamislääkkeet ja rauhoittavat hautajaisia varten, että pysyisin kasassa siellä.
voihan sitä mennä duuniin itkemään..jos työt tulee tehtyä
Vierailija kirjoitti:
Kun mun mies kuoli alta nelikymppisenä sain kolme päivää saikkua. Tk:n miesääkäri sanoi, että tuohan on aivan luonnollinen tapahtuma. Mun mielestä ei ollut luonnollista jäädä yllättäen leskeksi alta kolmekymppisenä kolmen pienen lapsen kanssa. Tuon kolmen päivän jälkeen sain yksityisellä kaksi viikkoa sairista, nukahtamislääkkeet ja rauhoittavat hautajaisia varten, että pysyisin kasassa siellä.
Olen tosi pahoillani sun menetyksestä ja tyrmistynyt, miten epäempaattisesti sun suruun ja järkytykseen suhtauduttiin!
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi pahoillani sun menetyksestä ja tyrmistynyt, miten epäempaattisesti sun suruun ja järkytykseen suhtauduttiin!
Kiitos <3 En mäkään siinä tilanteessa voinut muuta kuin sanoa, että jaa ja sitten itkin siskolleni, joka hoiti kuopusta lekurikäynnin ajan. Mutta tästä on jo kohta 10 v aikaa ja kaikki on nyt hyvin :-)
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää! Minä sain heti 3kk+3kk ja lapset olivat viikon pois koulusta
Ei isovanhempien kuolema luulisi kenellekään niin yllätyksenä tulevan, että ihan työkunto menee. Oma puoliso tai lapsi on vähän eri asia.
3päivää olin saikulla kun lapseni kuoli
Mä olin 4kk sairaslomalla ex-miehen yllättävän kuoleman johdosta (alle 30-vuotias), olin tosin työttömänä. Sairaslomaa sain vain viikon-max 2 kerrallaan. Voin sanoa ettei minusta nytkään olisi viikkoihin töihin läheisen kuoleman jälkeen, asiakaspalveluala vielä..
Äitini kuoltua minut pistettiin kahden viikon saikulle - minä pyysin kolmea päivää. Olisin saanut enemmänkin, mutta koin, että voin paremmin, jos olen töissä ja kiireinen.
Läheisen kuolema, akuutti stressireaktio. max 3pv