Kummat rattaat näistä etelän lomareissulle?
Ollaan lähdössä loppukesästä Mallorcalle (Palma Novaan) ja pähkäilen, kummat rattaat otetaan mukaan. Rattaiden käyttäjä on 2,5-vuotias, joka kävelee hyvin mielellään ja reippaastikin, eikä juurikaan nuku päiväunia rattaissa. Eli rannalla yms. ollaan ilman rattaita, mutta ainakin yhtenä päivänä ollaan menossa Palman kaupunkiin ja siellä lapsi saa istua rattaissa. Samoin iltaisin, kun mennään syömään ravintolaan, otetaan rattaat mukaan.
Toisena vaihtoehtona on Emmaljunga Scooterit ja toisena Carena Easyt (=matkarattaat).
Carenoiden hyvät puolet:
-iso tavarakori
-hyvät työntää (mies taas ei noista tykkää)
-hyvä makuuasento lapselle
-kevyet, ketterät ja kapeat
Ja huonot puolet:
-huonot työntää hiekassa, mukulakivillä yms. vaikeassa maastossa
-jalkatuki tosi lyhyt --> kun lapsi (n. 87 cm pitkä) nukkuu niissä, jalat roikkuvat polvitaipeista alaspäin jalkatuesta yli
Scootereiden hyvät puolet:
-kulkee maastossa kuin maastossa
-tarpeeksi pitkä jalkatuki eli lapsen jalat eivät nukkuessa pääse roikkumaan
Ja huonot puolet:
-tosi huono makuuasento
-onneton tavarakori
Itse tykkään enemmän noista matkarattaista ja ne ois sen ison tavarakorinkin takia paremmat matkalla. Epäilyttää kuitenkin, miten ne kulkee, jos Palma Novassa tai Palmassa on paljon mukulakiveä tms. vaikeaa maastoa. Toisaalta ne jaksais paremmin kantaa esim. portaita alas/ylös, jos ois tarve. Lapsi ei tule todennäköisesti nukkumaan päiväunia rattaissa kuin parina päivänä ja molemmissa rattaissa on nukkumisen kannalta huonot puolet. Toisissa on selkä hyvin ja jalat huonosti ja toisissa selkä huonosti, mutta jalat hyvin.
Ei olla lasten kanssa juuri matkusteltu, joten en tiedä, kummat ois reissussa paremmat... Auttakaa te viisaammat ja kertokaa myös perustelut!
Kommentit (13)
Pienemmät (eli ne Carenat siis)!!!
Tiet eivät ole mukulakiveä, mutta paikoin aika mäkisiä. Magalufin rannalle menee rappuset (tää on Palma Novan rantaa kivempi!) joten rattaat joutuu kantamaan. Hiekalla niitä ei tarvii paljoa työntää kun parkkeraa rantatuolinsa viereen.
Pienet on kivemmat myös roudata lentokentällä ja vievät pienemmän tilan hotellihuoneessa. Mahtuvat myös paremmin esim. Taksin takakonttiin jos olette Palmaan menossa päiväksi (huom. Menkää taksilla, se ei maksa juuri mitään - taisi olla n. 8 euroa. Bussit on ihan täynnä ja matka kestää kauan kun kiertävät pikkuteitä pitkin.)
Meillä on (muistaakseni) ihan saman ikäinen tyttö ja itse asiassa kummatkin noista rattaista, tai Carenat möin jo pois, mutta kokemusta siis kummistakin. En edes harkitsisi Scootereita reissuun, juuri noista syistä joita muut (ja itsekin) ovat maininneet. Eli Carenat vaan mukaan :) Hauskaa matkaa!
Ohi aiheen : Mä joudun ottamaan tytölle elokuussa Riikaan Emmaljungan Softyt, kun matkiksia ei enää ole, ja nekin tuntuu musta vähän painavilta koneeseen otettavaksi. Ehkä joudun ostamaan vielä jotkut kevyet sattarit tms. Olisiko jollakin mielipidettä tästä? Mukaan lähtee myös 7 kk kummityttö matkarattaineen, mutta yksillä rattailla en usko selviävämme, vai?
Riikasta sen verran, että juuri oltiin siellä lomalla ja vanhassa kaupungissa matkarattailla liikkuminen ei ollut mitään mukavinta. Vanhassa kaupungissa ku on mukulakivikadut ja jalkakäytävätkin aika pieniä. Meillä oli rattaina mukana herquleksen rallyt. Tulinkin siihen tulokseen, että se mitä ensimmäisen päivän jälkeen vanhassa kaupungissa liikuttiin niin poitsu oli joko kantoliinassa tai repussa. Vanhan kaupungin ulkopuolella rattaiden kanssa pääsi kyllä liikkumaan.
Pärjäisittekö yksillä rattailla mikäli toinen kulkisi osan aikaa kantovälineessä ja teidän neiti jaksais kävellä osan päivästä. Se nyt vaan tuli mieleen.
Meillä on kokemusta etelänmatkailusta lasten kanssa parilta kerralta.
Kun poika oli 1v, niin meillä oli isopyöräiset Emmaljungat etelässä. Ne olivat kaikin puolin hyvät just nukkuessa ja työntäessä, mutta tosi tilaa vievät esim. ravintoloissa, kaupoissa, eivätkä ne isotkaan pyörät hiekkarannalla hyvin kulkeneet, eli nostella piti, tai työntää niska limassa...
Viime toukokuussa oltiin myös reissussa etelässä, mukana silloin 2v5kk poika ja 5kk vauva. Mukana oli yhdet matkarattaat (Peg Perego Pliko). Olivat paljon kätevämmät noissa ahtaissa tiloissa, ja helpommat rannalla kantaa. Hotellin hissejäkin kun sai usein odotella aivan tosi pitkään, niin joskus oli helpompi kantaa rattaat rappusia pitkin alas, joka olisi isommilla rattailla hankalampaa. Meidän etelän reissuilla lasten kanssa ollaan aina saatu huone joko ensimmäisestä tai toisesta kerroksesta. Liekö ottavat aina sen huomioon, kun lapsiperhe varaa huoneen?! Ja poika nukkui jonkin kerran päiväunet rattaissa, vaikka jalkatukea ei olekaan. Hyvin uni maistui...
Ja vielä yksi juttu. Lentokoneessa rattaasi saattavat hieman "kärsiä". Meidän Emmaljungissa kuomu repsotti ihan ihme asennossa lentokonereissun jälkeen, onneksi ei mennyt kuitenkaan rikki, mutta lähellä oli. Ja matkarattaista katkesi yksi muoviosa. Harmi vaan, kun siitä olisi pitänyt välittömästi ilmoittaa lentokentällä, että olisi saanut korvauksia. Eli senkin takia jättäisin kalliimmat rattaat kotiin.
Eli suosittelen minäkin matkarattaita mukaan.
Niin, silloin viime toukokuussa kun oltiin 5kk vauvan ja 2v5kk pojan kanssa etelässä, niin meillä oli matkarattaat ja Ergo-reppu. Suurimmaksi osaksi vauva oli ergossa ja poika rattaissa, välillä toisin päin; vauva nukkui rattaissa ja poika joko käveli tai oli ergossa. Eli yksillä rattailla ja hyvällä kantovälineellä pärjättiin kahden pienen kanssa.
Muut pointit on ollut hyviä matkisten puolesta, mutta tota paino juttua en ihan ymmärrä. Mitä väliä sillä on mitä rattaat painavat lentokenttää ajatellen? Ne kun isketään kasaa, pussiin ja hihnalle!! Mielestäni paino on siinä ihan tosi arvoinen asia, ei niitä kuitenkaan tartte siellä kantaa. Tulopäässä kun ne saadaan hihnalta me ainakin aukaistaan ja työnnetään siitä eteen päin, eli ei kantamista. Meillä on nyt kolmella lennolla olleet Quinnyn Buzzit mukana, jotka painaa kuitenkin reilusti enemmän kuin matkikset. Minkäänlaista vaivaa ei niistä ole ollut.
Mulla on varmaan luki/ymmarryshairio. Mun mielesta kukaan ei ole rattaiden painon yhteydessa lentokenttaa maininnut. Paino on oleellinen maaranpaassa, kun ei tieda, paljonko niita joutuu kantamaan/nostelemaan.
Meille ykkoskysymys on ollut aina koko. Kun on pari matkalaukkua, kasimatkatavarat, ihmiset ja ne rattaat ja ne kaikki on saatava yhteen taksiin, niin reissussa on ehdottomasti mukana pienimmat kulkupelit. Niilla karraaminen on kuitenkin vain tilapaista.
Ja, Ergo on meillakin ollut mukana (tai Manduca tai vastaava). Lentokentalla alle 1.5v kanssa se on ollut paljon mukavampi vaihtoehto kuin rattaat. Rattaat olemme jattaneet ruumaan jo lahtoselvityksessa.
mutta viesteissä kolme ja neljä on puhuttu painosta ja kentästä.
Muuten kyllä todellakin ymmärrän pointit kevyempien puolesta. Itse olen ihastunut Bugaboon Bee:hin ;) Buzzien kaveriksi
Hitsi, lähdettäisiinkö me sittenkin reissuun vain niillä yksillä rattailla...Meillä on Patapum, itseasiassa on nyt kummitytöllä lainassa, kun niille tilattu Manduca ei ole vielä tullut. Eli ainakin yksi kantoreppu on joka tapauksessa tulossa mukaan. Meillä tyttö vaan tykkää kovasti nukkua rattaissa, kun liikutaan. Lisäksi mulla ei selkä kestä kantamista kuin hetken :(
Minä taisin mainita rattaiden painon/koon yhteydessä kentän/lennon, mutta tarkoitin siis tosiaan sitä,että kun on kyse matkasta jota ei tehdä omalla autolla niin miten ne rattaat saadaan sinne kentälle ja kentältä pois (mahtuuko taksiin/joutuu nostelemaan) kummassakin päässä. En varsinaisesti ole huolissani, etteikö Ryanair pysy ilmassa jos ruumassa on meidän Softyt :D
Eli matkaan lähtee sitten ne Carenat, joista tykkään muutenkin enemmän. Ja niihin mahtuu paljon tavaraa tavarakoriin, joka sekin on varsinkin shoppaillessa oleellista =) Scooterit on ostettu käytettyinä, joten eivät ole kovin paljon arvokkaammat kuin noi Carenatkaan, joten sillä ei ole niin paljon väliä. Matkaan lähtee mukaan myös Patapum, jossa ajattelin tyttöä kantaa lentokentällä, kun lähtö on klo 6.45 tms.
Nyt mua alkoi vaan vähän huolestuttamaan toi Palman kaupunkiin meneminen. Olin ajatellut, että mennään sinne luonnollisesti bussilla, kun matkaa on periaatteessa niin vähän, mutta jos se bussi kiertelee ja kaartelee, niin sitten ei varmaan onnistukaan. Kärsin itse matkapahoinvoinnista mutkaisella yms. tiellä, varsinkin bussissa ja tyttö samoin... Eli jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi tosiaan taksi??? Me ei tietenkään oteta matkalle istuimia mukaan, enkä todellakaan uskalla laittaa lapsia ulkomailla taksin kyytiin ilman istuimia! Eikä siellä varmaan ole mitään turvaistuimilla varustettuja takseja...? Voihan kökkö! Jääkö meillä Palman reissu väliin vai miten me sinne päästään? Ja taksilla matkustaminen ilman turvaistuimia ei ole vaihtoehto, joten sitä ei kannata ehdottaa!
heh heh, sanoinhan etta mulla on ymmarryshairio, kylla siella mainittiin lentokentasta ja painosta, hyppasin nakojaan sujuvasti yli
sorry :-)
joskus lentokentat ovat tosi isoja, niissa joutuu vaihtamaan terminaalia, kulkemaan junalla terminaalista toiseen, tai koneen vaihto voi jaada tosi tipalle. Ehka sen takia kevyet ja pienet rattaat on ykkoset, jos niita ei siis jata lahtoselvityksessa ruumaan.
pari kertaa on vaihto mennyt tosi tipalle ja jos ei olisi ollut opasta hakemassa portilta ja olisi ollut rattaat ergon tilasta, niin hiki olisi hommassa tullut. Sen takia valitsemme yleensa kantamisvaihtoehdon.
Ymmarran huolesti tuosta taksimatkasta ilman turvaistuinta. Mina teen sen joka ikinen kerta, kun lahden lapsen kanssa matkaan, monta kertaa viikossa.
Ainut neuvo oli, mutta ei toimi 2,5v, liian iso, oli pitaa lapsi Ergossa taksissa. Onnistuisiko viela teidan tapauksessa? Voi olla etta 2.5v on jo liian iso.
Itse pidan 1v 9kk taksissa keskipaikalla lantiovyossa ja toivon, etta emme joudu onnettomuuteen. Sen tod.nakoisyys on kuitenkin aika pieni. Ja teilla vaan lyhyt loma. Mulle se on jokapaivaista elamaa....
Mukavaa lomaa silti B-)
ja kevyemmat.
Paljon matkustaneena :-)
Kumpiakaan en omista, mutta me ollaan parjatty hyvin reissuilla McLaren technoilla.
Takseissa saattaa olla tosi ahdas takaluukku, tai julkisissa hirveasti ihmisia.
Ja, joissain maissa ei ole ajateltu rattailla kulkevia, eli joudut nostelemaan, kantamaan, jopa kasaamaan paastaksesi haluamaasi paikkaan.