Seiska: Mäkihyppylegenda Matti Nykänen on kuollut
Kommentit (1756)
Eveliina sitten siteeraa Kristaa kuin olisi jotakin korkeakulttuuria sanoituksiltaan?
Vierailija kirjoitti:
Se teissä pihloissa mättää, että ette käsitä ettei kukaan täällä ihannoi väkivaltaa eikä Matin rikoksia. Täällä muistellaan Mattia rikoksista huolimatta ja se ei tarkoita että kaikki ne olis unohdettu. Hänen ei tarvi omia pahoinpitelyjä pahoitella kellekään muulle kun asianomisille. Ainoastaan asianomaset tietää mitä on tapahtunut, miten ja miksi.
Jos ihminen ei osaa ottaa osaa suruun, niin kannattaa silloin olla sanomatta mitään. Mikään mitä te sanotte ei muuta mitään asioita tässä maailmassa.
Länsimaisen oikeuskäsityksen mukaan tuomionsa suorittanut on vapaa aloittamaan puhtaalta pöydältä, useammassakin kansanperinteessä ja uskonnossa armo ja anteeksianto ovat keskeisessä osassa. Osalle nämä näyttävät olevan hanakalia asioita käsittää ja omaksua, touhutaan sometuomareina ja -pyöveleinä pitkin ja poikin vaikkei tiedetä asioista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eveliina sitten siteeraa Kristaa kuin olisi jotakin korkeakulttuuria sanoituksiltaan?
Miksi pitäisi olla/siteerata korkeakulttuuria?
Jos hän kokee että nuo sanat koskettavat ja ne hän haluaa isänsä muistoksi nyt sanoa niin kuinka kehtaat ivata ja väheksyä?
Ihmiset -jotkut- ovat kamalia, ei mitään tajua surevia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se teissä pihloissa mättää, että ette käsitä ettei kukaan täällä ihannoi väkivaltaa eikä Matin rikoksia. Täällä muistellaan Mattia rikoksista huolimatta ja se ei tarkoita että kaikki ne olis unohdettu. Hänen ei tarvi omia pahoinpitelyjä pahoitella kellekään muulle kun asianomisille. Ainoastaan asianomaset tietää mitä on tapahtunut, miten ja miksi.
Jos ihminen ei osaa ottaa osaa suruun, niin kannattaa silloin olla sanomatta mitään. Mikään mitä te sanotte ei muuta mitään asioita tässä maailmassa.Länsimaisen oikeuskäsityksen mukaan tuomionsa suorittanut on vapaa aloittamaan puhtaalta pöydältä, useammassakin kansanperinteessä ja uskonnossa armo ja anteeksianto ovat keskeisessä osassa. Osalle nämä näyttävät olevan hanakalia asioita käsittää ja omaksua, touhutaan sometuomareina ja -pyöveleinä pitkin ja poikin vaikkei tiedetä asioista mitään.
Matti itse ei kehuskellut noilla jutuilla, päinvastoin sanoi että olisi saanut jäädä tekemättä. Ja vankilassa olosta sanoi että se oli hyvä juttu, sai rauhan Jumalan kanssa mutta valitettavasti alkoholi palasi kuvioihin jne.
Katui ja halusi kuitenkin aina hyvää.
Ja, kuten useasti tässäkin ketjussa todettu, Matin tunteneet puhuivat/puhuvat lämpimästi ja kauniisti hänestä. Suomessa ja ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi kun ette perheestä mitään tietämättömät kommentoisi.
Eveliina ja Matti ovat aina olleet yhteyksissä toisiinsa toisin kuin ne kaksi muuta lasta., joilla on jo omia lapsia.
Pia ja Matti päättivät kasvattaa tytön ilman julkisuutta eikä tytär ole sinne ikinä ollut tyrkyllä.
Minkä hän voi jos haaskalinnut nyt kyttäävät hänen some tilejään.Meinasin tulla sanomaan ihan samaa. Anniinan ja Samin kanssa ei ole Matilla ollut yhteyttä, ja näitten lapsia ei siis ole saanut tavata, mitä harmitellut. Eveliinan kanssa pitäneet yhteyttä, mutta Eveliina ei ole itse ikinä halunnut julkisuutta. Elää ihan tavallista elämää, ja hänellä ei ole lapsia. Kyllä on juorutoimittajalla makeat ajat, kun jokaisesta instastory-julkaisustakin saavat isot otsikot.
https://www.iltalehti.fi/viihde/a/2013071617270728
"Meillä on tänä päivänäkin hyvät välit Pian kanssa. Meillä ei ole riitaa mistään. Voin soittaa hänelle milloin vain. Välit ovat hyvät osittain siksi, että Eveliina on mahtava likka, Nykänen kertoo Keskisuomalaiselle."
Ainahan kaikessa on kaksi osapuolta, eipä kukaan tappele yksinään, lapsistakaan. Katkeroitunut eronnut äiti on uhonnut ettei isä tulee enää poikaansa näkemään, tahallaan raskaaksi hankkiutunut iahilija ei saanutkaan kosintaa ja kostaa lapsensa kautta. Isän yhteydenottoyritykset on halppo salata lapsilta ja ajaa vain omaa agendaansa. Alkoholi ei aina sovi naisillekaan, ex-vaimoilla on myöskin tuomioita pahoinpitelyistä, virkavallan vastustamisesta ja lehdissä ollut lukuisia kuvia mustelmia, ruhjeita ja veitsenviiltoja saaneesta miespuolisesta osallisesta.
Onko näillä nyt tässä tilanteessa jotain merkitystä. Ei varmaan, koska osa sinnikkäästi kommentoi ja blogaa puutaheinää ja osa haluaa vain surra rauhassa, muistella hyviä asioita ja kunnioittaa kuollutta.
Sitä on ollut uutisissa nyt että tälle Nykäselle harkitaan valtiollisia hautajaisia.
Miksi tuolle hemmetin naistenhakkaajalle pitäis valtiolliset hautajaiset järjestää. Okei kyllähän tuo oli olympiavoittaja ja nosti Suomen maailmankartalle mutta myöhemmin kyllä maine muuttui aivan toisenlaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Aivoverenkierron häiriöön meni. Kuulin läheiseltä taholta.
Sitä moni on epäillyt myös. Oli viimeisellä keikallaan hyvin väsyneen ja aika juopuneen oloinen vaikkei kuulemma ollutkaan juonut paljon. Sekavuus saattoikin olla aivoperäistä. Minkä verran sitten lie vaikuttaneet katolta putoaminen ja huono diabeteksen hoito, ei ne varmaan parantaneet asiaa.
80-luvulla olin jo asioista älyävä lapsi ja aikakaudesta muistan tapahtumia hyvin. Paljon sitä vuosikymmentä talvisin väritti Matti Nykänen. Tuntui, että voitti aina ja eihän siihen kyllästynyt. Hypittiin poikien kanssa pihamäissä ja isoin pojista oli Nykänen. Minä olin Pekka Suorsa. Paljon toi iloa ainakin urheiluhullulle kansanosalle ja mäkihyppy oli silloin seuratuin laji Suomessa. Eihän sitä nyt ymmärrä kun on kohta koko laji kuopattu pois.
Minulla on jo vähän ikävä Masaa ja hänen juttujaan ja vähän kömpelöjä sanavalintoja kuten: "joka keikalla kuus-viissataa katsojaa."
Vierailija kirjoitti:
Ai perhana, sitäkö se sitten oli. Sitä oli keikkailtana pohdittu kun sekavuus ei pelkästään humalalta vaikuttanut, oli jotain outoa väsymystäkin valitellut ja lievää huimausta. Olisi sitten lääkärikeikka kannattanut kuitenkin.
Eipähän tarvitse enää juorulehdistä lukea näitä uutisia että Matti Nykänen on alkanut seurustella neiti X:n kanssa, Matti Nykäsen ja neiti X:n häät, Matti Nykänen ja neiti X eroaa, Matti Nykänen ja neiti X uudestaan naimisiin, Matti Nykänen ja neiti X eroaa taas, Matti nykänen on alkanut seurustella neiti Y:n kanssa........... jne......
Vierailija kirjoitti:
Hiukan epäilyttää, onko edes ruumiinavausta vielä tehtynä (jos tehdäänkään).
Vierailija kirjoitti:
Eipähän tarvitse enää juorulehdistä lukea näitä uutisia että Matti Nykänen on alkanut seurustella neiti X:n kanssa, Matti Nykäsen ja neiti X:n häät, Matti Nykänen ja neiti X eroaa, Matti Nykänen ja neiti X uudestaan naimisiin, Matti Nykänen ja neiti X eroaa taas, Matti nykänen on alkanut seurustella neiti Y:n kanssa........... jne......
Hän oli ikuinen romantikko ja uskoi rakkauteen. Ja tämä ei ole ironiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukan epäilyttää, onko edes ruumiinavausta vielä tehtynä (jos tehdäänkään).
Aina tehdään ruumiinavaus tuollaisissa tapauksissa.
Kuollut kotiin, eikä ole varmuutta kuolinsyystä.
Olen nelisen vuotta Nykästä nuorempi, joskus aikoinaan puoliväkisin hiihtoa harrastanut ja ekaa kertaa Nykäsen Savonlinnassa, Aholahden mäkikisassa nähnyt, taisi olla alaikäinen hänkin vielä silloin.
Köyhänä opiskelijana harrastin liftaamista kesäisin ympäri Suomen siinä 80-luvun puolivälin paikkeilla ja kerran sitten yllätyksekseni huomasin autoon hypätessäni, että kuski oli Nykänen. Sanoi, että tykkää ajella ja kuunnella musiikkia, rentoutuu näin yksinään. Oli hirmu rento ja hauska, juttua meillä riitti mm. kesäharjoittelusta ja musiikista. Nykänen heitti minut sitten perille saakka vanhempieni mökille ja varoitteli liikkumasta yksin ja menemästä vieraiden kyytiin. Äiti suuttui kun ei ollut paikalla kutsumassa pullakahveille kiitokseksi.
Kolmannen kerran tavattiin eräiden festareiden lavan takaisella alueella, jossa oli töissä ja Nykänen esiintyjänä. Iloisena poseeraili valokuvaajille ja kirjoitteli nimmareitaan. Kävi vielä kiittämässä hyvästä ruuasta ja huolenpidosta ennen kuin poistui alueelta. Kohteliaisuus ja hyvät käytöstavat jäivät mieleen.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla olin jo asioista älyävä lapsi ja aikakaudesta muistan tapahtumia hyvin. Paljon sitä vuosikymmentä talvisin väritti Matti Nykänen. Tuntui, että voitti aina ja eihän siihen kyllästynyt. Hypittiin poikien kanssa pihamäissä ja isoin pojista oli Nykänen. Minä olin Pekka Suorsa. Paljon toi iloa ainakin urheiluhullulle kansanosalle ja mäkihyppy oli silloin seuratuin laji Suomessa. Eihän sitä nyt ymmärrä kun on kohta koko laji kuopattu pois.
Minulla on jo vähän ikävä Masaa ja hänen juttujaan ja vähän kömpelöjä sanavalintoja kuten: "joka keikalla kuus-viissataa katsojaa."
Minä olin nuorena mäkihyppääjä Helmut Reknagel. Muistaako kukaan häntä? 60- luvulla.
Nyt sitten lapset itkee kuolleelle isälle. Ei voineet äidit aikaisemmin pyytää ottamaan yhteyttä. Nyt tyrkyttää julkisuus. Parempi olisi olla hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Oliko ihan sisäpiiriläis tieto?
Olipa kaunista, kiitos tästä!