Seiska: Mäkihyppylegenda Matti Nykänen on kuollut
Kommentit (1756)
Toki varmaan enemmistö on muistellut hänen urheilu-uraansa tänään, mutta toilailujen vuoksi se ei ollut päällimmäinen syy mistä hänet viime vuosina muistettiin. Ikävä kyllä. Minulle lapsuudensankarien kärkijoukkoa kuitenkin ja ne urheilusaavutukset oli päällimmäisenä minulla mielessä.
Ehkä eri kaliiberin suuruuksia, mutta legendoja kummatkin. Juice muistettiin viimeisinä vuosina lähinnä heikosti terveydestään kuin tuotannostaan ja minullakin yksi tuttu totesi alituiseen, että se on hullu koko ukko kun ryypännyt elämänsä piloille. Juice kuoli niin hän ylistikin ihmistä ihan maasta taivaaseen ja sanoi, että oli se vaan viisas mies. Tuntuu, että Matillekin riittää nyt surijoita ja ymmärrän toki. Surraan itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Matti oli perheensä kanssa pyykkäillyt kotona sunnuntai-iltana, kun hän oli alkanut tuntea olonsa tosi huonoksi. Hän oli lyyhistynyt ja puhunut sekavia, ja hänet oli viety nukkumaan. Yöllä hän oli sitten siirtynyt ajasta ikuisuuteen." (Apu-lehti)
Lienee turha jälkiviisastella, mutta jos puoliso yhtäkkiä lyyhistyy ja puhuu sekavia niin kutsukaa ambulanssi.Ehkä normaalitilanteessa. Mistä tiedät ettei tuo ollut ihan normaali lauantai-illan päätös Matille? Turha jälkiviisastellakaan, kun et tiedä. Ehkä oli vahvasti humalassa?
Huomasitko että kyse oli sunnuntaista ei lauantaista ? Siis eilisillasta ja viime yöstä.
No oho. Ei vaikuta kuitenkaan pointtiin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullinen tarina sai surullisen lopun. En oikein ymmärrä tätä Matin ihailua ja "koko kansan Matti" -puhetta, minulle itselleni Matti on tuttu lähinnä vain ikävistä rappiolööpeistä, joihin oli aina ikävän kiusallista törmätä. Rip
Täysin turha ja tökerö kommentti!
Matti Nykänen oli mäkihyppylegenda, ylivoimainen aikoinaan. Toi lukuisilla voitoillaan ja uskomattomilla suorituksillaan niin jännitystä kuin riemuakin kotikatsomoihin. Oli jo poikasena koko kansan Matti ja sellaisena kansanmiehenä säilyi loppuun saakka. Anna ihailijoiden ihailla, arvostaa ja kunnioittaa vainajaa ja mene rienaamaan toisiin ketjuihin.
Ihminen on kokonaisuus ja mattikin oli paitsi lahjakkaimpia urheilijoita koskaan niin myös kaikkea tuota muuta eli myöhemmin aika risaista elämää elänyt jota ainakin täältä yleisön puolelta näytti siltä että joku porukka hyväksikäytti omista syistään. Toisaalta aikuisena miehenä matti teki omat ratkaisunsa eli ei syytä voi kokonaan kaataa näihin "kavereihin" joita matilla tuntui riittävän eikä kukaa tiettävästi pakottanut mattia juomaan.
Jos vie alkoholistille viinaa se on kyllä juomaan pakottamista. Jos vie alkoholistin ulkomaille ja sanoo että piikki on auki, tilaa viinaa niin paljon kuin tahdot niin se on kyllä juomaan pakottamista. En voi pahempia kavereita kuvitella kellekään, rahanhimo ja julkisuustyrkkyily on pahin piru maailmassa.
Mulla oli yksi alkoholisti kaveri, kuoli jokunen aika sitten 39-vuotiaana. Asui itsekseen vanhempiensa maksamassa yksiössä, isä pyöräili aina töihinsä sitä kautta ja kaatoi aamuisin viinanjämät pois ja laittoi aamupuuroa. Lounasaikaan äitinsä sitten tuli tuomaan olutta ja väkeviä. Isä ihmetteli, mistä pojalla riittää rahaa alkoholiin tai jatkuvasti ystäviä, jotka tuovat viinaa. Selvisi vasta pojan kuoltua, että äiti hallitakseen pojan käytöstä ja saadakseen tämän kiitollisuuden velkaan ohjaili tätä mieleisekseen tuomalla uutta alkoholia päivittäin.
Jos joku väittää että tällä äidin käytöksellä ei ollut merkitystä alkoholisoitumisessa ja kuolemassa niin kovinpa ovat pihalla tuosta sairaudesta. Alkoholistin oma halu on niin helppo murtaa.
Miten tämä liittyy Matin kilttiin äitiin..joka tuskin on pojalleen viinaa ostanut????
Luetunymmärtäminen!!!
Eikös tuo ole vastaus useaan kommenttiin, jossa väitettiin että vain alkoholistin omalla tahdolla on mekitystä ja että alkoholisti muka yksin pystyy väistämään kaikki houkutukset ja torjumaan tarjotun viinan. Älä sotke Matin äitiä tähän nyt ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että "mäkihyppylegenda" :D :D :D
Sain tietää Matin mäkihyppytaustasta vasta joitakin vuosia sitten. Alunperin opin tuntemaan hänet turhana julkkiksena.
Unohdit nimimerkkisi, eli "Nimim. Jonne"
En ole jonne. Olen kolmekymppinen nainen.
Missä tynnyrissä sinäkin olet sitten kasvanut?
En missään tynnyrissä. Googletin äsken, ja Matin urheilut oli urheiltu jo ennen syntymääni. Joten miten olisin voinut tietää hänen olleen urheilija? Ensimmäistä kertaa Matti tuli minulle tutuksi ollessani yläasteikäinen. Silloin lehdet kertoivat hänen rikollisesta, holtittomasta ja huonosta elämästään. Vasta joitakin vuosia sitten kuulin hänen olleen aikoinaan mäkihyppääjä. Minulle Matti on turha julkkis, samaa sarjaa kuin esim. Johanna Tukiainen ja BB-talon asukkaat.
Lennä Nykäsen Matti, lennä,
lennä Nykäsen Matti
... soiko taivaalla fuuga hiljainen?
Vierailija kirjoitti:
Matti-elokuva oli julkaisuaikanaan jättimenestys: se keräsi ensi-iltaviikonloppunaan liki 100 000 katsojaa. Elokuvaa ollaan esitetty myös Ruotsissa, Virossa, Saksassa ja Norjassa.
Jasper Pääkkönen kuvaili vuonna 2006 Matti-elokuvan nimiroolia yhdeksi siihenastisen uransa haasteellisimmista. Mäkihyppääjä ehti olla Pääkkösenkin lapsuuden sankari.
Nykäsen rankasta elämästä tehtiin Pääkkösen mukaan lähes yhtä rankka elokuva, elokuvan esikuvaa kunnioittaen.
Varmasti tuo elokuva esitetään lähiaikoina televiossa. Tänäänkin on kolme etri ohjelmaa uusinnat, Harkimot jossa nähdään myös Matin äiti, ja Veitolan vierailu Matin ja Pian luona ja jokin kolmas mikä ei ny tuu mieleen.
ITÄVALLAN MÄKIHYPPYMAAJOUKKUEEN ENTINEN PÄÄVALMENTAJA ALEXANDER POINTNER MUISTELEE EDESMENNYTTÄ MATTI NYKÄSTÄ: ”TIEDÄN, ETTÄ SINULLA OLI VAIKEA ELÄMÄ – PYSYT SYDÄMESSÄNI AINA”
https://www.seiska.fi/Uutiset/Itavallan-makihyppymaajoukkueen-entinen-p…
On olemassa sukupolvi joka on elänyt "Matti Nykäsen aikaa" ja tietää hänen vaiheensa.
Nykysukupolvelle jo vieraampi oli lapsuuden sankarimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika!
Matti ei tainnut ottaa vastikään diagnosoidun diabeteksen hoitoa tosissaan. Ykköstyypin diabetes on hengenvaarallinen sairaus, johon kuolee pahimmillaan tunneissa hoitamattomana. Se tuppaa helposti unohtumaan, koska hoito on nykyisin jo aika kehittynyttä ja sairaus tutumpi kuin ennen.
Ykköstyypin diabetes?
Missään ei kai ole lukenut että oli ykköstyypin diabetes. Nykyään 2 tyypin diabetestakin hoidetaan insuliinilla.
Ääh, höpötystä vaan - ykköstyypin diabetes tulee jo lapsena, kakkostyyppi hänellä on ollut.
Ei pidä paikkaansa. Minä sairastuin ykköstyyppiin yli 40 vuotiaana.
Yhteisesti kaikille, jotka ihmettelevät miksei kuolleista saa puhua pahaa:
- minkä takia ylipäätään te haluatte puhua pahaa kenestäkään, mikä muuttuu, tuleeko itselle parempi olo?!
Ihan yleinen ja tavallinen käytössääntö ympäri maailman on ettei kuolleista puhuta pahaa. Suurin osa on omaksunut jopa sellaisen käytöstavan ettei puhu elävistäkään pahaa. Kuollut ei pysty puolustautumaan tai kertomaan omaa näkemystään asiasta, mutta helpompihan toki kuolleiden kimppuun on käydä kuin elävien.
Vierailija kirjoitti:
Matti Nykänen hyppäsi maailman huipulle Holmenkollenin MM-suurmäessä 1982. "Mitään ei nähnyt, alas tömähtäessä vain tiesi että on maassa", maailmanmestari kertoi. (28.2.1982)
Sentään oikea sumuvideo.
Muistan tuon kisan todella hyvin. Äidille sanoin, että Nykänen voittaa ja väitti ettei voita. Oli silloin jo kova usko Mattiin mulla. Muistan tunnelman hyvin, kun tuli esiin sumun sekaa.
Katsottiin juuri vast'ikään Matti-elokuva. Viime viikolla ajattelin tsoukilla, että pitäisikö mennä perjanataina Matin keikalle Laajasaloon, kun facessa mainos tuli esiin.
Olen järkyttynyt. Lennä Nykäsen Matti, lennä...
Ei pysty uskoa,Eikö Mervi ollu huonona ei matti :(
Kyllä kouraisi syvältä.
Osanotot omaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porukka kuvittelee iltapäivälehtien ja roskalehtien lööpeistä ja skandaalihakuisista jutuista tuntevansa Matti Nykäsen ja jakaa intopiukeana tuomioitaan. Kaikesta näkee, että liikkeellä ovat itse alkoholistin toimista kärsineet, puolisot ja lapset.
Tämä ei ole oikea tapa purkaa pahaa oloaan, tämä ei ole oikea foorumi hakea lohtua itselleen eikä ole oikein hyväksyttävää tai sivistynyttä käytöstapaa mustamalaata ja syyllistää kuolleita. Ottakoot elävät opikseen ja antakoot halukkaiden surra rauhassa. Urheilusuorituksiaan ei himmennä mikään, muu jääköön jo rauhaan, niistä on jauhettu jo tarpeeksi, mikään ei muutu, mies on kuollut. Hyvää matkaa perille asti, Matti!
Mikä siinä on että kun ihminen kuolee hänestä ei saisi enää puhua kuin myönteiseen sävyyn? Eikä kysymys ole edes kielteisyydestä vaan realismista.
De mortuis nil nisi bene (suom. Kuolleista puhutaan vain hyvää) on latinakielinen aforismi. Se esiintyy usein myös muodossa De mortuis nihil nisi bonum. Sanonnasta käytettyjä vapaampia suomennoksia ovat muun muassa ”Kuolleista ei pidä puhua muuta kuin hyvää” ja ”Kuolleista ei pidä puhua pahaa”.
Aforismit ei ole mitään elämäntotuuksia. On ihan silkkaa taikauskoa pelätä negatiivisten asioiden puhumista kuolleista. Ei ne sitä kuule, etkä sinä saa siitä mitään rangaistusta.
Jos voitais aina puhua ihan oikeasti niin kuin asiat on, niin ehkä ne ketkä ovat nyt hengissä voisivat hyötyä siitä puheesta. Esim Matin tapauksessa, hän eli villisti ja itseään kaltoinkohdellen koko elämänsä. Teki ikäviä asioita, mutta ilman viinaa hänkin olisi varmasti ollut hieman parempi kumppani ja isä lapsilleen. Mutta hän eli kuten eli. Se oli hänen valintaansa, eikä mikään kaunistelu sitä muuta. Viina on ihmiselle myrkkyä. Se tuhoaa aivot, elimistön ja vie ennen aikojaan hautaan. Koitetaan ymmärtää se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että "mäkihyppylegenda" :D :D :D
Sain tietää Matin mäkihyppytaustasta vasta joitakin vuosia sitten. Alunperin opin tuntemaan hänet turhana julkkiksena.
Unohdit nimimerkkisi, eli "Nimim. Jonne"
En ole jonne. Olen kolmekymppinen nainen.
Missä tynnyrissä sinäkin olet sitten kasvanut?
En missään tynnyrissä. Googletin äsken, ja Matin urheilut oli urheiltu jo ennen syntymääni. Joten miten olisin voinut tietää hänen olleen urheilija? Ensimmäistä kertaa Matti tuli minulle tutuksi ollessani yläasteikäinen. Silloin lehdet kertoivat hänen rikollisesta, holtittomasta ja huonosta elämästään. Vasta joitakin vuosia sitten kuulin hänen olleen aikoinaan mäkihyppääjä. Minulle Matti on turha julkkis, samaa sarjaa kuin esim. Johanna Tukiainen ja BB-talon asukkaat.
Minä vuonna olet syntynyt? Ehkäpä ongelma on siinä, että seuraat vain noita ns. turhia julkkiksia... Minä olen hitusen päälle 30 eikä minulle jäänyt lapsuudessa epäselväksi Matin saavutukset. Eihän niiden hehkuttaminen loppunut kuin seinään, vaan niistä puhuttiin kyllä pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullinen tarina sai surullisen lopun. En oikein ymmärrä tätä Matin ihailua ja "koko kansan Matti" -puhetta, minulle itselleni Matti on tuttu lähinnä vain ikävistä rappiolööpeistä, joihin oli aina ikävän kiusallista törmätä. Rip
Täysin turha ja tökerö kommentti!
Matti Nykänen oli mäkihyppylegenda, ylivoimainen aikoinaan. Toi lukuisilla voitoillaan ja uskomattomilla suorituksillaan niin jännitystä kuin riemuakin kotikatsomoihin. Oli jo poikasena koko kansan Matti ja sellaisena kansanmiehenä säilyi loppuun saakka. Anna ihailijoiden ihailla, arvostaa ja kunnioittaa vainajaa ja mene rienaamaan toisiin ketjuihin.
Ihminen on kokonaisuus ja mattikin oli paitsi lahjakkaimpia urheilijoita koskaan niin myös kaikkea tuota muuta eli myöhemmin aika risaista elämää elänyt jota ainakin täältä yleisön puolelta näytti siltä että joku porukka hyväksikäytti omista syistään. Toisaalta aikuisena miehenä matti teki omat ratkaisunsa eli ei syytä voi kokonaan kaataa näihin "kavereihin" joita matilla tuntui riittävän eikä kukaa tiettävästi pakottanut mattia juomaan.
Jos vie alkoholistille viinaa se on kyllä juomaan pakottamista. Jos vie alkoholistin ulkomaille ja sanoo että piikki on auki, tilaa viinaa niin paljon kuin tahdot niin se on kyllä juomaan pakottamista. En voi pahempia kavereita kuvitella kellekään, rahanhimo ja julkisuustyrkkyily on pahin piru maailmassa.
Mulla oli yksi alkoholisti kaveri, kuoli jokunen aika sitten 39-vuotiaana. Asui itsekseen vanhempiensa maksamassa yksiössä, isä pyöräili aina töihinsä sitä kautta ja kaatoi aamuisin viinanjämät pois ja laittoi aamupuuroa. Lounasaikaan äitinsä sitten tuli tuomaan olutta ja väkeviä. Isä ihmetteli, mistä pojalla riittää rahaa alkoholiin tai jatkuvasti ystäviä, jotka tuovat viinaa. Selvisi vasta pojan kuoltua, että äiti hallitakseen pojan käytöstä ja saadakseen tämän kiitollisuuden velkaan ohjaili tätä mieleisekseen tuomalla uutta alkoholia päivittäin.
Jos joku väittää että tällä äidin käytöksellä ei ollut merkitystä alkoholisoitumisessa ja kuolemassa niin kovinpa ovat pihalla tuosta sairaudesta. Alkoholistin oma halu on niin helppo murtaa.
Miten tämä liittyy Matin kilttiin äitiin..joka tuskin on pojalleen viinaa ostanut????
Luetunymmärtäminen!!!
Eikös tuo ole vastaus useaan kommenttiin, jossa väitettiin että vain alkoholistin omalla tahdolla on mekitystä ja että alkoholisti muka yksin pystyy väistämään kaikki houkutukset ja torjumaan tarjotun viinan. Älä sotke Matin äitiä tähän nyt ollenkaan.
Ole mitä mieltä hyvänsä mutta ensimmäinen heppu joka voi sen juomisen lopettaa on alkoholisti itse. Lopettaminen ei ole eikä voi olla muiden vastuulla.
Toisaalta sen sano että tässä tai monesti ei syytä olisi muissakin, nykäsen kohdalla jopa vielä enemmän kuin tavisjuopossa jolle ei toimittajat maksele ryyppyiltoja saadakseen seuraavan viikon lehteen paljastusjutun.
Kuitenkin kun tietää miten monen alkoholistin läheiset koittaa rakkaan juopponsa juomista kontrolloida ja kikkailla sen lopettamiseksi niin näille olisi ehkä hyväksi muistaa ettei se auta jos alkoholisti ei itse halua lopettaa.
No jos saatuisin eksymään äiskän haudelle..niin voisihan siihen paskat vääntää
Oli sen verran paska mutsi