Työterveyshuolto on pakollinen, työterveyslääkäri ei ole
Eli työnantajalla ei ole lakisääteistä velvollisuutta järjestää lääkärin tai sairaanhoitajan palveluja.
https://www.tyosuojelu.fi/tyoterveys-ja-tapaturmat/tyoterveyshuolto
Kommentit (8)
Näinhän tuo on, harva sen vain tietää. Vielä harvempi tietää sen, ettei työnantajan tarvitse hyväksyä lääkärin määräämiä sairaslomia. Tätä ei itseasiassa tiedä edes kovin moni työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni ei tiedä tätä.
Totta, palstallakin aina puhutaan työterveyslääkäristä tai puhutaan, kuinka työttömänä ei pääse lääkäriin. Minä olen pienessä työpaikassa, alallani pienet firmat on tyypillisiä, ja lääkärin palvelut hoidan itse. Se on ylimääräinen etu, jos lääkäriin pääsee. Ammattitaudit ja tapaturmat pitänee voida kyllä hoitaa työnantajan piikkiin, mutta flunssia tai muita sairaslomatodistuksiakaanvaativia juttuja ei tarvitse.
Meidän työpaikalla työterveyshuoltoa käytetään vain tulotarkastuksiin, osan kohdalla tiettyjen pakollisten "määräaikaiskatsastusten" hoitoon sekä työtapaturmiin.
Mitään perus flunssasaikkua tai muutakaan asiaa sinne ei saa mennä hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla työterveyshuoltoa käytetään vain tulotarkastuksiin, osan kohdalla tiettyjen pakollisten "määräaikaiskatsastusten" hoitoon sekä työtapaturmiin.
Sama juttu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu
Niin meilläkin. Ap.
Meillä on Aava, kaikki hoituu siellä leikkauksia ja erikoislääkäreitä myöten, ihan kiva.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Aava, kaikki hoituu siellä leikkauksia ja erikoislääkäreitä myöten, ihan kiva.
Mutta se on työnantajan antama ylimääräinen etu. Työnantajan ei ole mikään pakko moista järjestää, se on jutun aihe. Meilläkin miehellä kuuluu hammaslääkäri tiettyyn summaan asti, silmälääkäri sun muuta ylimääräistä. Omalla työpaikallani ei kuulu käytännössä paljon mitään. Tämän keskustelun avauksen pointti oli se, että moni luulee noiden olevan lakisääteisiä. Senkin olen kokenut, että kun työntekijä tulee toiseen työpaikasta, missä on ollut paremmat edut, ei meinaa mennä jakeluun, että ne edellisen työpaikan edut ovat olleet työpaikkakohtaisia, ei lakisääteisiä.
Yllättävän moni ei tiedä tätä.