kuinka moni on niin hemmetin koukussa shoppailuun?
taas tuli tilattua seittämälläkympillä vaatetta lapselle ja itelle, vaikkei tilillä ole rahaa...jospa ens kuun budjettiin mahtuis..
Kommentit (13)
Mulla tosin on varaa siihen. Mutta oon miettinyt mistä tää johtuu? pakonomainen tarve ostaa vaatteita ja tavaraa.
Joskus aikoinaan oon kyllä elänyt niukasti ja tiukasti. Silloin ei osteltu, haaveiltiin vaan.
Välillä mä ajattelen että, mitä sitten vaikka ostan?, eihän ole rahasta kiinni, mutta sitten muo jotenkin häiritsee se, että ostan vaikka en tarvitse. Menkkojen aikaan, shoppaan ihan hulluna, tämänkin oon todennut.
Tuli taas eilen shoppailtua kun kävin Sellossa, vaikka ei pitänyt ostaa kuin ruokaa....Inhottava riippuvuus, käy kukkarolle kalliiksi..
päätetään aina, että nyt lopetetaan ja sitten taas viikonloppuna repsahtaa....
Shoppailuhimoon olen havainnut auttavan:
-Ei mene kauppoihin tai edes sinne huutonetiin, jos ei tarvitse mitään. Jos tarvitsee, miettii silloinkin, tarvitseeko välttämättä. Jos tarvitsee, sitten " hakee" tarvitun tavaran.
-Tekee shoppailun sijasta muuta mukavaa yksin tai perheen kera. Voi lähteä retkelle, uimahalliin tms. Voi siivota kotona jonkun kaapin tai pestä ikkunat. Saa " uutta" ja piristävää ilmaiseksi! Tai sitten voi lähteä vaikka kävelylenkille!
-Kuulemma kirjanpito rahankulumisestakin auttaisi. Siinä huomaisi, mihin turhaan rahaa valuu. Sitten voi miettiä, mihin muuhun järkevämpään tai mukavampaan rahan voisi käyttää. Voisiko lyhentää enemmän asuntolainaa? Voisiko säästää matkaan? Voisiko hankkia kummilapsen kehitysmaasta?
Hyvä keino hillitä shoppailua on myös laittaa postilaatikkoon " Ei mainoksia" -lappu. Vähentää turhia kiusauksia! Ja jätettä ja luonnonvarojen tuhlausta samalla!
Tarkoitus olisi säästää taloa varten, mutta kaikki raja valuu lastenvaatteisiin, leluihin, kirjoihin sun muuhun. Ja nuo lastenvaatteet ovat pahin kaikista, nytkin on niihin mennyt tonni tässä kuussa. Enkä osta ees mitään ihmeellistä, paljon vaan.
Täälä kans yks himo shoppailija :)
Listataas nyt sitten mistä kaikista tilaatte nimenomaan netistä? :)
se " ei mainoksia" -lappu vähennä luonnonvarojen tuhlausta mitenkään.
just käytin hyvällä omallatunnolla bonustiliä....sehän on vähän niinkuin extrarahaa.. ostin turhuuksissani 30 euron itseruskettavan aineen.. ja kaverille 100 euron häälahjan...
Mun on ihan pakko päästä kauppoihin pyörimään ja kattelemaan. Netistä tulee tilattua tosi vähän. Onneksi..se nyt vielä puuttuis jos mä jäisin nettiostoksiin koukkuun! :)
ykseenkin, uskon.
Vierailija:
se " ei mainoksia" -lappu vähennä luonnonvarojen tuhlausta mitenkään.
Niitä mainoksia painetaan aina sen verran kun alueella on talouksia. Siinä ei " ei mainoksia" -lappuset merkkaa mitään.
Tosin nytkin olin päättänyt, etten tässä kuussa osta muuta kuin ruokaa ja sitäkin säästäväisesti, mutta eilen tein tilauksen Joseffsonille. Siellä on kaikki tuotteet -40% tai -30% alessa. Tilasin sellaista, mitä on ollut suunnitelmissakin hankkia.. Ensi kuun tuloista aattelin mäkin maksaa..