Mitkä ovat lempivärisi? Millaisia värejä käytät pukeutumisessasi?
Voit kertoa myös inhokkivärisi, tai jos et ole ollenkaan väri-ihminen.
Minä aloitan: rakastan värejä ja haluaisin tuoda enemmän värikkyyttä pukeutumiseeni. Työympäristössä sorrun aika usein mustavalkoisuuteen tai monokromaattisuuteen, yksinkertaisesti koska joutuisin muuten ostamaan niin hirveästi eri värisiä vaatteita saadakseni niistä sopivia kokonaisuuksia. Vapaa-ajalla käytän värejä rohkeammin.
Värit vaikuttavat aika voimakkaasti tunteisiini: jos minulla on väärän värinen vaate päällä, tunnen itseni epämukavaksi, jotenkin en omaksi itsekseni. Omat värini ovat lämpimähköt: keltapohjainen iho, vihreät silmät, ruskea tukka.
- Punainen. Rakastan punaisen sävyjä, etenkin puolukanpunaista ja kaikkia lämpimiä punaisia, mutten tunne oloani ollenkaan kotoisaksi kylmässä punaisessa. Kesällä korallin sävyt tuntuvat ihanilta. Vaaleanpunaiset eivät ole mun värejäni, paitsi lämmin voimakas pinkki (hot pink). Magenta on kaikkein kamalin.
- Keltainen. Keltainen tekee minut iloiseksi, ja siksi minulla on joitain keltaisia vaatteita, vaikkei se ehkä ole ihan paras sävy omaa väritystäni ajatellen. Sahramiin vivahtava lämmin keltainen sopii minulle.
- Sininen. Käytän paljon tummaa sinistä työvaatteissa, se on helppo vaikka tylsä. Lempisävyjäni ovat ukkosensininen ja siniharmaat, petrolinsininen sekä jotkut lämpimät vaaleammat turkoosiin vivahtavat siniset. Sähkönsininen on inhokkini, samoin oikea turkoosi. En vaan voi käyttää.
- Oranssi. Kirkas oranssi on minusta aivan kamala, sen sijaan poltettu oranssi sopii minulle ja tykkään siitä.
- Vihreä. Lempivärejäni ovat tietynlaiset harmahtavat vihreän sävyt, harmahtava khaki ja etenkin eukalyptus, sekä petrolinsinivihreä. Kirkkaat vihreät taas ovat inhokkivärejäni.
- Violetti. En lainkaan pidä violetista. Se tuntuu jotenkin aivan väärältä, samoin liila. Sen sijaan munakoison väristä pidän kovasti.
- Ruskea. Pidän kovasti ruosteenruskeasta.
- Harmaa. Harmaa on periaatteessa ihana ja käytännöllinen, muttei oikein sovi kellertävään ihooni. Lämmin harmaa kyllä sopii, mutta sitä näkee harvemmin vaatteissa.
- Valkoinen. Luonnonvalkoinen kuuluu lempiväreihini, kirkas valkoinen on ok kesällä.
- Pastellit. Kaikki pastellivärit kuuluvat inhokkeihini, paitsi ehkä pastellikeltainen. Inhoan varsinkin persikkaa, mintunvihreää ja vaaleansinistä.
Tällä hetkellä mulla on päälläni petronlinsininen collegepaita, munakoisonväriset olohousut ja punaiset villasukat. :-)
ok.