Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyys hoitovapaan jälkeen, mites päiväkotipaikka jne?

Vierailija
03.02.2019 |

Onko kellään kokemusta tilanteesta, jossa esim. määräaikaisen työsuhteen päättymisen takia olisi joutunut hoitovapaan jälkeen jäämään työttömäksi? Idea tietenkin on, että työttömänä hakee sitten uutta työtä, mutta toisaalta tuntuu hölmöltä laittaa lapsi kokopäiväisesti päiväkotiin jos on itse kuukausia työttömänä kotona (ei välttämättä saa uutta työtä tai jos saa, niin se ei ala heti, rekryprosessitkin kestää ainakin minun alalla 2-4 kk). Mutta kai lapselle on pakko hakea kokopäiväinen päiväkotipaikka, jotta on se päiväkoti, johon lapsi voi mennä, jos saakin työn, joka alkaa heti.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmottaudu työttömäksi työnhakijaksi ennen kotihoidontuen loppumista. Kaikki karenssit, odotusajat jne kuluvat kotihoidontuen juostessa, etkä joudu olemaan rahatta. Kotihoidontuki ei ole este työttömyysrahalle.

Joissakin kunnissa on käytössä subjektiivinen päivähoito-oikeus, eli jos toinen vanhempi on kotona (työtön, perhevapaat) ei lapsi saa kuin osa-aikaisen hoito-oikeuden. Tarkoittaen täällä minun kotikunnassani 20h/vko, eli 4h/pvä joka arki päivä tai vuoroviikoin täydet hoitopäivät 8h ensin ma-ke, sitten to-pe ja taas ma-ke jne.

Kunnilla on myös velvollisuus järjestää täyspäiväistä hoitoa sitä tarvitsevalle lapselle kahdessa viikossa, eli jos olet saamassa työpaikan, voit ilmoittaa työnantajalle aloittavasi aikaisintaan kahden viikon päästä. Ellet sitten saa lasta mummilaan, kummilaan, naapurille jne hoitoon kahdeksi viikoksi.

Meillä sai esikoinen hoitopaikan puolipäiväisille järjestetystä päiväkodista, sikäli kiva kun hoitotädit eivät vaihdu päivän aikana kun hekin tekevät siellä vain sen 4h (no toki vähän enemmän mutta kuitenkin). Huono puoli sitten se, että lapsen pitäisi vaihtaa eri päiväkotiin jos töitä saan. Meillä lapsi ei lämpeä vieraille kovinkaan nopeasti, eli paikan vaihto tulee olemaan vaikea kuten hoidon aloituskin.

Vierailija
2/8 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vielä mieleen, että voithan ottaa yhteyttä sinun kuntasi päivähoitoasioita hoitavaan tahoon ja kysellä vaikkapa hoitopaikan varaamisesta. Sitä ei kyllä pidetä varattuna kuin tietyn aikaa ja yleensä taitaa olla vain niitä lapsia varten, jotka jäävät hoidosta esimerkiksi äitiysloman ajaksi kotiin. Voit samalla myös kysellä, onko päiväkodit kuinka ruuhkaisia ja jonot mitenkä pitkiä. Että onko sinun siis fiksumpaa alkaa jo heti jonottamaan sitä täyspäiväistä hoitopaikkaa vai rauhassa hakea vasta kun työsopimus on jo allekirjoitettu.

Täällä suht pienessä kaupungissa on jonossa miltei 40 lasta, enemmän mitä yhteen tai kahteenkaan päiväkotiryhmään mahtuu, mitenhän meinaa kaupunki kaikille päiväkotitilat ja lto:t järjestää. Yhden lisäryhmän ovat jo tehneet mutta eihän tuollainen lapsimäärä mahdu jo valmiiksi täynnä oleviin päiväkoteihin millään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitopaikkoja tuskin voi varata missään kunnassa. Kuntien päiväkoteihin yleensä pitkät jonot ja vaikka työllistyt ja kunnan on hoitopaikka järjestettävä, se voi olla toisella puolella kaupunkia. Lähipäiväkotiin voi olla todella vaikea päästä. En tiedä millainen on jonotilanne yksityisellä puolella, mutta kuntien jonot yleensä aika kylmääviä.

Vierailija
4/8 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani oli osa-aikainen hoitopaikka,jonka saattoi vaihtaa kokoaikaiseksi aika helposti silloin, kun kumpikaan vanhemmista ei voinut olla laten kanssa.

Vierailija
5/8 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tottakai haluan olla erossa lapsesta vaikka olisin kotona työttämänä.... miksi helvetissä te lisäännytte? Kun ne ihan oikeat vanhemmat olisi lapsia vailla mutta, ei vain tuollaiselle paskasakille siunaantuu tuota jälkikasvua joka ei polvesta parane ja ne parhaat jää ilman evoluution kannalta, ei ihme että ihmiskunta vaan tyhmentyy koko ajan.... please, ehkäiskää.

Vierailija
6/8 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota osa-aikainen hoitopaikka, jotta voit edes hakea töitä tosissasi.

Vierailija
7/8 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halunnut joutua siihen tilanteeseen että a) joudun laittamaan lapset nopeasti kokopäiväisesti ties minne hoitoon tai että b) muutokset vakavasti ottava esikoinen joutuisi vaihtamaan hoitopaikkaa eskarin vuoksi. Joten olin "hoitovapaan" (vaikka ei määräaikaisuuden vuoksi ollut työpaikkaa josta olla vapaalla) jälkeen vielä puolisen vuotta kotona ja samalla hain lapsille hoitopaikkaa läheltä. Elokuussa esikoinen meni eskariin siihen kouluun missä aloittaisi 1. luokan ja kuopus 3h/pv viereiseen päiväkotiin ja minä aloitin tehokkaamman työnhaun. Tammikuussa sain töitä, ja nyt jälkikäteen ajattelen että se puoli vuotta pienemmillä tunneilla oli molemmille lapsille tosi hyvä totuttelujakso ennen kokopäivöhoitoa.

Täällä meillä päin kotona oleva vanhempi ei voi ilman erityistä syytä hakea kokopäiväistä hoitopaikkaa vaan oikeus on siihen max. 20h/vko. Hoitosopimus kuitenkin muutetaan kokoaikaiseksi heti tarvittaessa, vaikka tyyliin samana päivänä, ja lapsi saa jatkaa samassa päiväkodissa ja ryhmässä. Itse sain tietää työstä keskiviikkona, torstaina ilmoitin päiväkotiin että maanantaista lähtien olisi sitten kokopäiväistä.

Vierailija
8/8 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en halunnut joutua siihen tilanteeseen että a) joudun laittamaan lapset nopeasti kokopäiväisesti ties minne hoitoon tai että b) muutokset vakavasti ottava esikoinen joutuisi vaihtamaan hoitopaikkaa eskarin vuoksi. Joten olin "hoitovapaan" (vaikka ei määräaikaisuuden vuoksi ollut työpaikkaa josta olla vapaalla) jälkeen vielä puolisen vuotta kotona ja samalla hain lapsille hoitopaikkaa läheltä. Elokuussa esikoinen meni eskariin siihen kouluun missä aloittaisi 1. luokan ja kuopus 3h/pv viereiseen päiväkotiin ja minä aloitin tehokkaamman työnhaun. Tammikuussa sain töitä, ja nyt jälkikäteen ajattelen että se puoli vuotta pienemmillä tunneilla oli molemmille lapsille tosi hyvä totuttelujakso ennen kokopäivöhoitoa.

Täällä meillä päin kotona oleva vanhempi ei voi ilman erityistä syytä hakea kokopäiväistä hoitopaikkaa vaan oikeus on siihen max. 20h/vko. Hoitosopimus kuitenkin muutetaan kokoaikaiseksi heti tarvittaessa, vaikka tyyliin samana päivänä, ja lapsi saa jatkaa samassa päiväkodissa ja ryhmässä. Itse sain tietää työstä keskiviikkona, torstaina ilmoitin päiväkotiin että maanantaista lähtien olisi sitten kokopäiväistä.

Lisään vielä että lyhyemmälläkin totuttelulla olisi pärjätty, mutta oli tosi kiva että kuopuksen kanssa sai tutustua rauhassa viikon, pari eikä tarvinnut rempoa sitä hoitopaikkaa muutaman arkipäivän varoajalla niin kuin olisi käynyt jos olisin odottanut että työ on ensin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi