Onko jatkuva huomauttelu parisuhteessa ok?
Olen väsynyt puolison jatkuvaan huomautteluun, sellaiseen ihan pieneen nälvimiseen ja vittuiluun. Yksittäin irroitettuna huomautukset eivät ole pahoja mutta mun mielestäni ne kertoo puolison asenteesta. Yksi kestohuomautus, jos kysyn puolisolta jostain asiasta mielipidettä, hän kertoo sen mutta huomauttaa perään että tee kuten tahdot, niinhän sinä kuitenkin teet. En todellakaan tee ja jos tekisin, miksi edes kysyisin mielipidettä. Tulee aina sellainen olo että hän ajattelee minun tekevän aina kuten haluan hänestä välittämättä, tahtovan hänelle "pahaa". Tämä loukka minua ja saa ajatteleman että miksi helvetissä tässä ollaan parisuhteessa jos olen hänen mielestään niin itsekäs.
Kommentit (18)
Ei ole ok. Kuulostaa että puolisolla on jotain pidempään ollut hampaankolossa, jotain mikä on katkeroittanut hänet. Hän ei ehkä osaa puhua siitä tai mitä ilmeisimmin ei osaa, ja purkaa pahaa oloaan näpäyttelemällä tuolla tavalla. Yritä aloittaa keskustelu asiasta. Jokin puolisoasi vaivaa.
Mun exä oli samanlainen. Mielestäni ei ole ok. Voi liittyä huonoon itsetuntoon ja pätemisen tarpeeseen. Exäni oli lisäksi itse käsi kaikissa asioissa, joista innokkaasti oli huomauttelemassa. Hänen mielestään minä oli myös kamala itsekäs akka, joka ei hänestä välitä. Yritin ehdottaa, että herra pakkaa tavaransa ja vaihtaa kortteeria, mutta ei käynyt. No rakastin vuosia kunnes riitti ja häivyin itse.
MIelestäni ap on vastannut omaan kysymykseensä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä taisin.
Otin asian taas eilen puheeksi. Puolisoni mielestä minun pitäisi ymmärtää ettei hän tarkoita pahaa. Ei kuulemma tarvitse ihan joka asiasta vetää hernettä nenään.
Niinpä =(
Ei ole ok - varsinkaan jos se ei sinusta ole.
Entä jatkuva suuttuminen? Myöhemmin pahoittelee pahaa oloaan.
Eli hän huomautti ettei sun tarvitse ottaa hernettä nenään. Jep.
Mitäpä jos huomauttaisit hänelle, että et halua olla jatkuvan arvostelun kohteena ja annat hänelle X määrän aikaa kertoa, miten hän aikoo parantaa tapansa?
Vielä parempi: tee itse joku muutos joka pakottaa puolisosikin toimimaan toisin.
Tämä olikin hyvä neuvo.
Vinkkaapa aapeen tekemä muutos joka pakottaa hänen puolisonsa toimimaan toisin.
Joku katkeruushan tuossa on taustalla ihan selvästi. Ei ole tullut mieleen avata keskustelua aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä taisin.
Otin asian taas eilen puheeksi. Puolisoni mielestä minun pitäisi ymmärtää ettei hän tarkoita pahaa. Ei kuulemma tarvitse ihan joka asiasta vetää hernettä nenään.
Niinpä =(
Sanoppa takaisin että ei tarvitse huomauttaa joka asiasta, niin ei ole mitään syytä vetää hernettä nenäänkään.
6876856 kirjoitti:
Joku katkeruushan tuossa on taustalla ihan selvästi. Ei ole tullut mieleen avata keskustelua aiheesta?
Ei tullut mieleen lukea muita vastauksia?
Vastaus 5 tuosta vähän ylempää:
"Otin asian taas eilen puheeksi. Puolisoni mielestä minun pitäisi ymmärtää ettei hän tarkoita pahaa. Ei kuulemma tarvitse ihan joka asiasta vetää hernettä nenään. "
Mä oon huomauttelija, mutta huomautan vain asioista joita en halua miehen jättävän minun tehtäväkseni, kun ne kuuluvat hänelle. Ei vedellä herneitä puolin eikä toisin. Mun isä on päsmäri, itse pyrin välttämään päsmäröintiä. Silti teen sitä joskus. Mitään vittttuilua en silti harrasta enkä nälvimistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon huomauttelija, mutta huomautan vain asioista joita en halua miehen jättävän minun tehtäväkseni, kun ne kuuluvat hänelle. Ei vedellä herneitä puolin eikä toisin. Mun isä on päsmäri, itse pyrin välttämään päsmäröintiä. Silti teen sitä joskus. Mitään vittttuilua en silti harrasta enkä nälvimistä.
Sinun toimintaasi voisi paremminkin kutsua muistutteluksi =)
Eikö tuollainen kumppani pidä itseään toista parempana kun on varaa sanoa. Usein miehet valittavat, että naiset pyrkivät muuttamaan heitä, mutta löytyy näitä miehistäkin.
Mun mies tekee ihan samaa! Siis mä en tykkää yhtään tehdä päätöksiä mut miehestä on aina ollu niin hankala nyhtää mielipiteitä että oon päätynyt tekemään aika ison osan päätöksistä meidän suhteessa. Silti yritän kysyä aina kun mahdollista että onko hänelle väliä miten tehdään niin kuulemma ihan sama kun sähän sen kuitenkin päätät. Siis jos mulla on jostain asiasta vahva mielipide niin totta helvetissä yritän pitää pääni mutta pystyn kyllä keskustelemaan vaihtoehdoista. Kun taas jos mies on jotain mieltä ja yritän keskustella siitä niin heti tämä sama 'en mä kuitenkaan saa mitään päättää kun aina tehdään sun mielen mukaan' ja siis antaa periksi heti. Sit jää molemmille paha mieli. Miksi me ei vaan voida keskustella asioista ja tehdä kompromisseja ja päättää asioita yhdessä? Mä olen niin väsynyt...
Kun kumppanisi huomauttelee asioista,hän on joutunut huomauttelemaan jo vuosikaudet,etkä mitään ole ottanut onkeesi. Aivan,kuten hän toteaa,että teet kuitenkin juuri niinkuin itse haluat.
Aivan selvästi et halua tulla vastaan puolitiehen,etkä yritä muuttaa tapojasi.
Olet ap hyvin hankala luonne,tiedät sen itsekkin ,vaikka et myönnä.Katsoppa peiliin.
Oletko huomattanut hänelle tästä?