2-v EI PÄÄSTETÄ NEUVOLAAN
Tyttäreni täyttää heinäkuussa 2-v ja yritin tilailla neuvola-aikaa. Vaan ei saa, siis ei saa lainkaan aikaa 2-v neuvolaan koska kaupunki säästää. Mutta hassuinta tässä jutussa on se että keväällä/syksyllä/talvella syntyneet 2-v pääsee neuvolaan mut kesällä syntyneet ei!!! Kunnon rasismia. Ja siis ihan totta eivät suostu edes syksyllä ottaan kesällä syntynyttä vastaan neuvolaan..
Laitoin sit kunnon valituskirjelmän lääninhallitukseen, sillä tämä on lainvastaista. Ja kaupunki josta puhun on Jyväskylä.
Arvatkaa potuttaako.
Kommentit (25)
3v neuvolaa ei ole lainkaan ellei ole jotain akuuttia asiaa lapsen kehityksessä tai voinnissa. Minä en pidä noita neuvolakäyntejä tärkeinä enää vauva-ajan jälkeen muuten kuin rokotusten vuoksi. Ensimmäisenä vuotenakin joka kolmas kuukausi riittäs neuvolassa käyntiin. Esikoista vois käyttää joka kk kun silloinhan sitä tukee tarvii eniten ja on huolissaan kaikesta hullustakin.
Mutta on kyllä outoa että muut 2v pääsee neuvolaan, ja kesällä syntyneet jätetään kokonaan tarkastamatta. Kyllä sinne pitäisi koko ikäryhmän päästä huolimatta syntymäkksta.
Tätä ketjua lukiessa tuli kyllä mieleen, että asia jäi muun taivastelun varjoon.
Mutta jos Jyväskylässä ollaan sitä mieltä, että kesällä syntyneet 1- ja 2 vuotiaat eivät tarvitse neuvola-aikoja, niin kyllä minun logiikan mukaan sitten voitaisiin päättää että ylipäätään 1- ja 2- vuotiaat eivät tuota neuvolakäyntiä tarvitse. Ja tällä tapaa säästää vielä enemmän... Omassa kotikunnassa Espoossa ollaan tällä linjalla, eli täällä ei ole 3 ja 4-vuotisneuvoloita vaikka sosiaali-ja terveysministeriö niitä suosittaa, vaan käynnit ovat puolentoista vuoden välein, eli 2v, 3,5v sekä 5v.
meilläkään ei kesällä (=heinäkuussa)hoideta kuin vauvat,mutta taaperoille annetaan elokuussa korvaava aika.
Oma tyttömme on tammikuussa syntynyt,mutta koska olemme käyneet painokontrolleissa on tarvittu ylimääräisiä neuvolakäyntejä.
Nytkin ,vaikka kaikki oli kunnossa ja saisimme pitää vuoden tauon th sanoi että voimme tulla 3½ vuotis neuvolaankin,jos haluamme ja taidampa halutakkin.
Miksikö? Siksi että saan jutella tytöstä aivan ihanan terveydenhoitajan kanssa ja saan varmistuksen siitä että kaikki todellakin on hyvin.
Ja eipä tuon neidin syöminen aina niin kovin hääppöistä ole, joten asiantuntijan lausunto painon kehityksestä on paikallaan ,vaikka tyttö onkin terve ja energinen.
Miten ne siellä jyväskylässä muuten meinaavat antaa 2-vuotis rokotteen?
DTaP-IPV on 2-vuotiaan rokoteohjelmassa.
Sen jälkeen seuraava rokotus on vasta 6-vuotiaana
Kyllähän neuvolaan pitää päästä!
itse en jättäisi yhtään käyntiä väliin.
Kaupunki muka vetää puoleensa lapsiperheitä. Ainoa vetovoima on maalaiskaupunki, joka voi tuntua esim. Helsingin vilinän jälkeen kivalta. On jotensakin omituista käyttää näitä rauhaan muuttajia Jyväskylän markkinoinnissa. Kaupungin palveluistahan he eivät tiedä muuttovaiheessa juurikaan. Täällä ei kuitenkaan pääse bussiin ilmaiseksi rattaiden kanssa. 3-vuotisneuvolaa ei ole ollenkaan!
Ps. rasismi-sanan merkitys on laajentunut rotusyrjinnästä. Voin ottaa vaikka karkkipussista hedelmäkarkkeja, koska olen salmiakkirasisti.