2-v EI PÄÄSTETÄ NEUVOLAAN
Tyttäreni täyttää heinäkuussa 2-v ja yritin tilailla neuvola-aikaa. Vaan ei saa, siis ei saa lainkaan aikaa 2-v neuvolaan koska kaupunki säästää. Mutta hassuinta tässä jutussa on se että keväällä/syksyllä/talvella syntyneet 2-v pääsee neuvolaan mut kesällä syntyneet ei!!! Kunnon rasismia. Ja siis ihan totta eivät suostu edes syksyllä ottaan kesällä syntynyttä vastaan neuvolaan..
Laitoin sit kunnon valituskirjelmän lääninhallitukseen, sillä tämä on lainvastaista. Ja kaupunki josta puhun on Jyväskylä.
Arvatkaa potuttaako.
Kommentit (25)
Ja seuraavan piti olla 2-v nyt kesällä. Ja terveydenhoitajan puheesta päättelin ettei lapsi saa siis koskaan kesällä mennä neuvolaan eikä näin ollen myöskään muina vuoden aikoina.
Yritin vielä nätisti pyytää yhteisaikaa esikoisen kanssa jolla on tulossa 6v neuvola syyskuussa, niin ei saa tuoda!!
No kuulevat kyllä että yrittivät mua vedättää..
J:kylän säästöjen kanssa.
Jos lapsellasi on jokin hätä, voit tilata hänelle ajan vaikkapa suoraan lääkärille. Ei siinä mitään neuvoloita tarvita.
Et nyt tainnut ymmärtää mun pointtia.
Eli ärsyttää se et syrjitään syntymäajan perusteella!!
Miltä susta tuntuis jos sulle sanottais että et pääse lääkäriin/terveydenhoitajalle/hammaslääkärille koska olet syntynyt vaikka tammikuussa.. Ei se mene oikein silloin. Varsinkin jos sit muut saavat kyseisiä aikoja..
pakko laittaa että olen ihan normaali suomalainen nainen kuten myös perheeni. Eli ei olla tummia tai maahamuuttajia tai erikielisiä tai ..
Eli en tarkoita nyt sellaista rasismia vaan syntymäaikaan liittyvää.
Ihan näin saivarrellaksemme.
Mutta kurja tilanne joka tapauksessa, kun kaikkien neuvolan piiriin kuuluvien pitäisi se verorahoilla maksettu neuvolakäynti voida tehdä.
ja lapsemme kakskielisiä, ja edes me toivomme tasavertaista kohtelua... Varsinkin huomioon ottaen, että maksan hyvätuloisena koulutettina ihmisenä varmasti enemmän veroja, kuin keskiverto suomalainen nainen.
Olisiko siellä neuvolassanne ollut joku sijainen, joka käsittänyt jotain väärin? Yleensä löytyy joku yksinkertainen selitys asioille. Taistele joka tapauksessa!
Jos säännöt muuttuvat, johonkinhan se raja on vedettävä... eli tässä tapauksessa sinä jäit " kärsiväksi osapuoleksi" . Meillä täällä Oulunseudulla ei ole ollut 2-vuotis neuvolaa viime vuotena, enka kaivannutkaan sitä koska lapsi on terve ja mielestäni hän on kehittynyt kaikin puolin normaalisti. Meille kyllä ilmoitettiin että virallista 2-vuotisneuvolaa ei enää ole, mutta jos haluatte tulla, tervetuloa.
Tämä on vasta alkua... jos jokaiseen pikkuasiaan pulttaa noin, taitaa lapsenkasvatuksesta tulla aika rankkaa ;)
Onnea matkaan taisteluun tuulimyllyjä vastaan...
ja saman olen lukenut ja kuullut, että kesällä syntyneet eivät saa esim. 1v. ja 2v. neuvoloita ollenkaan. Vauvojen tarkastukset pyritään tekemään, mut taaperoiden on melko mahdotonta saada kesällä aikoja. Eikä niitä sitten olla korvaamassa syksylläkään. Meillä onneksi muksut syntyneet syksyllä, joten tarkastukset saadaan, mutta kyllä mua sapettaa niiden puolesta, jotka tarkastuksista jäävät paitsi! Jossain lehdessä olikin kirjoittelua siitä, kuinka paljon tässä todellisuudessa säästetään, kun tuo neuvoloiden ennaltaehkäisevä työ on kuitenkin todella paljon halvempaa kuin se ongelmien hoitaminen sitten kun niitä on jo ilmaantunut. Eli kuinkahan moni lapsi joutuu sitten myöhemmin johonkin terapiaan tms., kun puuttuvien neuvolakäyntien vuoksi lapsen ongelmia (esim. puheessa) ei ole riittävän ajoissa huomioitu. Mutta joo... säästää pitää... joskus vois miettiä kuitenkin että missä sitä kannattaa säästää...
on ikärasismia, roturasismia jne :)
lisää saivertelua :D
Itse en välttämättä olisi tarvinnut lapselleni 2v neuvolaa. lapsi terve, kehittynyt hyvin jne.
parasta käynnissä on aivan mielettömän ihana neuvola täti :) ja se että saa tietää miten poika on " käyrien" mukaan kasvanut :)
Mitens esim 2v rokotukset hoidetaan? meillä ainakin poika sai 2v neuvolassa polion. en tiedä annetaanko se normaalisti kaikille 2v ikäisille. meillä on rokotuksissa tullut viivästymistä kun sairastelua on ollut tosi paljon vauva ikäisenä.
1v iästä on saanut kylläkin normaaliin tahtiin rokotukset. 1.5v viimeksi.
Mielestäni neuvolan pitää antaa aika jos esim lapsella/ perheellä on sille tarve!!
Kaikille lapsille pitää olla tasa-arvoinen kohtelu myös tässä asiassa!
Lapsiasiavaltuutettu voisi mielestäni tässä asiassa olla paikallaan!
hänen yhteystiedot ja tietoa toiminnasta löytyy osoitteesta :
http://www.lapsiasia.fi/Resource.phx/lapsiasia/index.htx
Ja hauska yhteen sattuma, hän toimii jyväskylässä :)
Rasismi-sanan kanta on ras/race, joka tarkoittaa rotua. Sen yleistäminen kaikenlaiseksi syrjinnäksi on väärää (joskin yleistä) kielenkäyttöä.
asumme siis Vantaalla ja kuulemma ottavat vain vauvat ja äidit ja esikoisen 6-vuotistarkastus on sitten syksyllä. Mutta onpahan kuitenkin. hassua, että olemme asuneet Vantaalla koko ajan, mutta vasta viime kesäsätä lähtien ei olekaan saanut esikoiselle " oikeaan" aikaa neuvolaa. Luulisi tuosta voivan valittaa jonnekin, että nyt edes syksyllä pääsisi.
Onko teillä joku erityinen asia sinne neuvolaan? Kai nyt siinä tapauksessa ajan saa, tai voi viedä sitten lääkäriin tai jotain. Siis miksi sinne pitää päästä? Siellähän seurataan lapsen kehitystä ja rokotetaan. Jos mitään huolen aihetta ei ole, niin miksi mennä? En ymmärrä, mutta onneksi ei aina kaikkea tarvitsekaan...
Oletko itse vienyt lapsesi neuvolaan vain silloin kun epäilet jotain? eihän kaikkea pysty/osaa itse seuratakaan, joten siksi juuri nuo neuvolakäynnit on, että seurataan sitä lapsen kehitystä. Minusta ne on erittäin tärkeitä. Olen itse muuttanut Jyväskylän kaupungista maalaiskunnan puolelle ja ihmetellen seurannut tuota kaupungin touhua, että noita neuvolapalveluja supistetaan.
Mekin ollaan Jyväskylästä ja kyseisestä ongelmasta oon lukenut niin lehdostä kuin kuullut neuvolastakin. Omalla tytöllä on 1,5 -vuotis lääkäritarkastus, joka osuu kesään. Siihen saatiin aika rokotuksen vuoksi ja siksi että muuten seuraava lääkärintarkastus olis terkkarin mukaan 6-vuotiaana.
Terveydenhoitajalle ei aikaa tosiaankaan yli 1-vuotiaat kesällä saa, eikä aikoja korvata syksyllä tai keväällä. Oma terkkarimme kovasti pahoitteli asiaa ja sanoi että jotkut lapset saattavat tämän johdosta käydä neuvolassa vain joka toinen vuosi. Se siitä ennaltaehkäisystä. TYöntekijät ei neuvoloissa asialle mahda mitään. Nytkään ei varatut ajat riitä kuin pakollisiin mittauksiin, rokotuksiin ja kehitysvaiheiden seurantaan. Meille terkkari ehdotti muuttamista Muurameen tai Korpilahdelle, kun sanoimme etsivämme omistusasuntoa.
Täällä ei ole lääkäreitä.Tutkimuksen teki oma terveydenhoitaja.Kysy olisiko siellä tämä mahdollista.
Minä haluan käyttää lapseni neuvolassa, koska maksan veroja ja olemme siihen oikeutettuja. Neuvolan kieltäytyminen on lainvastaista!
Lapsella ei ole mitään hätää, mutta olisi kiva käydä keskustelemassa " ammattilaisen" kanssa omasta tytöstä.
Ehkä sinä et koe tarpeelliseksi käydä neuvolassa lastesi kanssa, mutta minä koen sen erittäin tärkeäksi!
Sanniina:
Onko teillä joku erityinen asia sinne neuvolaan? Kai nyt siinä tapauksessa ajan saa, tai voi viedä sitten lääkäriin tai jotain. Siis miksi sinne pitää päästä? Siellähän seurataan lapsen kehitystä ja rokotetaan. Jos mitään huolen aihetta ei ole, niin miksi mennä? En ymmärrä, mutta onneksi ei aina kaikkea tarvitsekaan...
Juuri vähän aikaa sitten oli uutisissa kuinka koululaiset eivät pääse terveystarkastuksiin kuin ehkä kerran ala- ja kerran yläkoulussa, kunnat säästävät! Ja sama touhu jatkuu jo lastenneuvoloissakin. Suomeen on luotu upea ennaltaehkäisevä neuvolajärjestelmä, mutta kun käyntejä vähennetään, alkavat sekä fyysiset että psyykkiset ongelmat kasaantua, sillä niitä ei välttämättä kukaan huomaa.
Itse en kokenut mitenkään tarpeellisena tyttäreni 2v-neuvolaa, olen muutenkin kokenut neuvolan lähinnä mittauspaikana. Mutta minä olenkin hyvin tiedonjanoinen, ja olen eri lähteistä perehtynyt lapsen kehitykseen niin hyvin, ettei paljon ole neuvolaan jäänyt kysyttävää. Monet luottavat vain siihen neuvolan opastukseen, tai jotkut eivät ehkä ole ollenkaan kiinnostuneita lapsensa kehityksestä ja on hyvä että edes neuvolassa seurataan.
Juuri nyt kaipaisin neuvolan tukea enemmän kuin koskaan, sillä tytön 2v8kk uhma alkaa olla todella rankkaa. Jonkinlainen muutaman kerran keskusteluryhmä terveydenhoitajan johdolla olisi mahtava juttu, juuri nyt tarvitsisin vinkkejä arkipäivän tilanteisiin ja vahvistusta sille että olen toiminut oikein. Vertaistukea saan kyllä kerhotutuiltakin, mutta mielestäni neuvolalla olisi paikkansa tässä tilanteessa.
Siis epätasa-arvoista kohtelua syntymäajan perusteella!
Muutoinhan neuvolatarkastusten järjestäminen on vain sosiaali- ja terveysministeriön suositusten varassa.
Valitettavasti neuvolakäyntien määrää ei säännellä lailla. neuvolatoiminnan järjestäminen on lakisääteistä, mutta sitä kuinka usein käyntejä tarjotaan ei säädetä, jolloin kunta voi karsia käyntien määrästä. Käyntien määrästä on olemassa ohjeet, jotka eivät ole sitovia. Aiheesta oli jossain vaiheessa juttua lehdissä, kun asiaa oli selvitetty ja suositusten käyntimääristä lipsutaan rankasti. Etenkin suurimmat kaupungit ' kunnostautuvat' tässä. Ilmeisesti käyntien määrää harkitaan säädettäväksi tulevaisuudessa sitovasti.
Jyväskylän systeemi vaikuttaa huipputyperältä. Jos käyntiaikoja leikataan olisi vähintä luoda sellainen systeemi, joka jakaa kurjuutta tasaisesti.
Jos et saa lapsellesi aikaa, niin aiemmin mainitun lapsiasiavaltuutetun lisäksi kannattaa käydä Jyväskylän kotisivuilla ja etsiä sieltä neuvoltaoiminnasta vaastaavan johtajan / sosiaali/terveyslautakunnan / kaupunginhallituksen / valtuuston puheeenjohtajien tietoja ja lähestyä heitä tuossa kesällä syntyneiden lasten epätasapuolisessa kohtelussa.
Milloin oli edellinen ja milloin seuraava neuvola?
Meillä 1,5v neuvolassa sanoivat, että seuraava joko 2 tai 2,5, saa valita kumpi. Kävimme 2v neuvolassa, ja nyt sitten 3v seuraava, se normaalia mielestäni. Mutta kyllä 1,5 => 2,5 olisi mielestäni liioin pitkä väli ollut. Kuopiossa asumme.