Kuinka paljon laitat säästöön joka kuukausi?
Itse laitan:
85€ rahastoon
100€ yhteiselle säästötilille (matkat yms.)
50€ omaan säästöön
150€ ns. autotilille (myös vakuutukset)
20€ lapsille (10+10€, heillä myös erikseen rahastot)
Kommentit (57)
0-200 euroa. Ja laskutilille 0-50 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on nro 9:n "Myöhempään kulutukseen, pois kk-käyttövaroista 300-1500 kuukaudesta riippuen."? Eihän se ole säästämistä tuon teidän logiikkanne mukaan.
Sinun logiikallasi mun olisi pitänyt lisätä säästölistalle vielä se 900 jonka siirrän yhteiselle tilille vuoden mittaan tulevia laskuja ja ruokakaupassa käyntiä varten....eikun 600, yhteisen lainan lyhennys oli jo huomioitu...mutta anyway.
Mä lasken jemmatilille siirrettävät säästöksi, sitten kun tulee jokin kulu, vaikka lapsen synttärit, harkitsen maksanko säästöistä, seuraavasta palkasta vai pienennänkö budjettia.
Laitan 5000€ vuodessa PS-tilille (ja sieltä osakkeisiin) ja 500€/kk muihin sijoituksiin. Lapsen säästöihin menee 135€/kk.
Mies säästää samat 5000€ vuodessa PS-tilille ja 900€/kk työnantajan osakepalkkiojärjestelmän kautta. Häneltäkin menee lapselle 135€/kk.
Ei ole mitään vakiosummaa, koska meidän ei tarvitse elää suunnitelmataloutta ja maksamme isoja vuosittaisia laskuja yhdessä erässä. Tässä kuussa liikennevakuutus, täyskasko ja auton määräaikaishuolto nielaisevat kerralla puolet palkasta.
Mä en säästä yhtään, kun ei ole mistä säästää. Mutta jos esim. sähkölasku on tulossa ensi kuussa, sen laitan jo aikaisemmin jemmaan jos vaan mahdollista. Tuo ei kai kuitenkaan ole säästämistä.
Palkkapäivänä menee automaattisesti 200e. Parin kuukauden välein pistän käyttötililtä säästötilille tietyn summan yli menevän osuuden.
Tietyllä tavalla etukäteen tiedossa oleviin hankintoihin säästäminen on säästämistä, koska vaihtoehtona olisi tehdä hankinta kulutusluotolla/osamaksulla ja maksaa korkoja. Tässä se säästö tulee rahoituskuluista. Tiedossa oleviin laskuihin säästäminen on enempi varautumista kuin säästämistä. Pankkitililtä ei mitään korkoa saa.
1400e/kk etf ja 340e/kk matkatilille :)
Maksoin asuntolainan loppuun vähän yli vuosi sitten ja sen jälkeen säästöön on jäänyt 3000-4000 euroa kuukaudessa (minulla on todella hyvä palkka joten vaikka elän normaalisti enkä pihistele missään, jää kuukaudessa yli tuon verran). Tällä hetkellä ne menevät ihan vaan tavalliselle säästötilille jolla korko on melkein 0. Nyt siellä on noin 40 000 euroa. Tiedän että asialle pitäisi tehdä jotain, eli sijoittaa järkevämmin ja tuottavammin, mutta en saa aikaiseksi. Lähes ahdistaa koko asia. En jaksa perehtyä kaiken maailman rahastoihin sun muihin. Haluaisin jotain helppoa ja simppeliä, mutta toisaalta en halua myöskään jättää hommaa pankin varaan sillä takuuvarmasti kusettavat minulta suuria palkkoita. Lisäksi olen hyvin turvallisuushakuinen enkä halua ottaa mitään riskiä. Joten saattaa hyvin olla että tilanne jatkuu ja 10 vuoden kuluttua eri säästötileillä on 400 000 (sen verran ymmärrän että pitää hajauttaa eri pankkeihin talletussuojan takia).
1500e/kk olen viime aikoina laittanut, kaikki menee suoraan indeksiosakerahastoihin, palkkapäivnä
Hieman pitäisi tuota summaa ehkä pienentää, yleensä tili nollilla juuri pari päivää ennen tilipäivää, toisaalta hätävaratilillä pidän muutamaa tonnia aina.
En säästä kuukausittain, mutta kun tilille on kertynyt joitakin kymmeniä tuhansia ylimääräistä (muutaman kymmenen tuhannen käyttövarojen päälle), niin yleensä ostan asuntorahastoja. Toisinaan, tsekkailen mikä on velkatilanne ja vivutan lisää omia sijoitusasuntoja.
Vierailija kirjoitti:
En säästä kuukausittain, mutta kun tilille on kertynyt joitakin kymmeniä tuhansia ylimääräistä (muutaman kymmenen tuhannen käyttövarojen päälle), niin yleensä ostan asuntorahastoja. Toisinaan, tsekkailen mikä on velkatilanne ja vivutan lisää omia sijoitusasuntoja.
Miten monta sijoitusasuntoa sinulla on, ja miten pankki suhtautuu vivutukseen?
470 euroa kuukaudessa menee erilaisiin rahastoihin ja indeksirahastoihin. S-ryhmän bonukset menevät lisäksi myös suoraan rahastoon, mutta en tiedä, paljonko niitä kuukaudessa kertyy.
Muutaman kerran vuodessa siirrän myös erilliselle varatilille ylimääräistä rahaa, josta maksan yllättävät, suuremmat kulut, sekä matkat.
Meillä vain yksi yhteinen säästötili (enempää ei kannata pitää), sinne laitetaan noin 500 - 1000 €/kuukausi. Pienituloisella ei ole varaa säästää enempää.
Laitan joka kuukausi 5 % palkastani säästötilille. Summa vähän heittelee, mutta yleensä 70-80 euroa. Palkka on pieni. Säästän kesää varten, töihin tulee joka kesä katko ja elokuusta tehdään taas uusi työsopimus. Vakipaikkaa odotellessa.
Mitä lasten kolikoiden säästöpossuun laittaminen on, kun se ei tuota? Eikö lapsille opeteta säästämistä juuri niin? Esim. haluavat uudet pyörän, johon pitää "säästää" ja laittavat rahaa possuun