Kuinka paljon laitat säästöön joka kuukausi?
Itse laitan:
85€ rahastoon
100€ yhteiselle säästötilille (matkat yms.)
50€ omaan säästöön
150€ ns. autotilille (myös vakuutukset)
20€ lapsille (10+10€, heillä myös erikseen rahastot)
Kommentit (57)
100 € menee automaattisesti, parin-kolmen kuukauden välillä kippaan käyttötilille kasaantuneet rahat joko rahastoon tai lyhennän asuntolainaa.
100-400€ riippuen muista menoista. Osa menee säästöön ja osa rahastoihin/osakkeisiin. Lisäksi lyhennetään lainaa tonnilla kuukausittain ja pidän sitäkin säästämisenä.
Lapsilisät ~200€
Vammaistuki ~200€
mulla aina 1000e - 1200 e säästössä :)
Vierailija kirjoitti:
mulla aina 1000e - 1200 e säästössä :)
Laitan siis 150e-200e / kk
Kuukausittaiset menoni:
Asumiskulujen jälkeen laitan laskutilille 250€ ja sieltä maksan kaikki laskut ja matkakulut. Matkatilille menee 200€, josta maksan kaikki matkani. Rahastoon laitan 700 euroa. Käyttötilille jää 500€ joka riittää hyvin peruselämiseen. Jos jokin isompi juttu on hankittavana, nostan säästötililtä rahaa (siellä on 3000€) ja maksan ne sitten mahdollisiman pian takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan:
85€ rahastoon
100€ yhteiselle säästötilille (matkat yms.)
50€ omaan säästöön
150€ ns. autotilille (myös vakuutukset)
20€ lapsille (10+10€, heillä myös erikseen rahastot)
Unohdin vielä:
70€ lasten harrastuksiin
Lapselle 40.
Eläkesäästöön/rahastot 100.
Asuntolainoihin 400 (oma osuus).
Myöhempään kulutukseen, pois kk-käyttövaroista 300-1500 kuukaudesta riippuen. Kerran-kaksi vuodessa näistä tulee tehtyä myös ylimääräistä lainanlyhennystä. Vähän sen mukaan onko ostettu talvirenkaita tai talo kaivannut uutta lämminvesivaraajaa.
100e rahastoihin, 150e osakkeisiin ja 100-200e säästötilille, josta maksetaan matkat ja ylimääräiset lääkärikulut.
Miten harrastus-, auto-, tai vakuutusmenot on säästämistä?
400€ rahastoihin kummallekin. Käyttötili ja säästötili ovat yhteiset. Kun käyttötilille kertyy rahaa, siirretään sitä säästötilille. Just ennen reissuun lähtöä siirsin 15.000€ ja jätin 5000€.
Tuloni ovat 1100 euroa ja säästöön menee 200-300euroa kuussa.
Säästöön kuukaudessa (tilille,rahasto/osakkeet,sijoitusasunnot) noin 1500€
Mikä säästö?
No, ehkä kun yritys tästä ottaa tuulta alleen niin katsotaan uudemman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Miten harrastus-, auto-, tai vakuutusmenot on säästämistä?
Käsitin, että guo on tehnyt budjetin ja jemmaa saman summan joka kk, jotta on sitten rahaa maksaa kun iso lasku tulee. Mutta joo, ei se säästämistä ole vaan ihan normaalia taloudenhoitoa.
Maksan 250€ rahoitusvastiketta kuussa. Muuhun sästmiseen ei nyt ole rahkeita. Opiskelen toista tutkintoa ja opintotauoilla ansaitut rahat kuluu elämiseen aika pian. Mutta kai uusi tutkinto on tietynlainen henkinen sijoitus sekin.
Minulla on varallisuutta sen verran paljon, että minun pitää paremminkin kuluttaa kuin säästää.
500e