Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Papit ja muut kirkon ihmiset, kysymys!

Vierailija
03.02.2019 |

Mitä ajattelette niistä ihmisistä, jotka kirkossa käydessään eivät tule ehtoolliselle. Onko se mielestänne paheksuttavaa, epäkohteliasta tms. huonoa käytöstä?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappi ei kysele, miksi joku tulee ehtoolliselle tai miksi ei joku ei tule. Olet ihan yhtä tervetullut messuun, vaikka et kävisi ehtoollisella eikä papit sitä ihmettele. :)

T. Pappi

Vierailija
22/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mene kirkkoon enkä ehtoolliselllel juuri sen takia että olen uskovainen ja en kestä muotomenoa enkä naispappeja

ehtoollisen voi ottaa kotonakin mieluummin jos on kavereita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua mennä ehtoolliselle, kun ihmiset tuijottaa.

Vierailija
24/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateisti ja säästyy kirkon varoja ehtoollisviineissä ja öyläteissä, kun en osallistu. Ajattelen vain kirkon taloutta. 

Vierailija
25/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allerginen viinirypäleille, ja saan oireita pienestäkin määrästä viiniä. En tiedä, mistä alkoholiton viini on tehty, joten en mene ehtoolliselle ollenkaan.

Kirkossa tykkään käydä monestakin syystä, mm. laulujen takia.

Vierailija
26/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus jätin menemättä ehtoolliselle, kun minulla oli päällystakin alla melko huono ja rispaantunut paita. Se ei haitannut penkissä istumista takki päällä, mutta kun ehtoolliselle mennessä jätetään yleensä päällystakit penkkiin, niin en kehdannut mennä.

Vierailija
27/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoollisella käynti on jokaisen oma asia: Tässä vuosien varrella niin omia kuin tuttujen syitä: mihinkään kirkkokuntaan kuulumattomuus, toiseen kirkkokuntaan kuuluminen. Eli näissä tapauksissa joko henkilö itse tiesi, ettei ehtoollisyhteyttä ole, oma kirkkokunta ei suosi menemistä toisten ehtoolliselle, tai ei ollut tietoa siitä, että miten tämä vierailun kohteena oleva kirkko tai seurakunta kokee vierailijat tervetulleeksi. Kukaan ei siis halunnut loukata ketään.

Ei tietoa siitä, olisiko ollut gluteenitonta leipää tai ehtoollisviiniä.

Isommissa tapahtumissa gluteenittoman leivän jono on todella kaukana.

Joku vanhempi ihminen ei ole kehdannut pyytää pappia tuomaan ehtoollista penkkiin, mutta ei itse pääse alttarille portaita ylös.

Ei ole pyytänyt jotain pahaa tekemäänsä anteeksi kyseiseltä henkilöltä. Tämä tietyllä herätysliikken edustajalla.

Verikoe seuraavana päivänä eikä siksi osallistunut iltaehtoolliselle.

Vierailija
28/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi kuulla syitä miksi tullaan ehtoollisjumalanpalveluksen muttei osallistuta ehtoolliselle.

t. ohis

Puolisoni tulee kanssani ev.lut. kirkkoon mutta ei käy ehtoollisella, koska kuuluu eri kirkkokuntaan. Muutenkin voi olla, vaikka olisi kirkon jäsenkin mutta tulee kirkkoon jonkun muun seurana, kuuntelemaan kuulutuksia tms. muusta syystä kuin hengellisestä syystä, että ei halua osallistua ehtoolliselle. Ja osa vanhemman polven uskovista mummoista on oppinut, ettei ehtoollisella pitäisi käydä liian usein. Mikä syy kenelläkin, mutta ehtoollisella käyminen on itse kunkin oma asia eikä siihen saisi millään tavalla pakottaa tai painostaa. Penkkiin jääminen ei ole myöskään epäkohteliasta.

Ehtoollinen ei ole kirkkokunta-asia vaan Messiaan asettama sakramentti, siinä tilanteessa ei kysellä seurakunnanjäsenyyksiä.

Oikeasti kirkko on byrokraattinen ja tämä on kirkko-kunta-asia. Jos olet katolinen, ortodoksi, helluntailainen tai vaikka lähestyhiippakuntalainen, et saisi saada ehtoollista. JOS pappi tietäisi ja tuntisi sinut, kuten kuuluisi, hänen tulisi sääntöjen mukaan evätä ehtoollinen.

Se, että pappi ei tunne seurakuntalaisia saattaa saattaa hänet tekemään Raamatun vastaisesti. Ehtoolliselle voi tulla kuka vain, vaikkei katuisikaan mitään. No sitähän ei pappi tietenkään pysty näkemään kenestäkään, katuuko vai ei. Mutta ns. julkisyntisyyskään ei estä ehtollista koska pastori ei tiedä asioista, vaikka oikeasti pitäisi. Ja nyt en tarkoita mitään kyttäys-kulttuuria, vaan sitä että toimittaisiin kuten Raamatussa sanotaan.

No sinähän tarkoitat juurikin kyttäys kulttuuria. Jonkun synnit ei kuulu pätkä vertaa sille papille. Ihminen vastaa itse Jumalalle, ei papille. Vaikka olisi mikä julki-tai salasyntinen, on täysi oikeus tulla ehtoolliselle.

Vierailija
29/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä kävisin ehtoollisella, mutta saanko tehdä sen, kun en enää kuulu kirkkoon. Käyn kyllä silloin tällöin eri syistä.

Jos pappi kieltäytyy jakamasta ehtoollista ehtoolliselle tulevalle yhtään mistään syystä niin sellaiseen kirkkoon ei kannata mennäkään.

Eräissä yhteisöissä se on normi. Jos ei noudata Raamattua tietyllä tavalla ja seiso sanojensa takana, ehtoolliselle ei ole menemistä. Naispappeuden kannattajien kanssa ei siis ole ehtoollisyhteyttä. Ks. se piispa Huovisen tapaus jostain vuodelta 2004.

Vierailija
30/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tullut ajatelleeksi, ettei minulla ehkä ole oikeutta osallistua ehtoolliselle. Olen ollut luterilaisen kirkon jäsen mutta eronnut kirkosta jo vuosikymmeniä sitten, mutta välillä kun koin että haluan löytää uskon, kävin kirkossa ja osallistuin myös ehtoolliseen. Ilmeisesti en olisi saanut, koska en maksa veroa kirkkoinstituutiolle?

Vierailija
31/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehtoollisella käynti on jokaisen oma asia: Tässä vuosien varrella niin omia kuin tuttujen syitä: mihinkään kirkkokuntaan kuulumattomuus, toiseen kirkkokuntaan kuuluminen. Eli näissä tapauksissa joko henkilö itse tiesi, ettei ehtoollisyhteyttä ole, oma kirkkokunta ei suosi menemistä toisten ehtoolliselle, tai ei ollut tietoa siitä, että miten tämä vierailun kohteena oleva kirkko tai seurakunta kokee vierailijat tervetulleeksi. Kukaan ei siis halunnut loukata ketään.

Joku vanhempi ihminen ei ole kehdannut pyytää pappia tuomaan ehtoollista penkkiin, mutta ei itse pääse alttarille portaita ylös.

Ei ole pyytänyt jotain pahaa tekemäänsä anteeksi kyseiseltä henkilöltä. Tämä tietyllä herätysliikken edustajalla.

Muut ymmärrän, mutta siis mitä: suullinen viiniä mukako haittaa verikoetta aamulla, onpa hassua :D

Vierailija
32/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi kuulla syitä miksi tullaan ehtoollisjumalanpalveluksen muttei osallistuta ehtoolliselle.

t. ohis

Puolisoni tulee kanssani ev.lut. kirkkoon mutta ei käy ehtoollisella, koska kuuluu eri kirkkokuntaan. Muutenkin voi olla, vaikka olisi kirkon jäsenkin mutta tulee kirkkoon jonkun muun seurana, kuuntelemaan kuulutuksia tms. muusta syystä kuin hengellisestä syystä, että ei halua osallistua ehtoolliselle. Ja osa vanhemman polven uskovista mummoista on oppinut, ettei ehtoollisella pitäisi käydä liian usein. Mikä syy kenelläkin, mutta ehtoollisella käyminen on itse kunkin oma asia eikä siihen saisi millään tavalla pakottaa tai painostaa. Penkkiin jääminen ei ole myöskään epäkohteliasta.

Ehtoollinen ei ole kirkkokunta-asia vaan Messiaan asettama sakramentti, siinä tilanteessa ei kysellä seurakunnanjäsenyyksiä.

Oikeasti kirkko on byrokraattinen ja tämä on kirkko-kunta-asia. Jos olet katolinen, ortodoksi, helluntailainen tai vaikka lähestyhiippakuntalainen, et saisi saada ehtoollista. JOS pappi tietäisi ja tuntisi sinut, kuten kuuluisi, hänen tulisi sääntöjen mukaan evätä ehtoollinen.

Se, että pappi ei tunne seurakuntalaisia saattaa saattaa hänet tekemään Raamatun vastaisesti. Ehtoolliselle voi tulla kuka vain, vaikkei katuisikaan mitään. No sitähän ei pappi tietenkään pysty näkemään kenestäkään, katuuko vai ei. Mutta ns. julkisyntisyyskään ei estä ehtollista koska pastori ei tiedä asioista, vaikka oikeasti pitäisi. Ja nyt en tarkoita mitään kyttäys-kulttuuria, vaan sitä että toimittaisiin kuten Raamatussa sanotaan.

No sinähän tarkoitat juurikin kyttäys kulttuuria. Jonkun synnit ei kuulu pätkä vertaa sille papille. Ihminen vastaa itse Jumalalle, ei papille. Vaikka olisi mikä julki-tai salasyntinen, on täysi oikeus tulla ehtoolliselle.

Eeei nyt  ihan näinkään :) Tai sanotaan niin päin, että ei se ehtoollinen hyödytä, jos ei aiokaan katua syntejään. Joo, oikeus voi olla papin mukaan, mutta eri asia sitten mitä Raamattu sanoo asiasta.

Mutta ei tarvitse pelätä, nykypapit on niin lassukoita etteivät kehtaisi sanoa pedofilillekaan että soo soo, väärin teet.

Vierailija
33/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muut ymmärrän, mutta siis mitä: suullinen viiniä mukako haittaa verikoetta aamulla, onpa hassua :D

Ja eihän se usein ole suullistakaan, joskus pelkkä huulien kostutus jos ei saa maljasta kunnolla.

Vierailija
34/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tullut ajatelleeksi, ettei minulla ehkä ole oikeutta osallistua ehtoolliselle. Olen ollut luterilaisen kirkon jäsen mutta eronnut kirkosta jo vuosikymmeniä sitten, mutta välillä kun koin että haluan löytää uskon, kävin kirkossa ja osallistuin myös ehtoolliseen. Ilmeisesti en olisi saanut, koska en maksa veroa kirkkoinstituutiolle?

Ei ole kyse kirkollisverosta. Kirkollisverostahan on mahdollista pyytää vapautusta omasta seurakunnastaan tamoudellisten syiden perusteella.

Jos et kuulu mihinkään kristilliseen kirkkokuntaan, niin silloin on vaikeampi perustella miksi haluaisit ehtoolliselle.

Vierailija
35/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei välttämättä ole siitä viinistä, vaan joskus on ihanoikeaa leipää, josta murretaan isojskin palasia. Ja jos on sanottu, että 12h täysin ilman syömistä ja juomista, niin iso muren leipää ja pari ruokalusikallista viiniä ei ole syömättä olemista.

Vierailija
36/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavalliseen ev. lut. kirkkoon pääsevät kaikki konfirmoidut ehtoolliselle tietääkseni ja todennäköisesti kuka tahansa, joka nyt menisi, koska eivät he sitä siinä taida kysellä. Joihinkin lahkontapaisiin ja muihin pienempiin yhteisöihin on tiukemmat kriteerit.

Vierailija
37/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei välttämättä ole siitä viinistä, vaan joskus on ihanoikeaa leipää, josta murretaan isojskin palasia. Ja jos on sanottu, että 12h täysin ilman syömistä ja juomista, niin iso muren leipää ja pari ruokalusikallista viiniä ei ole syömättä olemista.

Kiinnostaa, että kuinka usein sinä olet saanut oikeaa leipää ehtoollisella taviskirkossa? 

Kiinnostaa myös, oletko aina niin tarkka, että jos sanotaan 12h, niin se on 12h, eikä voi ajatella, että se on suositus, jossa on vähän ilmaa ja josta voi käytännössä vähentää jokusen hetken ilman, että verikoe menee pieleen?

Vierailija
38/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa, että kuinka usein sinä olet saanut oikeaa leipää ehtoollisella taviskirkossa? 

Kiinnostaa myös, oletko aina niin tarkka, että jos sanotaan 12h, niin se on 12h, eikä voi ajatella, että se on suositus, jossa on vähän ilmaa ja josta voi käytännössä vähentää jokusen hetken ilman, että verikoe menee pieleen?

Kieltämättä tuo ehtoollinen&verikoe -kombinaatio kuulostaa jotenkin epätodennäköiseltä ja kaukaahaetulta tilanteelta.

Vierailija
39/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. ohis

Turha käydä ehtoollisella, jos ei ole tehnyt syntiä.

Vierailija
40/48 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saat. Ehtoolliselle osallistujan toivotaan vain ymmärtävän sen merkitys, ei muuta. Ja tätäkään ei tietenkään kysellä.

Ap, ei kirkossa kukaan paheksu jos et mene ehtoolliselle. Yhden ainoan kerran olen nähnyt papin viittovan eräälle takapenkissä istuvalle henkilölle että tämäkin tulisi ehtoolliselle. Oli vähän sellaisen laitapuolen kulkijan näköinen ja pappi koitti rohkaista. Monella on hassu käsitys ettei alttarille voisi tulla "huonoissa vaatteissa". En toki tiedä oliko tästä kyse mutta siltä vaikutti. No tämä henkilö hieman pudisti päätään ja se siitä, ei haitannut ketään. 

t. ex-suntio

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi