Mitä mieltä siitä, että Posti alkaa veloittaa Poste restante eli Noutopostin noudosta 3,10€ kerta?
https://support.posti.fi/liitteet/hinnatjamaksutavat/hinnastot/uudet/ki…
Eli jos olet asunnoton ja odotat tärkeää postia esmerkiksi Kelalta, sinun on maksettava tuo 3,10€ aina kun haet sieltä uuden lähetyksen.
Lisäksi kirjeposti muuttuu 4 päiväiseksi. Jos haluat kirjeesi menevän 4 päivässä perille, sinun täytyy ostaa ylimääräinen plus-merkki joka maksaa 1,50€ jolla kirje menee perille 2 päivässä.
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/742190-posti-alkaa-ensi-kuust…
Maailma muuttuu..
Kommentit (29)
Minulle tulee kirjepostia todella harvoin, lehtiä tyyliin kerran kuukaudessa. Minulle sopii oikein mainiosti että posti jaettaisiin vaikka vain kerran viikossa esimerkiksi maanantaina. Itse en juuri lähetä mitään postia joten sillä maksulla ei ole niin väliä vaikka se olisi isompikin.
En näe näiden valossa mitään järkeä siinä että posti jakaa postia useammin kuin kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee kirjepostia todella harvoin, lehtiä tyyliin kerran kuukaudessa. Minulle sopii oikein mainiosti että posti jaettaisiin vaikka vain kerran viikossa esimerkiksi maanantaina. Itse en juuri lähetä mitään postia joten sillä maksulla ei ole niin väliä vaikka se olisi isompikin.
En näe näiden valossa mitään järkeä siinä että posti jakaa postia useammin kuin kerran viikossa.
Mullekaan ei tule tekstiviestejä kuin ehkä kerran kuussa joten sopisi että tekstiviestit lähetetään vaikka kerran kuussa eli esim. 15. päivä mitä on kuukauden mittaan kertynyt.
Voi tietty olla että muilla olisi erilaiset tarpeet mutta maailmanhan voi surutta muotoilla pelkästään oman tarpeen mukaiseksi. Se tuntuu olevan 2010-luvun henki.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se vallan mukavaa, että paperilaskut olisivat perillä vasta eräpäivän jälkeen, kun ensin niiden postituksessa menee 4 arkipäivää ja sen jälkeen lasku ehtiikin vasta seuraavan viikon jakeluun mukaan. Kaikkia laskuja ei vieläkään saa e-laskuna, eivätkä toisaalta kaikki osaa tai edes pysty käyttää sähköisiä laskuja.
Suomesta kuin lähettää e-mailin yhdysvaltoihin ja saadaan sillä Trump voitettu niin alkaa venäjä syytökset.
Se siitä modernista kirjeestä. Minun isoiso.... isältä myös katosi mysteerisesti miljoonien arvoinen kirje josta miljoonat olisivat hyötyneet mutta kuningas monarkian joku kätyri varasti sen ja päätti tehdä... blaa...blaa...blaa...
Poste restanten muuttuminen kuulostaa kyllä siltä, että syvennetään sellaisten ahdinkoa, joilla muutenkin vaikeaa.
Esim. jos joku jää asunnottomaksi ja alkaa nukkumaan kaverien sohvilla. Toki moni lasku tulee nykyisin sähköisenä, ilmeisesti Kelan päätökset tulevat paperikirjeenä. Fiksuimmat ehkä sitten muuttavat kirjansa jonkun kaverin luo, mutta siitä seuraa uusia ongelmia: jos kyseessä opiskelijat niin ei voi laittaa itseään sellaisten kanssa kirjoille, koska vaikuttaa tukiin, mutta työssäkäyvän kaverin luokse voit kaiketi tehdä muuttoilmoituksen ilman, että siitä seuraa suurempia ongelmia.
En kyllä tajua, onko posti oikeasti tehnyt laskelmat, että se tulee oikeasti nettoamaan niistä kirjeistä 3,10 euroa kappale.
Seuraavaksi posti varmaan alkaa laskuttamaan kaikkia postin vastaanottamisesta - lähetysmaksut kun ei riitä kulujen kattamiseen.
Se on semmoinen aktivointimalli, eli sen voi korvata myös tekemällä postille kuuluvia hommia, kuten ruohonleikkuu tai hoivapalvelut. Paitsi että ruohonleikkuun ne taisi jo lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös koko paperiposti ole kohta historiaa? Samoin kuin toimistoissa siirrytään täydellisen paperittomuuteen, samoin postilähetysten painamisesta paperille ja kuljettamisesta ihmisten kotiin voitaisiin luopua. Kaikille vaan sähköpostit, joihin tulevat laskut, kirjeet ja kortit! Verkkokaupan ostokset hoitavat kuljetusfirmat.
etkö sinä urpo tajua, että kaikilla ihmisillä ei ole kotia, heidän posti menee poste restanteen. Eikä kaikilla ole edes tietokonetta.
Kiva maksaa mainoksesta se 3,10€ :D