Taloa ostamassa.
Olen ostamassa omakotitaloa, asunnon myyjä haluaa asua asunnossa vielä 2kuukautta kaupanteon jälkeen. Täten vaadin, että rakennuksen kaikki kustannukset siirtyisivät minun maksettavaksi vasta hallinnan myötä. Välittäjä kuitenkin väittää, että tuo on maakaaren luvun 2 15§:n vastaista, eikä sitä voi tarjoukseen sisältää. Hän on myös sitä mieltä, että vaaranvastuu siirtyy myös kaupanteossa vaikka myyjä asuu vielä sen 2kuukautta asunnossa. Lisäksi välittäjä sanoi, että minun kuuluisi maksaa tämän vuoden kiinteistövero. Mitä mieltä?
Millaisia ehtoja porukalla on ollut tarjouksissa?
Kommentit (31)
Kenenköhän meinaa saada ostajaksi tuollaisilla ehdoilla...
Jos teet kaupat, niin kauppakirjaan sitten riittävän isot sanktiot siltä varalta, jos vapautuminen viivästyy sovitusta! Epäilyttää kyllä tuo välittäjä myös.
Vaadi kauppakirjaan myyjältä iso korvaus jos asunto ei ole tyhjä tiettynä päivänä. Myyjä ei ajattele sinun näkökulmaasi lainkaan enää sen jälkeen kun rahat on saatu. Tämä ei ole poikkeus vaan yleinen tapa, että korvaussumma kirjataan.
Voisin tehdä kaupat mutta en maksaisi ennen kuin täysin minun hallinnassa.
Ehdottomasti ei pidä maksaa ennen luovutusta.
Me tehtiin kaupat ja sovittiin luovutus kk päähän kaupoista. Vaaranvastuu myyjällä hallinnan luovutukseen asti. Kauppakirjaan oli kirjattu sanktio, jos luovutus viivästyisi. Ja kiinteistövero kuuluu lain mukaan koko vuodelta sille, joka omistaa kiinteistön 1.1. Pankki ehdotti itse, että maksetaan pelkät korot tuolta kuukaudelta, kun asuttiin vielä vuokra-asunnossa.
Lue ap maakaari. Maakaari 2:16:n mukaan välittäjä on oikeassa vaaranvastuusta. Minilexin mukaan vaaranvastuusta voidaan kuitenkin sopia toisin kauppakirjassa. Muistaakseni meillä talokaupoissa kirjattiin kauppakirjaan, että vaaranvastuu siirtyy hallinnanluovutuksen yhteydessä.
Kiinteistöverot maksaa se, joka kiinteistön on omistanut 1.1.
Taloja löytyy ja välittäjiä myös, etsi siis uusi talo jonkun muun välittäjän kanssa.
Tänään vaihtui välittäjä kun reklamoin ja myyjä oli tehnyt samoin, olkaa tarkkana mitä allekirjoitatte.
Tehkää kauppa vasta sitten kun muuttaa ulos. Tee tarjous jonka hyväksyy.
Se on ihan normaalia, että vapautuminen/luovutus sovitaan tietyn ajan kuluttua kaupanteosta, mutta myyjä vastaa juoksevista kuluista luovutukseen asti. Pidä oikeuksistasi kiinni, ei kukaan muukaan ostaja tule suostumaan mihinkään omituisuuksiin tai lainvastaisuuksiin.