Taloa ostamassa.
Olen ostamassa omakotitaloa, asunnon myyjä haluaa asua asunnossa vielä 2kuukautta kaupanteon jälkeen. Täten vaadin, että rakennuksen kaikki kustannukset siirtyisivät minun maksettavaksi vasta hallinnan myötä. Välittäjä kuitenkin väittää, että tuo on maakaaren luvun 2 15§:n vastaista, eikä sitä voi tarjoukseen sisältää. Hän on myös sitä mieltä, että vaaranvastuu siirtyy myös kaupanteossa vaikka myyjä asuu vielä sen 2kuukautta asunnossa. Lisäksi välittäjä sanoi, että minun kuuluisi maksaa tämän vuoden kiinteistövero. Mitä mieltä?
Millaisia ehtoja porukalla on ollut tarjouksissa?
Kommentit (31)
Joo kaupanteon hetkellä ei merkitystä, vaan hallintaoikeuden siirtymisellä eli käytännössä avainten luovutuksella. Se ei voi olla kahdella samaan aikaan ja tästä päivästä sovitaan kauppakirjassa. Kiinteistöveron voitte varmaan sopia jyvitettäväksi prosentteina sen mukaan miten vuotta jää kummankin hallintaoikeuden ajalle.
Kiinteistöveron maksaa koko vuodelta se, joka on talon omistanut 1. tammikuuta. Se ei ole mikään sopimusasia edes. Sinun ei tarvitse sitä ainakaan maksaa. Muista voi sopia, mutta ei sinun kyllä mitään tarvitse maksaa ainakaan siltä ajalta, kun hallinta ei ole sinulla.
Kolmonen on oikeassa, eli kiinteistöverovelvollinen on se, joka omistaa kiinteistön vuoden alussa.
Kiitos vastauksista, jotenkin on jäänyt ihmetyttään, se että miksi tarjouslomakkeessa on yleensä selainen kohta, missä on vaihtoehdot 1. Hallinnasta 2. Kaupanteosta jos, ei tuota ensimmäistä voi maakaaren mukaan käyttää... nyt ilmeisesti kauppa on kaatumassa siihen kun en suostu maksamaan myyjän veroja ja kuluja...
Eikös välittäjä syyllisty jonkinlaiseen petokseen, jos uskottelee asioita jotka ei pidä paikkaansa?
Unohda ja siirry seuraavaan kohteeseen. Ei kannata jatkaa kaupan hieromista, jos myyjällä on hankalia vaatimuksia.
hillomunkki44 kirjoitti:
Kiitos vastauksista, jotenkin on jäänyt ihmetyttään, se että miksi tarjouslomakkeessa on yleensä selainen kohta, missä on vaihtoehdot 1. Hallinnasta 2. Kaupanteosta jos, ei tuota ensimmäistä voi maakaaren mukaan käyttää... nyt ilmeisesti kauppa on kaatumassa siihen kun en suostu maksamaan myyjän veroja ja kuluja...
No sitten kaatuu, ei ole ainoa talo myynnissä.
Pidä oikeuksistasi kiinni. Tiedä mitä muutakin ylläriä talosta paljastuu, jos on tuollainen myyjä.
Saanko kysyä ryhmän kysymyksen kun olen itsekin taloa etsimässä ja ensiasunto kyseessä.
Talon juoksevat kulut siis tulevat vastuulle vasta kun hallinta siirtyy, mutta miten asuntolainan kanssa? Aletaanko sitä maksaa heti kaupanteon hetkestä alkaen? (Jolloin täytyy maksaa tuplana asumisesta, kun on vielä vuokralla ja odottaa hallinnan siirtymistä)
Myyjä ei voi kuulemma mitenkään jatkaa elämää ennen kuin kauppakirjat on alekirjoitettu ja rahat vaihtaneet omistajaa, vasta sen jälkeen voi katsella asuntoa vaikka kuulemma muuttaa vuokralle.. Jotenkin paha fiilis koko hommasta
Olisiko mahdollista sopia että kauppa tehdään vasta 2kk päästä, olettaen että talo on samassa kunnossa kuin nyt? Maksu tietysti kun kauppa on tehdy ja vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä ryhmän kysymyksen kun olen itsekin taloa etsimässä ja ensiasunto kyseessä.
Talon juoksevat kulut siis tulevat vastuulle vasta kun hallinta siirtyy, mutta miten asuntolainan kanssa? Aletaanko sitä maksaa heti kaupanteon hetkestä alkaen? (Jolloin täytyy maksaa tuplana asumisesta, kun on vielä vuokralla ja odottaa hallinnan siirtymistä)
Me sovittiin pankin kanssa, että maksetaan pari ekaa kk vain korkoja, koska vuokra oli siinä kohtaa melkein samanverran kuin täysimääräinen lainanlyhennys, eikä meillä ollut varaa maksaa molempia samaan aikaan. Kauppa tehtiin 2kk ennen muuttoa/hallinnan siirtymistä.
Vierailija kirjoitti:
No se sovitaan pankin kanssa. Voidaan vaikka sopia että maksetaan korkoja siihen asti että asumisjärjestelyt on hoidettu.
Mindy kirjoitti:
Olisiko mahdollista sopia että kauppa tehdään vasta 2kk päästä, olettaen että talo on samassa kunnossa kuin nyt? Maksu tietysti kun kauppa on tehdy ja vapaa.
Ei, kun ei kuulemma voi jatkaa elämäänsä ellei kauppaa tehdä heti. Käsirahakaan ei kelvannut vaan hän haluaa heti koko summan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talon juoksevat kulut siis tulevat vastuulle vasta kun hallinta siirtyy, mutta miten asuntolainan kanssa? Aletaanko sitä maksaa heti kaupanteon hetkestä alkaen? (Jolloin täytyy maksaa tuplana asumisesta, kun on vielä vuokralla ja odottaa hallinnan siirtymistä)Me sovittiin pankin kanssa, että maksetaan pari ekaa kk vain korkoja, koska vuokra oli siinä kohtaa melkein samanverran kuin täysimääräinen lainanlyhennys, eikä meillä ollut varaa maksaa molempia samaan aikaan. Kauppa tehtiin 2kk ennen muuttoa/hallinnan siirtymistä.
Kiitos tiedosta. Täytyy yrittää sopia pankin kanssa noin.
Kannattaa varmaan jättää asunto ostamatta, kuulostaa siltä, että ottaa rahat ja juoksee.
Silloin kun hallintaoikeus siirtyy, siitä lähtien vasta lähtevät kulut juoksemaan osatajalle.