Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskusta kannattaa perustuloa

Vierailija
02.02.2019 |

Onkohan se sellainen Sipilän tarveharkintainen ja vastikkeellinen perustulo? Vai ihanko sellainen perustulo, jota täysipäisetkin kutsuvat perustuloksi?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kannatan perustuloa. Se voisi olla 500 euroa asumiskuluihin ja 500 euroa muuhun elämiseen jokaiselle aikuiselle. Lasten osuutta ei tarvitsisi erikseen huomioida, mutta lapsilisän voisi nostaa 200 euroon kuussa siihen asti, kunnes lapsi täyttää 18 tai kunnes hän päättää toisen asteen koulutuksen. Elaritkin voisi määrätä kaikille täsmälliseksi 300 euroon kuussa per lapsi.

Opintotukea ei siis erikseen maksettaisi eikä mitään muutakaan tukea. Jos ei tuolla pärjäisi, sitten ei pärjäisi. EU:n mukaan vähimmäissumma, jolla tulee Suomessa toimeen, on 1100 euroa kuussa. Minusta se on tosi iso raha.

Toki valtion täytyisi sitten pitää huolta siitä, että vähävaraisille olisi tarpeeksi asuntoja halvalla vuokralla. Ne voisivat olla kooltaan kaksio/sinkku tahi av(i)opari, ja jokaisesta lapsesta yksi huone lisää. Isompia ja korkeammalla vuokralla sitten paremmin tienaaville toki myös.

Mua ihmetyttää juuri tämä asia. Kaikissa näkemissäni perustuloehdotuksissa perustulon suuruutena on pidetty 500-600 euroa, eli se käytännössä korvaisi toimeentulotuen perusosan (vähän yli). Mutta kyllähän ihmiset tuon lisäksi tarvitsevat asumislisää jne. jos meinaavat yksiössä asua, en mitenkään näe miten alle 800 euron tuloilla pärjäisi. Suomessa kun käsittääkseni vain opiskelijat asuvat soluissa. Itse en perustulomallia oikein kannata juuri sen takia, että pahimmillaan siitä muotoutuisi "yleistuki" jossa saaja todellakaan ei saisi muuta kuin tuon tietyn summan kuukaudessa. "Perustulon" rinnalle tarvittaisiin pakostakin useita harkinnanvaraisia tukia.

Jos perustulo olisi 1100, niin sillä uskon että pärjäisi, mutta tuo summa on liian iso näkemiini ehdotuksiin verrattuna.

Paljonko siinä Vihreiden perustukimallissa on tuen suuruun aikuiselle, joka on työtön/sairas?

Kyllä minä ainakin mainiosti tulisin 800 eurolla toimeen. Vuokran lisäksi jäisi toiset 400 euroa ruokaan yms. Ilmeisesti olen sitten mitoittanut asumiseni suht passelisti eikä ole pakko päästä mihinkään citykeskustaan asumaan.

Vierailija
22/22 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt se malli sitten julkaistiin. EIkä se ole mikään perustulo vaan vanha tuki uudella nimellä.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005992631.html vai miten on, meneekö sinulle läpi?

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005992645.html Siitä analyysiä. Kepu pettää aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi