Mitäs jos lukio ei sujukaan?
Mitäs nuorella on sitten edessä ja ylipäänsä mahdollisuuksina?
Kommentit (9)
Kyllä se sujuu, ei ole ylivoimainen. Enempi vaikeuksia on monella siinä kotielämässä, vanhemmat riitelee ei ole lukurauhaa jne. Älä tunnekuormita lastasi lukion aikana vaan anna elää nuoruuttaan niin huolettomana kuin suinkin. Koulu sitten otetaan työnä.
Suo nuorelle opiskelurauha, on hyvä ajatus poistaa muut mahdolliset stressitekijät jos sellaisia on. Varmistaa että nuorella on joku kenelle puhua huolista, välittäviä ihmisiä.
Lukion käymistä kannattaa venyttää, jos se rauhoittaa mieltä ja mahdollistaa paremmat arvosanat kirjoituksissa.
Jos nuorella on esim. jokin yliopistoala joka kiinnostaa erityisesti, avoimessa yliopistossa voi lukea kursseja tietääkseni. On muitakin reittejä kuin pärjätä kirjoituksissa mahd. hyvin.
Kirjoitusten arvosanoja voi korottaa, ja korotus kannattaa tehdä vasta sitten kun tietää pystyvänsä parempaan. Itse esimerkiksi saisin varmasti korotettua nyt, kun lukiosta on aikaa ja teinivaihe alkaa olla ohitse...
Vierailija kirjoitti:
Nuor voi käydä lukion hitaampaan tahtiin eli käydä vaikka pariin kertaan joku luokka. Erityisesti aiemmin kun ylioppilata oli paljon nykyistä vähemmän ei ollut tavatonta jäädä luokalleen, eikä pitäisi olla nytkään, jos tavoitteena on, että lukion jälkeen olisi paremmat valmiudet hakea jatko-opikelupaikkaa.. Ammattikoulu? - Ei välttämättä yhtään sen helpompi vaihtoehto, mutta voi toki ollakin.
Millaisia haaveita ja unielmia nuorella itsellään on?
Tärkeinä on, että nuori pyrkii tekemään jotain ns. hyödyllistä ja yrittämään etenemistään vaikka välillä tulisikin takapakkia,. Tulee varoa, ettei nuori jämähdä paikalleen ja eristäydy ja mahdollisesti syrjäydy yleisestä elämänmenosta.
Lukiossa ei nykyään ole luokkia, vaan jaksot ja kurssit. Jos saa kurssista hylätyn, voi sen yhden yksittäisen kurssin käydä vain uudestaan, ei tarvitse muuta käydä uudestaan.
Lukio sujuu normaaliälyiseltä nuorelta, jos hän osaa opiskella. Eli osaa ottaa kirjat esille, edes yrittää saamiaan tehtäviä ja osaa keskittyä lukemiseen. Jos opiskelutaidot ovat huonot, voi lukiosta tulla kivireki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuor voi käydä lukion hitaampaan tahtiin eli käydä vaikka pariin kertaan joku luokka. Erityisesti aiemmin kun ylioppilata oli paljon nykyistä vähemmän ei ollut tavatonta jäädä luokalleen, eikä pitäisi olla nytkään, jos tavoitteena on, että lukion jälkeen olisi paremmat valmiudet hakea jatko-opikelupaikkaa.. Ammattikoulu? - Ei välttämättä yhtään sen helpompi vaihtoehto, mutta voi toki ollakin.
Millaisia haaveita ja unielmia nuorella itsellään on?
Tärkeinä on, että nuori pyrkii tekemään jotain ns. hyödyllistä ja yrittämään etenemistään vaikka välillä tulisikin takapakkia,. Tulee varoa, ettei nuori jämähdä paikalleen ja eristäydy ja mahdollisesti syrjäydy yleisestä elämänmenosta.
Lukiossa ei nykyään ole luokkia, vaan jaksot ja kurssit. Jos saa kurssista hylätyn, voi sen yhden yksittäisen kurssin käydä vain uudestaan, ei tarvitse muuta käydä uudestaan.
On luokat, mutta tietenkään sen luokan kanssa ei käydä yhdessä kaikkia kursseja samaan aikaan. Se riippuu siitä mitä kirjoittaa. Ekana vuonna ollaan eniten saman porukan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuor voi käydä lukion hitaampaan tahtiin eli käydä vaikka pariin kertaan joku luokka. Erityisesti aiemmin kun ylioppilata oli paljon nykyistä vähemmän ei ollut tavatonta jäädä luokalleen, eikä pitäisi olla nytkään, jos tavoitteena on, että lukion jälkeen olisi paremmat valmiudet hakea jatko-opikelupaikkaa.. Ammattikoulu? - Ei välttämättä yhtään sen helpompi vaihtoehto, mutta voi toki ollakin.
Millaisia haaveita ja unielmia nuorella itsellään on?
Tärkeinä on, että nuori pyrkii tekemään jotain ns. hyödyllistä ja yrittämään etenemistään vaikka välillä tulisikin takapakkia,. Tulee varoa, ettei nuori jämähdä paikalleen ja eristäydy ja mahdollisesti syrjäydy yleisestä elämänmenosta.
Lukiossa ei nykyään ole luokkia, vaan jaksot ja kurssit. Jos saa kurssista hylätyn, voi sen yhden yksittäisen kurssin käydä vain uudestaan, ei tarvitse muuta käydä uudestaan.
On luokat, mutta tietenkään sen luokan kanssa ei käydä yhdessä kaikkia kursseja samaan aikaan. Se riippuu siitä mitä kirjoittaa. Ekana vuonna ollaan eniten saman porukan kanssa.
No ei ole luokkia siinä mielessä että voisi jäädä luokalleen, tai en tiedä onko jossain vielä, mutta itse en ainakaan tiedä sellaisia lukioita. Meilläkin kyllä ekana vuonna oli oletuksena laitettu saman ryhmän ihmiset pääosin samoille kursseille, mutta jos halusi niitä sai kyllä vaihtaa miten tahtoi ja pystyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuor voi käydä lukion hitaampaan tahtiin eli käydä vaikka pariin kertaan joku luokka. Erityisesti aiemmin kun ylioppilata oli paljon nykyistä vähemmän ei ollut tavatonta jäädä luokalleen, eikä pitäisi olla nytkään, jos tavoitteena on, että lukion jälkeen olisi paremmat valmiudet hakea jatko-opikelupaikkaa.. Ammattikoulu? - Ei välttämättä yhtään sen helpompi vaihtoehto, mutta voi toki ollakin.
Millaisia haaveita ja unielmia nuorella itsellään on?
Tärkeinä on, että nuori pyrkii tekemään jotain ns. hyödyllistä ja yrittämään etenemistään vaikka välillä tulisikin takapakkia,. Tulee varoa, ettei nuori jämähdä paikalleen ja eristäydy ja mahdollisesti syrjäydy yleisestä elämänmenosta.
Lukiossa ei nykyään ole luokkia, vaan jaksot ja kurssit. Jos saa kurssista hylätyn, voi sen yhden yksittäisen kurssin käydä vain uudestaan, ei tarvitse muuta käydä uudestaan.
Jos yksittäinen kurssi menee huonosti, niin se ei välttämättä kaada koko suunnitelmaa suorittaa lukiota samaan tahtiin kuin mahd. suurin osa kavereista. Tai jos on suunnitellut suorittavansa lukion kolmessa vuodessa, niin pysynee aikataulussa, vaikka suorittaisikin joinkun kurssin tai joitain kurssejakin pariin kertaan.
Sen sijaan jos huonosti menneitä kursseja on useita, niin voi kannattaa miettiä, että pitäsikö oikeasti varata aikaa niin, että käyttää koko lukion surittamiseen enemmän aikaa.
En tiedä onko olemassa, jokin takaraja -aika vai voiko teorassa opiskella vaikka n. vuotta lukiossa. En nyt ota kantaa siihen miten järkevää tai fiksua se olisi, Muutoin kuin siksi, että kysymys on sikäli tärkeä kun miettii tulevia opiskelialintoja, joissa on ymmärtääkseni ollut halu antaa osalle opiskelijoista suoraa opiskelupaikka ylppäreiden arvosanojen perusteella.
Luultavsti vastakin osa (jatko-) opiskelupaikoista jaetaan myös mm. pääsykokeiden kautta. Mutta jo viimevuosina pääsykokeissa menestyneimpiä ovat olleet usein myös he, jotka ovat usein kirjoittaneet parhaimmat yo-arvosanat. Ja aika moni hyvin kirjoitatneistakin on saanut paikkansa pääsykoekiintiön kautta.
Näin ollen luultavsti pääseminen vaikeutuu entisestään heillä, jotka ovat kirjoittaneet keskinkeertaisesti tai jotka eivät ole mahd. käyneet lukiota ja suorittaneet yo-kokeita lainkaan. - Koska aiemmin ainakkin teoriassa huonomminkin yo-arrvosanat kirjoittanut hakija saattoi saada paikkansa niin ylioppilas-kiintiössä (=ylppäreiden ja pääsykokeista saaduista pisteistä parhaat) kuin pääsykoekiintiössä, (= e. he jotka ovat pärjänneet pääsykokoeissa parhaiten).
Lukiossa pitää lukea. Se tarkoittaa, että joka ikinen päivä tulee läksyä, usein paljonkin. Jos ei ole kiinnostusta lukemiseen ja tehtävien tekemiseen, sitten olisi hyvä miettiä jotain toista koulua. Lukion asiat eivät ole niin vaikeita, etteikö niistä pystyisi suoriutumaan. Kursseja ja uusia, jos ei ole tyytyväinen menestykseensä, eikä lukiota tarvitse kolmessa vuodessa suorittaa.
Nuor voi käydä lukion hitaampaan tahtiin eli käydä vaikka pariin kertaan joku luokka. Erityisesti aiemmin kun ylioppilata oli paljon nykyistä vähemmän ei ollut tavatonta jäädä luokalleen, eikä pitäisi olla nytkään, jos tavoitteena on, että lukion jälkeen olisi paremmat valmiudet hakea jatko-opikelupaikkaa.. Ammattikoulu? - Ei välttämättä yhtään sen helpompi vaihtoehto, mutta voi toki ollakin.
Millaisia haaveita ja unielmia nuorella itsellään on?
Tärkeinä on, että nuori pyrkii tekemään jotain ns. hyödyllistä ja yrittämään etenemistään vaikka välillä tulisikin takapakkia,. Tulee varoa, ettei nuori jämähdä paikalleen ja eristäydy ja mahdollisesti syrjäydy yleisestä elämänmenosta.