Lasten ruutuaika
Kiinnostaa tietää, kuinka paljon muissa perheissä lapset saavat katsoa piirrettyjä tms? Olen huomannut, että etenkin nyt talvella lapset ovat ruudun ääressä suositusrajoja kauemmin ja poden tästä syyllisyyttä.
Kommentit (12)
No katsoo toisinaan enemmän ja joskus ei ollenkaan. En mä nyt mistään kellosta aikaa ota. Normaali järki riittää kertomaan milloin on aika tehdä jotain muuta.
No voisi juuri välillä keksiä jotain hauskaa leikkiä tai mitä onkaan ulkona.. Tekemään kotitöitä?
Kotona katsoo yhden jakson Muumeja ja joskus pelaa isänsä kanssa Nintendoa tai jotain koneella suunnilleen saman verran. Viikonloppuna saattaa tulla vähän enemmänkin ruutuaikaa. Ja pph:lla taitaa ainakin hoitajan omat lapset katsoa telkkaria, kun lapsi joskus kertoilee mainoksista tms, joita ei kotona näy.
Ei ole ruutuaikoja. Kouluikäisen kanssa sovittu että saa pelata ja katsoa kunhan koulu, läksyt, harrastukset, kaverit, uni sunmuut toteutuvat asianmukaisesti. Eipä tuo silti jatkuvasti ruudun eteen hakeudu.
En keksi kirjoitti:
Hetkinen, monta lasta?
Aikas monta
Ei ole mielekästä niputtaa kaikkea "ruutujen katselua" yhdeksi ruutuajaksi, koska netin käyttäminen vaikuttaa lapsen aivoihin paljon haitallisemmin kuin esim. television katselu.
Jos ilman ruutuaikaa ei lapsen käytös ole ongelma, niin silloin sellaista ei edes tarvitse asettaa. Jos lapsi tarvitsee paljon aktiviteettiä energian purkamiseen, niin sitten sitä tarjotaan ja tarvittaessa rajataan ruutuaikaa, tätä ei tarvitse antaa edes joka päivä käyttöön...
Eiköhän tuo käsite ala olla jo aika vanhentunut, etenkin näin digi-korona-aikana. Tietokone ja kännykkä ovat vain yksiä välineitä tehdä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mielekästä niputtaa kaikkea "ruutujen katselua" yhdeksi ruutuajaksi, koska netin käyttäminen vaikuttaa lapsen aivoihin paljon haitallisemmin kuin esim. television katselu.
Ei kai se ihan noinkaan ole yksiselitteisesti. Riippuu tietenkin siitä, mihin sitä nettiä käyttää ja mitä telkkarista katsoo.
Päiväkohtaista. Voivat pelata tai katsoa ohjelmia silloin kun itse tarvitsen rauhaa.
Sen verran, paljon he ovat/on pihalla.