Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellään afgaaninvinttikoiraa, kokemuksia kaivataan!

Vierailija
02.02.2019 |

Ja mitä pitäisi ottaa huomioon sitä hankkiessa? Tällä hetkellä itselläni on villakoira, mutta afgaaninvinttis on ollut unelmissa jo pitkään. Olemme päivisin kotona ja pystyn tekemään pitkiä lenkkejä sen kanssa. Minkälaisia ovat luonteeltaan?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ihmeellinen koiraa ku se osaaa laulaa.

Vierailija
2/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sleepy sleapers.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmiä. Pitää älykkyydessä rotujen häntäpäätä.

Vierailija
4/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sleepy sleapers.

Kohta kun mä muuuta yksikseni asumaaan mä otan varmaan kultaisennoutajaan.

Vierailija
5/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ihana koira! Mulla oli, eli 15-vuotiaaksi ja olisin ottanut edelleen samaa rotua mikäli turkki ei olisi niin työläs.

Itsenäinen ja ajatteleva koira, ei miellyttämishalua juurikaan. Tämän vuoksi otettava auktoriteetti haltuun jo pennun kanssa. Metsästysvietti on ja ei ehkä uskalla päästää vspaaksi. Kaipaa ja hakee huomiota. Itsetietoisen oloinen eikä usein juuri muiden rotujen edustajista ole kiinnostunut. Ei hössötä pentuajan ja nuoruuden jälkeen vaan rauhallinen ja ylväs.

Jos jaksat harjata, niin ehdottomasti suosittelen:)

Vierailija
6/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkin huolto vie tosi paljon aikaa. Pitää pestä kunnon shampoilla ja hoitoaineilla, harjata, föönätä, laittaa pompuloita, tossuja ja kaulureita... Suojata sateella ja kurakelillä. Ja ovat oikeasti noh.. tyhmiä. Ei ne oikein opi mitään ja ovat riistaviettisiä, eli ei voi pitää vapaana kuin aidatuilla alueilla. Aggressiivisuuttakin esiintyy ja kasvattajia on joka lähtöön.

Vierailija
7/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletus tyhmyydestä tulee juuri tuosta että on erilainen kuin muut koirat. Omistettuasi tiedät, että asia on melkeinpä päinvastoin.

Vierailija
8/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agressiivista afgaania en ole tavannut koskaan..Varautuneita usein kyllä vieraita kohtaan

Vierailija
9/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletus tyhmyydestä tulee juuri tuosta että on erilainen kuin muut koirat. Omistettuasi tiedät, että asia on melkeinpä päinvastoin.

En tiedä, mutta nämä tuntemani yksilöt olivat kyllä joko tyhmiä tai täysin oppimishaluttomia (ja siksi aika hankalia lemmikkejä). Sisäsiistejäkin olivat pitkälle päälle vuosikkaina.

Vierailija
10/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miten sitä älykkyyttä mitataan? Ns. oppimiskyvyllä. Jos koira on älykäs mutta erittäin omapäinen, se saa huonot pisteet älykkyydestä koska sitä ei nappaa tehdä muiden tahdon mukaan...

Vierailija
11/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sleepy sleapers.

Muistaan lapsena kun isän veljen vaiimon perheellä oli susikoiira. Silloin sitä vaan uskalsi mennnä vaaan sen viereeen ja sitten otettiiin valokuva.

Vierailija
12/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afgaanit on niin kauniita, toinen suosikkini on saluki. Jos voisimme ottaa koiran, niin se olisi noista jompi kumpi. Kauniita ja ylväitä koiria. Joudun valitettavasti vain ihailemaan kuvia netistä.

Vierailija
13/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sleepy sleapers.

Muistaan lapsena kun isän veljen vaiimon perheellä oli susikoiira. Silloin sitä vaan uskalsi mennnä vaaan sen viereeen ja sitten otettiiin valokuva.

Ja lapsena sitä vaan pelattiin jääkiekkoa järvenjäälllä vaikka oli 30 asteen pakkkaset.

Vierailija
14/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten sitä älykkyyttä mitataan? Ns. oppimiskyvyllä. Jos koira on älykäs mutta erittäin omapäinen, se saa huonot pisteet älykkyydestä koska sitä ei nappaa tehdä muiden tahdon mukaan...

No ketä kiinnostaa, jos koira ratkoo päässään vaikka kolmannen asteen yhtälöitä, jos ei se näy omistajalle mitenkään. On henkisesti kissa, mutta huolto-ominaisuuksiltaan erittäin vaativa koira.

Vierailija
15/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri. Minulla on saluki ja bordercollie. Bordercollie vaikuttaa lähinnä mäntiltä kaikessa miellyttämisen halussaan, kun taas saluki on itsenäinen ja omapäinen. Toinen on helppo kouluttaa, mutta toinen osaa ajatella.

Voisin kuvitella, että vintturit ovat kissaihmisten koiria :)

Vierailija
16/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos noista asiallisista vastauksista! Tuli mieleen, mikä on välttämätöntä turkinhoitoa ja mikä sellaista ekstraa? Mun villiksellä esim. ei ole ollut leijonaleikkausta koskaan. Sen turkin voi trimmata yksinkertaisempaan malliin.

Eli varmaan ainakin pesu, föönaus ja harjaus..? Onko haukkuherkkä, isoruokainen, miten suhtautuu muihin kuin perheenjäseniin, siis muihin ihmisiin. Oletteko vieneet koirapuistoihin, missä saisi juosta paljon?

Vierailija
17/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun afgaanini koki vieraiden kyläillessä jäävänsä vaille huomiota. Kiipesi sitten olkkarin pöydälle ja seisoskeli siinä muina naisina. Tässä yksi esimerkki afgaanin luonteesta ja ajattelutavasta.

Vierailija
18/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos noista asiallisista vastauksista! Tuli mieleen, mikä on välttämätöntä turkinhoitoa ja mikä sellaista ekstraa? Mun villiksellä esim. ei ole ollut leijonaleikkausta koskaan. Sen turkin voi trimmata yksinkertaisempaan malliin.

Eli varmaan ainakin pesu, föönaus ja harjaus..? Onko haukkuherkkä, isoruokainen, miten suhtautuu muihin kuin perheenjäseniin, siis muihin ihmisiin. Oletteko vieneet koirapuistoihin, missä saisi juosta paljon?

Turkki takkuuntuu helposti, ainakin vaaleammilla, on sellaista pumpulimaista. Eli harjata pitää, jos ei halua leikkailla huopaantuneita takkuja mikä on vaikeaa. Kurakelit tarkottaa jatkuvaa jalkojen suihkutusta, kuten myös lumi talvella. Nämä on välttämättömät. Älä osta " turkkisuvusta" , mielummin juoksevaa linjaa. Niillä usein turkki ei ole yhtä massiivinen.

Ei juurikaan hauku, mutta omani ulvoi eroahdistuksessa.

Ei ole isoruokainen, johonkin noutajaan verrattuna. Pikemmin nirso. Ja koirapuisto tai vielä mieluummin vinttikoiraseuran juoksuharjoitukset on hyviä liikunnan osalta. Pitää siis päästä juoksemaan vapaana aidatulla alueella.

Vierailija
19/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turkki takkuuntuu helposti, ainakin vaaleammilla, on sellaista pumpulimaista. Eli harjata pitää, jos ei halua leikkailla huopaantuneita takkuja mikä on vaikeaa. Kurakelit tarkottaa jatkuvaa jalkojen suihkutusta, kuten myös lumi talvella. Nämä on välttämättömät. Älä osta " turkkisuvusta" , mielummin juoksevaa linjaa. Niillä usein turkki ei ole yhtä massiivinen.

Ei juurikaan hauku, mutta omani ulvoi eroahdistuksessa.

Ei ole isoruokainen, johonkin noutajaan verrattuna. Pikemmin nirso. Ja koirapuisto tai vielä mieluummin vinttikoiraseuran juoksuharjoitukset on hyviä liikunnan osalta. Pitää siis päästä juoksemaan vapaana aidatulla alueella.

Vierailija
20/28 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkin voi pitää lyhyenä, sittenhän se on helppo! Muuten afgaania pitää pestä ja harjata pahimmillaan kerran viikossa ja siihen voi mennä 4-6 h. Likaisena ei voi harjata ja se pesu on aikamoinen operaatio föönäyksineen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan