Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko unettomuus aiheuttaa psykoottisia oireita?

Vierailija
02.02.2019 |

Olen huolissani kaveristani jolla on ollut stressiä ja joka ei sanojensa mukaan nuku paljoakaan...
Voiko unettomuuden piikkiin laittaa:
- Olemattomien kuuleminen, jonkinlaisten varjojen näkeminen
- Pelkoja että toiset voivat lukea omia ajatuksia, kontrolloida niitä
- Vainoharhaisuutta, pelkää että "kaikki" saattavat haluta pahaa
Hän siis on itse puhunut tällaisia minulle? Onko tämä jotain psykoottista vai mistä voi olla kysymys? Olen ymmärtänyt että unen puute voi saada kokemaan harhoja.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi halusin kysyä mitä voin tehdä? Henkilö on avun piirissä mutta en tiedä onko puhunut noista ajatuksistaan ammattilaiselle tai onko lääkitystä.

Vierailija
2/19 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jutut ovat jatkuvia, niin unettomuus ei todennäköisesti ole ainoa syy.

Pyydä, että hän ottaa yhteyttä lääkäriinsä.

Skitsofrenia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vain oireita, vaan voi aiheuttaa psykoosin, kolmen päivän valvomisen jälkeen taitaa olla suurin osa ihmisistä psykoosissa, muistan näin lukeneeni.

Vierailija
4/19 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi on psykoosissa, lääkärin kautta sairaalaan ja lääkitys päälle!

Vierailija
5/19 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vain oireita, vaan voi aiheuttaa psykoosin, kolmen päivän valvomisen jälkeen taitaa olla suurin osa ihmisistä psykoosissa, muistan näin lukeneeni.

Voiko tämä olla totta? Että jos ei nuku, niin riski vaipua psykoosiin kasvaa? :O Tiesin kyllä, että esim. päihteiden käyttö voi laukaista vastaavaa... Ap

Vierailija
6/19 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvästi on psykoosissa, lääkärin kautta sairaalaan ja lääkitys päälle!

Eikös henkilöllä voi olla ns. esipsykoottisia oireita jotka voi edetä psykoosiksi? Varmaan jotain ennaltaehkäisevää lääkitystä tähän on kyllä.

Vierailija
7/19 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset kärsii enemmän unettomuudesta. Itse olen tällainen ja mielikuvitus alkaa laukkaamaan heti kun väsyttää liiaksi itseään. Se ei vielä ole mitenkään vaarallista, kun tuntee oman mielensä niin en osaa itse säikähtää moista. Luonnolliset unet nollaa aina tilanteen. Eikä ole mulla skitsofreniaa.

Miksi ystäväsi ei nuku? Jos kuvaan liittyy lääkkeitä, huumeita, tai näiden vieroitusoireita, voi olla itseaiheutettua unettomuutta. Vaikka ne lääkkeet olisi lääkärin määräämiä, ei kaikille sovi. Kaksi jälkimmäistä listastasi on sellaisia että ottaisin yhteyttä hoitavaan tahoon, potilaan ystävänä. Jos hän ei saa unta ahdistavien ajatusten vuoksi, ammattilaisen antama keskusteluapukin voi jo helpottaa. Lääkkeitä ne varmaan kuitenkin määräävät.

Vierailija
8/19 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus voi johtaa psykoosiin. Tottahan tuo ystäväsi kuitenkin monilta osin puhuu. Miksi pelkäät?

Vierailija
9/19 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset kärsii enemmän unettomuudesta. Itse olen tällainen ja mielikuvitus alkaa laukkaamaan heti kun väsyttää liiaksi itseään. Se ei vielä ole mitenkään vaarallista, kun tuntee oman mielensä niin en osaa itse säikähtää moista. Luonnolliset unet nollaa aina tilanteen. Eikä ole mulla skitsofreniaa.

Miksi ystäväsi ei nuku? Jos kuvaan liittyy lääkkeitä, huumeita, tai näiden vieroitusoireita, voi olla itseaiheutettua unettomuutta. Vaikka ne lääkkeet olisi lääkärin määräämiä, ei kaikille sovi. Kaksi jälkimmäistä listastasi on sellaisia että ottaisin yhteyttä hoitavaan tahoon, potilaan ystävänä. Jos hän ei saa unta ahdistavien ajatusten vuoksi, ammattilaisen antama keskusteluapukin voi jo helpottaa. Lääkkeitä ne varmaan kuitenkin määräävät.

Unettomuus johtuu ilmeisesti psyykkisistä syistä, mainitsemani stressi esimerkiksi. Huono rytmi myös. Ap

Vierailija
10/19 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta kohdaltani voin sanoa, että silloin kun ei ole saanut nukuttua pitkään aikaan, niin niitä varjoja alkaa silmäkulmassa vilahdella. Itse usein mietin hiiriä, niitä kun saattaa mökissäni olla myös oikeasti, mutta toisaalta yhdistän myös unenpuutteeseen ne vilahdukset.

Olen ollut hoidossa suljetulla aikoinaan, ja silloin sinne tuli eräs henkilö omien sanojensa mukaan nukkumaan, kertoi että pitkän nukkumattomuuden jälkeen on muuten edessä taas psykoosi, joten hakeutui jo hyvissä ajoin sinne tarkkailuun ja sai unilääkkeet joilla saatiin nukkumaan muutamaksi päiväksi. En sitten tiedä todenperäisyyttä enkä ole asiaa googlaillut, mutta uskon että voi näin olla.

Vierailija
11/19 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalta kohdaltani voin sanoa, että silloin kun ei ole saanut nukuttua pitkään aikaan, niin niitä varjoja alkaa silmäkulmassa vilahdella. Itse usein mietin hiiriä, niitä kun saattaa mökissäni olla myös oikeasti, mutta toisaalta yhdistän myös unenpuutteeseen ne vilahdukset.

Olen ollut hoidossa suljetulla aikoinaan, ja silloin sinne tuli eräs henkilö omien sanojensa mukaan nukkumaan, kertoi että pitkän nukkumattomuuden jälkeen on muuten edessä taas psykoosi, joten hakeutui jo hyvissä ajoin sinne tarkkailuun ja sai unilääkkeet joilla saatiin nukkumaan muutamaksi päiväksi. En sitten tiedä todenperäisyyttä enkä ole asiaa googlaillut, mutta uskon että voi näin olla.

Olisi kiinnostavaa tietää miten käytännössä unettomuus aiheuttaa psykoosin. Mikä menee mielessä "vikaan" silloin ja miksi?

Vierailija
12/19 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiinnostavaa tietää miten käytännössä unettomuus aiheuttaa psykoosin. Mikä menee mielessä "vikaan" silloin ja miksi?

Meinaatko että mieli toimisi pitkäänkin ilman unta?

Vierailija
13/19 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 – Houretila

Jos ihminen kärsii säännöllisesti liian vähästä unesta alkaa hän kokea houreilua, deliriumia. Oireisiin kuuluvat psykoosi, paranoia, äärimmäisen korkeat elämänenergian tasot, hallusinaatiot, aggressiivisuus, ja monta muuta.

Tutkimukset osoittavat yhteyden unettomuuden ja mielisairauksien välillä. Toistaiseksi yhteydet ovat epäselviä ja vaativat lisäselvityksiä sillä valitettavasti mielisairaus itsessään saattaa aiheuttaa unettomuutta.

Onko sitten jokainen, jolla on vaikeuksia nukkua, riskialtis laukaisemaan noidankehän? Siitä, miten parantaa unettomuus ilman lääkintää erilaisilla menetelmillä kuten arviointi ja kognitiivinen psykoterapia, on olemassa useampia tulkintoja.

https://mielenihmeet.fi/univelka-vaikuttaa-aivoihimme/

En tiedä enkä jaksa haeskella löytyykö tähän virallisempia lähteitä, mutta ehkäpä joku jaksaa googlata.

14/19 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain ihmisillä voimakas, pitkään jatkunut stressi (jollainen unettomuus on keholle ja mielelle) saattaa laukaista psyykoottisen jakson. Toisin kuin psykoosisairauksissa, stressin laukaisema psykoosi päättyy itsestään kun stressi helpottaa ja yleensä kestää lyhyen aikaa. Kaikki eivät ole yhtä haavoittuvaisia stressille.

Juuri äskettäin katsoin videon, jossa psykologi kertoi näin.

Kannattaa kyllä käydä lääkärillä. Jos unettomuus on jatkunut pitkään pahana, kuulemma osastohoito voi olla tarpeen.

Vierailija
15/19 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Joillain ihmisillä voimakas, pitkään jatkunut stressi (jollainen unettomuus on keholle ja mielelle) saattaa laukaista psyykoottisen jakson. Toisin kuin psykoosisairauksissa, stressin laukaisema psykoosi päättyy itsestään kun stressi helpottaa ja yleensä kestää lyhyen aikaa. Kaikki eivät ole yhtä haavoittuvaisia stressille.

Juuri äskettäin katsoin videon, jossa psykologi kertoi näin.

Kannattaa kyllä käydä lääkärillä. Jos unettomuus on jatkunut pitkään pahana, kuulemma osastohoito voi olla tarpeen.

Kiitos Faith. Jälleen kerran!

Vierailija
16/19 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mutta hullultahan tuo kuulostaa muutenkin.

Vierailija
17/19 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse "valvoin" kaksi viikkoa. Oli öitä jolloin en nukkunut käytännössä lainkaan ja öitä jolloin nukuin n. 3 tuntia. Muistan sen kun jossain vaiheessa en tiennyt elänkö edelleen samaa päivää, onko vuorokausi vaihtunut vai olenko nähnyt unta. Osastolle päästessä alkoi todella olla viimeiset hetket käsillä. En muista osastojakson alusta enkä unettomuusjakson lopusta mitään. Jälkeenpäin olen kuullut että monet ihmiset olivat huolissaan pärjäämisestäni ja silti kukaan ei tehnyt asialle mitään. Jos haluat ja pystyt auttamaan ystävääsi, tee niin. Se voi pelastaa hänen henkensä.

Vierailija
18/19 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jutut ovat jatkuvia, niin unettomuus ei todennäköisesti ole ainoa syy.

Pyydä, että hän ottaa yhteyttä lääkäriinsä.

Skitsofrenia?

Skitsofrenia ei ole syy, se on oire. Tarkemmin sanottuna oireyhtymä. Skitsofrenia on oireyhtymä, jonka etiologiaa eli syytä ei tunneta. Skitsofreniadiagnoosin voi täten saada vaikka pitkään jatkuneesta unettomuudesta etenkin jos lääkäri ajattelee, että skitsofrenia aiheutti unettomuuden, eikä päin vastoin.  

Vierailija
19/19 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse "valvoin" kaksi viikkoa. Oli öitä jolloin en nukkunut käytännössä lainkaan ja öitä jolloin nukuin n. 3 tuntia. Muistan sen kun jossain vaiheessa en tiennyt elänkö edelleen samaa päivää, onko vuorokausi vaihtunut vai olenko nähnyt unta. Osastolle päästessä alkoi todella olla viimeiset hetket käsillä. En muista osastojakson alusta enkä unettomuusjakson lopusta mitään. Jälkeenpäin olen kuullut että monet ihmiset olivat huolissaan pärjäämisestäni ja silti kukaan ei tehnyt asialle mitään. Jos haluat ja pystyt auttamaan ystävääsi, tee niin. Se voi pelastaa hänen henkensä.

Kiitos kun jaoit ja toivottavasti voit nyt paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi