Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä olisi helppo huonekasvi?

Vierailija
02.02.2019 |

Tähän mennessä oon onnistunut tappamaan jopa kaktukset ja traakit. Mitä suosittelette minulle?

Erityisesti nuo traakit on kokemukseni mukaan hyvin vaativia kasveja vaikka niitä aloittelijoille soveltuvina mainostetaankin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehkat tuntuu olevan aika sinnikkäitä.

Vierailija
2/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloe vera.

Vierailija
4/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palmuvehka on helppohoitoinen ja kivan näköinen. Itselläni siihen tulee paljon uusia "oksia". Joutuu vaihtaa taas isompaan ruukkuun.

Vierailija
5/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kekkila.fi/kasvikirjasto/palmuvehka/

Palmuvehka on oman kokemukseni mukaan helpoin minkä tiedän. Rönsylilja kestää myös hyvin ei-niin-viherpeukaloisen kotona.

Vierailija
6/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juorut, kultaköynnös, anopinkieli ja -hammas - ihme jos nuo saat nutin! Aasinkorvakin on helppo, ja kiinanruusu

Vierailija
7/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Täytyy kokeilla. Haluaisin kasvin, joka selviää ikkunalaudalla vähällä kastelulla. Talvella on siis kylmää ja vetoista eikä valoa tule juurikaan. Kesällä kuumaa ja suoraa auringonpaistetta.

Selviäisiköhän yuccapalmu tuosta?

Vierailija
8/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahapuu, anopinkieli, fiikus, kultaköynnös, kliivia, posliinikukka

Vierailija
9/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, tapatko kasvit liialliseet kasteluun vai kuivuuteen. Palmuvehka pärjää parhaiten unohtamalla, sitä kastellaan valehtelematta viisi kertaa vuosessa, eikä se tarvitse edes valoa. Viirivehka taas on sellainen, jolle voi läträtä vettä lähes määrättä.

Vierailija
10/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palmuvehka on helppohoitoinen ja kivan näköinen. Itselläni siihen tulee paljon uusia "oksia". Joutuu vaihtaa taas isompaan ruukkuun.

Palmuvehka on sellainen, että mitä ahtaammassa ruukussa se on, sitä herkemmin se kasvattaa uusia varsia/oksia. Jos haluat hillitä palmuvehkan rehevöitymistä, laita se todella isoon ruukkuun. t:5

Vierailija
11/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopinkieli ja -hammas. 

Vierailija
12/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Täytyy kokeilla. Haluaisin kasvin, joka selviää ikkunalaudalla vähällä kastelulla. Talvella on siis kylmää ja vetoista eikä valoa tule juurikaan. Kesällä kuumaa ja suoraa auringonpaistetta.

Selviäisiköhän yuccapalmu tuosta?

Jukkapalmu tarvitsee tosi paljon valoa. Talvella sille kannattaa hankkia kasvivalo. Traakitkin tarvii muuten valoa.

Vierailija
13/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juorut, kultaköynnös, anopinkieli ja -hammas - ihme jos nuo saat nutin! Aasinkorvakin on helppo, ja kiinanruusu

Näitä kokeilen siis seuraavaksi. Kiitos vinkistä!

Vierailija
14/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pim-pin näköiset orkideat joita kannetaan tuliaiseksi ei suostu kuolemaan millään. Olen aktiivisesti yrittänyt, eikä onnistu. Jätesäkki ja hukuttaminen jäi ainoaksi vaihtoehdoksi.

Vierailija
15/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoru, kasvaa vaikka vesilasissa. Pylväskaktukset, kunhan muistaa ettei sitä vettä tosiaankaan juuri tarvitse. 

Vierailija
16/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Helppo”huonekasvi riippuu hirveästi siitä, millainen huone on kyseessä.

Jos ap haluaa kasvin ikkunalaudalle, jossa on talvisin kylmää, vetoista ja hämärää (eli ikkunan alla EI ole patteria!) ja kesäisin saharan paahde, hänelle sopii moni vanhanajan huonekasvi, kuten kliivia tai pelargoni. Tai esim värinokkonen. Kastella ei vaan saa liikaa, paitsi nokkonen tarvii paljon vettä. Jos huonelämpö oikeasti on tasaisempi, sopii esim kultaköynnökset tai rönsylilja tai kiinanruusu.

Pimeässä ei oikeasti elä mikään huonekasvi. Jos paikka on talvella pimeä, siirrä kukka muualle tai hanki kasvilamppu. Kasvin kokooon nåhden oikean kokoinen ruukku ja altakastelualtaat helpottavat kasteluvälien säätämistä

Vierailija
17/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, tapatko kasvit liialliseet kasteluun vai kuivuuteen. Palmuvehka pärjää parhaiten unohtamalla, sitä kastellaan valehtelematta viisi kertaa vuosessa, eikä se tarvitse edes valoa. Viirivehka taas on sellainen, jolle voi läträtä vettä lähes määrättä.

En tiedä! Osa esim. traakeista on ihan selvästi mädäntynyt varresta, toiset sitten kuivahtaneet pystyyn. Joku on kuollut muuten vaan. Kaktukset ovat nuupahtaneet ja ilmeisesti kuivuneet vaikka mielestäni olen kastellut reilusti, jopa liikaa, sekä sumuttamalla että mullan kastelemalla.

Vierailija
18/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viirivehka kestää kuivuutta ja kosteutta - itse kastelen miten muistan, mutta 10 vuotta tuo on jo törröttänyt tuossa. 

Kultaköynnös tuntuu myös kestävän niin pimeää kuin valoisaa, kuivaa kuin märkääkin.

Juorut ja jukat sekä anopit ja onnenpensaan olen itsekin saanut tapettua.

Vierailija
19/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Helppo”huonekasvi riippuu hirveästi siitä, millainen huone on kyseessä.

Jos ap haluaa kasvin ikkunalaudalle, jossa on talvisin kylmää, vetoista ja hämärää (eli ikkunan alla EI ole patteria!) ja kesäisin saharan paahde, hänelle sopii moni vanhanajan huonekasvi, kuten kliivia tai pelargoni. Tai esim värinokkonen. Kastella ei vaan saa liikaa, paitsi nokkonen tarvii paljon vettä. Jos huonelämpö oikeasti on tasaisempi, sopii esim kultaköynnökset tai rönsylilja tai kiinanruusu.

Pimeässä ei oikeasti elä mikään huonekasvi. Jos paikka on talvella pimeä, siirrä kukka muualle tai hanki kasvilamppu. Kasvin kokooon nåhden oikean kokoinen ruukku ja altakastelualtaat helpottavat kasteluvälien säätämistä

Alapuolella on patteri, mutta ikkunasta vetää silti ja lasin läpi tulee viileää.

Ikkunat on tässä asunnossa vain yhteen suuntaan että paikan vaihto ei auta. Asuntoon ei taas tule tarpeeksi luonnonvaloa, jotta kasvit selviäisivät muualla.

Vierailija
20/25 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viirivehka kestää kuivuutta ja kosteutta - itse kastelen miten muistan, mutta 10 vuotta tuo on jo törröttänyt tuossa. 

Kultaköynnös tuntuu myös kestävän niin pimeää kuin valoisaa, kuivaa kuin märkääkin.

Juorut ja jukat sekä anopit ja onnenpensaan olen itsekin saanut tapettua.

Onko sulla lajikkeen nimi varmasti oikein? Ite heitin juuri roskiin kuivahtaneen viirivehkan. Mulla se ainakin tarvitsi kunnon kastelua vähintään kerran viikkoon, muuten alkoi heti nuupahtaa. Eikä talvesta tainnut tykätä muutenkaan.

Vai millaisissa olosuhteissa pidät sitä? Minulla tuo oli ikkunalaudalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi