Controllerin työstä tietävät, hoi!
Työskentelen tällä hetkellä kaupan alalla hankintasuunnittelijan tehtävässä ja olisin kiinnostunut hakeutumaan controllerin tehtäviin. Raporttien ajaminen ja analysointi on tietyllä tasolla tuttua, Excelin pyörittäminen jne. Mutta olisiko vinkkejä miten pääsisin syventämään osaamistani? Tradenomin tutkinto löytyy 15v takaa enkä niistä opeista juurikaan mitään muista. Olisiko pääkaupunkiseudulla jotain hyviä täsmäkoulutuksia joita suosittelisitte? Tai verkko-opintoja? Hyviä kirjoja?
Kommentit (19)
Olisiko vinkkejä kursseista tai kirjallisuudesta?
Mielellänikuulisin myös esimerkin työpäivästänne.
Ap
Pärjäät kyllä hyvällä excel-taidolla, mutta se pitää olla erinomaista. Datan määrä on yleensä tosi iso. Itse olin controller, mutta halusin takaisin ulkoisen laskennan puolelle.
Lähtisin sinuna tsekkaamaan avoimen tarjontaa, yliopiston tai amk:n.
Vierailija kirjoitti:
Pärjäät kyllä hyvällä excel-taidolla, mutta se pitää olla erinomaista. Datan määrä on yleensä tosi iso. Itse olin controller, mutta halusin takaisin ulkoisen laskennan puolelle.
Ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä dataa excelissä noin paljon pyöritellään? Onko teillä kirjanpito excelissä?
Kiitos! Mitä erinomainen excel taito pitää sisällä? Eli mitä minun odotetaan osaavan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä dataa excelissä noin paljon pyöritellään? Onko teillä kirjanpito excelissä?
Riippuu tietenkin yrityksen koosta. Mutta esim jos tuotteita, puolivalmiita tuotteita, varastoja on paljon,
Kirjanpito ei ole excelissä, sillä oma ohjelmansa. Excelillä esim kustannuslaskentaa, johdon raportointia, sisäistä laskentaa.
Eli jos jotain kursseja tai kirjoja haluat käydä/lukea, niin sisäinen laskentatoimi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Mitä erinomainen excel taito pitää sisällä? Eli mitä minun odotetaan osaavan?
Ap
Esim v-lookup, makrot, pivot
Anteeksi kun huutelen ulkopuolelta kun en asioita oikein tunne. Mutta eikö sellainen ERP-softa ole exceliä parempi firman talouden pyörittämisessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietenkin yrityksen koosta. Mutta esim jos tuotteita, puolivalmiita tuotteita, varastoja on paljon,
Kirjanpito ei ole excelissä, sillä oma ohjelmansa. Excelillä esim kustannuslaskentaa, johdon raportointia, sisäistä laskentaa.
Eli jos jotain kursseja tai kirjoja haluat käydä/lukea, niin sisäinen laskentatoimi.
En ole siis ap, mutta kiinnostaa muiden käytännöt. Mietin vain, mitä siellä excelissä niin paljon pyöritetään, kun on olemassa valmiit kirjanpito-ohjelmat, joissa on kustannuspaikkalaskennat ja varastokirjanpidot ja reskontrat. Näistähän saa suoraan jos jonkinlaista raporttia ulos. Tai sitten ymmärsin väärin sen, että pitää olla erinomaiset excel-taidot eikä se perusosaaminen riitä.
Ap tässä. Pivotit, v lookup tuttuja. Eikös siellä excelissä pyöritellä myyntiraportteja jne? Eikö nämä seurannat kuulu myös controllerille?
Riippuu tietysti varmasti paljon yrityksen koosta ja toimialasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onko totta, että nämä riittää controllerille?! Taidan olla varsinainen alisuoriutuja kun rakentelen makroja ja pivot-taulukoita perus AR/AP hommassani... Täytyypä pistää CV-kuntoon ja alkaa hakea parempia paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onko totta, että nämä riittää controllerille?! Taidan olla varsinainen alisuoriutuja kun rakentelen makroja ja pivot-taulukoita perus AR/AP hommassani... Täytyypä pistää CV-kuntoon ja alkaa hakea parempia paikkoja.
Ei kai kukaan ole väittänytkään, että controller mikään huippuasiantuntija olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kun huutelen ulkopuolelta kun en asioita oikein tunne. Mutta eikö sellainen ERP-softa ole exceliä parempi firman talouden pyörittämisessä?
Minäkään en varsinaisesti asiasta tiedä, mutta eikö se ERP softan data kannata myös pyöräyttää Excelissä? Itse olen todennut Excelin superkäytännölliseksi juuri siksi, että Pivotissa voi tarkastella oikeastaan mitä vaan ja käsitellä valtavaa dataa. Kaikki valmiit raportit ovat omalla tavallaan rajoitteellisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä on Ar/AP hommat? Nyt ainakin näyttäisi olevan paljon business controllerin ja sales controllerin paikkoja auki pääkaupunkiseudulla, joten pistä ihmeessä cv kuntoon. Mitäköhän eroa on business ja sales controllerilla?
Itseäni huolettaa lähinnä tuo laskentatoimen osaamisen heikkous, en ole mitään kirjanpitoa ja taseita ikinä seurannut. Lähinnä vain tuotteiden hankintaa ja myyntiä ja niiden kuluja ja ennusteita, mutten mitään koko yrityksen laskentatoimea.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en varsinaisesti asiasta tiedä, mutta eikö se ERP softan data kannata myös pyöräyttää Excelissä? Itse olen todennut Excelin superkäytännölliseksi juuri siksi, että Pivotissa voi tarkastella oikeastaan mitä vaan ja käsitellä valtavaa dataa. Kaikki valmiit raportit ovat omalla tavallaan rajoitteellisia.
Ap
Tästä herää sitten kysymys, miten monenlaista raporttia yrityksessä sitten tulee. Eiköhän saman yrityksen sisällä useimmiten oteta vuodesta toiseen ulos enimmäkseen niitä samoja raportteja, jotta on vertailupohjaa. Ja nämä kai tehdään jollain valmiilla menetelmällä. Tuot esim datan exceliin ja ajat makron. Ei kai se kovin suurta osaamista vaadi, kun se menetelmä on kerran kunnolla luotu.
Controllerin tehtävänimikkeellä työskentelee monenlaista osaajaa ja tehtävänkuva voi olla todella erilainen yrityksestä riippuen.
Omalta osaltani yhdyn mielipiteeseen että työssä täytty usein osata taloushallinnon asioita eli yrityksen tunnuslukujen laskentaa ym. Lisäksi vahva Excel osaaminen on tärkeää. Ihanne maailmassa tietysti ERPstä saisi kaikki raportit, mutta todellisuudessa ei (ja vaikka saisikin, on controllerin työtä myös tulkita näitä raportteja). Esimerkiksi omassa työssäni ERPstä saatavat raportit ovat virallisia tulos- ja taseita lukuunottamatta kohtuullisen käyttökelvottomia kun ajatellaan sitä miten yrityksen nykyinen johto haluaa businessta katsoa ja seurata. Paljon joudutaan tekemään nimenomaan excel / klikview raportteja ja ottamaan dataa tietokannasta josta sitä muokataan edelleen.
Kirjanpidon kertausta, taseen, tilinpäätöksen tulkintaa ja talouden tunnuslukujen kertausta.