Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teidän 12-vuotiaat OIKEASTI tekee kotona?

Vierailija
01.02.2019 |

Muuta kuin ovat puhelimella? En tiedä mitä tehdä. Tytär on kasvanut kiinni puhelimeensa. Katsoo videoita, ohjelmia, pitää yhteyttä kavereihin, kuuntelee musiikkia. Kuten minäkin tein hänen iässään, mutta silloin siihen tarvittiin 4 eri vempainta. Silti illat kuluivat niitä tehdessä. Mutta kun se on tuo h*lvetinkone, joka ahdistaa minua persoonana, ja syyllistyn vanhempana kun ruutuaikaa pitäisi rajoittaa ja säteily ja syöpä ja lamaannus ja sininen valo. Tytär harrastaa liikuntaa pari kertaa viikossa, hänellä on kavereita, koulu voisi mennä paremminkin. Lukee kirjoja, mutta vain ennen nukahtamista.

Pelailemme perheenä, ulkoilemme ja lapsi tykkää myös joskus esim. laittaa ruokaa. Silti hän viettää minusta älyttömästi aikaa, siis tunteja päivässä puhelin kädessä, ja suoraan sanottuna en tiedä mitä pitäisi tehdä. :( Tuon ikäinen haluaa kuitenkin viettää aikaa itsekseen omassa huoneessa, ja silloin se on sitä puhelinta. Miksi nykyajan pitää olla tällaista?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Minulla on 11- ja 13-vuotiaat lapset ja on hankalaa pitää heidät kotona pois ruudun ääreltä. Se, miten sitten vietetään aikaa ilman puhelinta on ruoanlaitto, siivoaminen, lauta- ja korttipelit, läksyt tai useimmiten vain telkkari. Tai sitten lähdemme ulos, kauppaan, kyläilemään tms. Mutta kotona se aika menee enimmäkseen ruudun ääressä. Sitten kun patistaa esim legorakenteluun tai piirtämiseen, siinäkin sitten tehdään videota niistä legohahmoista tai etsitään piirustusmalleja netistä. Tällaiseksi tämä vain on mennyt.

Vierailija
2/12 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vielä. Tuntuu, että vanhemmalta menee aivan älyttömästi aikaa ja energiaa valvoa ja paimentaa ja rajoittaa ja komentaa. Ja koukuttunut lapsi pistää hanttiin. Koko ajan naputtaa syyllisyys takaraivossa, kun lapsi on huoneessaan, eikä niitä ruutuaikatunteja oikeasti pysty säännöstelemään. Voiko olla niin että tälle ei voi tehdä mitään? Että elämä on nyt sitten tätä ruutua vaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainut vanhempi joka kokee rajoittamisen vaikeaksi, kun tuntuu, ettei tästä aiheesta saa synnytettyä millään keskustelua...

Vierailija
4/12 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaa, emme rajoita kunhan hoitaa koulun, pelaaminen pitää lopettaa viimeistään klo 20. Sen jälkeen katsoo telkkaria itsekseen tai meidän vanhempien kanssa, joskus harvoin pelaamme lautapelejä.

Vierailija
5/12 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär 13v. on padilla ja puhelimella. En rajoita, jos ja kun koulu sujuu. Kun tuli muutamia huonoja numeroita, otin vehkeet pois vähäksi aikaa. Sai takaisin, kun alkoi taas sujua.

Vierailija
6/12 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää?

Vierailija
7/12 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär 11.5 v. Olen itse kotona iltapäivisin ja iltaisin, joten se tietysti saattaa vaikuttaa siihen mitä hän tekee. Samoin se, että hänellä nuorempi sisarus.

Oma-aloitteisesti leikkii/pelaa ulkona ja sisällä kavereiden kanssa kolme kertaa viikossa, tekee arkisin läksyt, lukee kokeeseen, lukee kirjoja joka päivä, katsoo utubea joka päivä, kuuntelee spotifyita kerran viikossa, katselee dvd-leffoja kerran viikossa, leipoo kaurakeksejä silloin tällöin, harrastaa kerran viikossa, katsotaan koko perhe yhdessä tv:stä esim. Sohvaperunat, hauskat kotivideot. Muuten hän ei tv:tä katso.

Pyynnöstä tyhjentää astianpesukoneen joka päivä, tekee hedelmäsalaatin tai hedelmärahkan viikonloppuna.

Tietoisesti elämme perhekeskeistä arkea. Haluan että lapsillani pitkä lapsuus ja haluan tehdä asioita perheen ja lasten kanssa. Tietysti minulla on omat harrastukset ja ystävät, mutta olen lapsilleni enemmän läsnä kuin omat vanhempani.

Vierailija
8/12 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaa haitaria, hoitaa kaniaan, lukee läksyjä ja kokeisiin, käy laskettelemassa kaverinsa kanssa, leipoo.

Vierailija
9/12 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukee kirjoja, tekee läksyjä, leikkii siskonsa (5v) kanssa, kuvaa kavereiden kanssa "hupivideoita", katsoo tv:tä, juttelee minun ja isänsä kanssa, auttaa joskus ruuanlaitossa, leipoo minun kanssani jne. jne.

Vierailija
10/12 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v. pojalla on kaksi harrastusta, joihin menee yhteensä n. 5 tuntia viikossa; tämän lisäksi soittoläksyt kotona. Piirtää paljon, yrittelee tietokoneella animointia. Ulkoilu kuuluu tietysti päivään. Jäljelle jäävän ajan roikkuu sitten kiinni puhelimessa/konsolissa.

Vierailija
11/12 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en aktiivisesti laita lapsia lopettamaan puhelimen ruudussa / pleikalla roikkumista, niin pelaavat ja somettavat kyllä todella kauan, vaikka koko päivän. Läksyt tekevät oma-aloitteisesti onneksi ja menevät ajoissa nukkumaan. Kotona eivät itse keksi itselleen mitään, siis yhtään mitään muuta tekemistä kuin sen ruudun tuijottamisen. Kotitöitä, koiran ulkoilutusta, lautapelejä, siinäpä ne yhteiset tekemiset on. 12 ja 15 v lapset. Onneksi molemmilla on pari harrastusta joihin menevät säännöllisesti ja mielellään.

Vierailija
12/12 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rajoitettu puhelimen käyttöaika päivittäin tuntiin sovelluksella. Tämän takia on sitten oma-aloitteisesti muutakin tekemistä, kuten pelit (lauta- ja kortti), erilaiset mailakikkailut ja pelailut sisällä ja ulkona, kirjojen lukeminen jne. Joskus osallistuu pikkuveljen puuhiin. Kavereiden kanssa luistelee yms. Urheilua harrastaa, joten useimmat illat menee treeneissä.

Välillä urputtaa tuosta käytön rajoittamisesta, mutta kun ajoittain ei rajoituksia ole ollut, niin puhelimella on roikuttu pidempään. Sovellusta pidän hyvänä siksi, että en joudu itse koko ajan mäkättämään puhelimen käytöstä. Koska siihenhän se ilman menisi.