Kiusaamisen aiheuttamat traumat
Mua kiusattiin koulussa ja sain siitä vaikeat traumat. Kiusaaminen ei todellakaan ollut pelkästään henkistä vaan mua lyötiin ja potkittiin porukalla, päätäni uitettiin vessanpöntössä jne. Pari kertaa jouduin jopa menemään päivystykseen kesken koulupäivän. Toisella niistä kerroista käteni oli murtunut. Murtuman aiheuttaneen kiusaajan vanhemmat maksoi aiheutuneet kulut, mutta sen jälkeen kiusaaminen vain paheni.
En ymmärrä, miksei edes vanhempani vaatinut poliisia puuttumaan asiaan, kun rehtorin puhuttelut ei todellakaan auttanut. Kiusaajani sai jatkaa elämäänsä normaalisti, mutta mä jouduin vaihtamaan väkivallan pelossa koulua. Uudessa koulussa mua ei kiusattu yhtä paljon, mutta ei mua sielläkään rauhaan jätetty. Edes fyysisesti. Ja kavereita en saanut lainkaan.
Kiusaaminen on vaikuttanut koko elämääni. Mulla oli aina yli kasin keskiarvo, mutta en pystynyt jatkamaan opiskelua peruskoulun jälkeen, kun pelkäsin kuollakseni että kiusaaminen jatkuisi taas. Sairasloma vaihtui kuntoutustuen kautta pysyväksi eläkkeeksi päivää ennen kuin täytin 25.
Kiusaamisen pahin vaikutus on kuitenkin täydellinen sosiaalinen syrjäytyminen. En ole muutamaan vuoteen jutellut kertaakaan kenenkään muun kuin psykiatrini, muutaman hoitajan ja vapaaehtoisen tukihenkilön kanssa. Musta on tullut täysin kykenemätön normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen. En usko tilanteen koskaan korjautuvan, joten toivon vaan että jonain päivänä pääsen eroon tästä raastavasta kaipuusta toista ihmistä kohtaan.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika helpolla lähtee eläkkeet Suomessa nykynuorille.
Ei meillä ole varaa elättää tälläisiä tapauksia.
Ap ryhdistäydy.
Nyky-Suomessa ei pääse eläkkeelle helpolla.
Säälittävää kadehtia pienellä sairaseläkkeellä kitkuttelevaa ihmistä.
Onhan se jumalauta paremmat tulot kuin pitkäaikaistyöttömällä. Ja sitä ei tarvitse edes hakea erikseen anelemalla joka kuukausi.
Työttömillä on asiat paljon huonommin. Aika hepposesti saa eläkkeet.
Ap voisi olla vaan tyytyväinen.
Onnea sille joka parantui ja ryhdistäytyi. Respectit isälle joka ottaa vastuun lapsestaan ja teki käännöksen elämässään!
Tämä ei ainakaan paranna kenenkään oloa ja asemaa, että ruvetaan vastakkainasettelemaan kahta usein päähänpotkittua ja pienituloista ihmisryhmää.
t. työtön, ei sairas- tai muullakaan eläkkeellä.
Ap:lla on tosiaan asiat melko hyvin.
Mihin vedetään rajat empatialle?
Hänellä on koti ja katto päänsä päällä. Entä ne tyypit jotka palelee pihalla tällä hetkellä. Kova tuuli ulkona.
Illan jatkot kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene muualle täältä katkeroitumasta. Näköjään sinullakin jäänyt asioita käsittelemättä, kun ap:n aloitus triggeröi sinussa näin raivokkaan tarpeen avautua.
Aijaa. Ajattelin kertoa selviytymistarinan. Tänäänkin olin rakentamassa koko päivän kerrostaloa tuolla kylmässä tuiskussa.
Palkka on kohtuullinen. Nyt on lapsi haettu päivähoidosta ja viikonloppu edessä.
Ajattelin kertoa ap:lle että kyllä se aurinko paistaa risukasaankin. Jännä jos otit sen noin katkerasti vastaan.
Kyllä mä olisin mieluummin tällä palkalla eläkkeellä. Tekisin siihen päälle sen 300e töitä, niin saisin samat tulot ja olisin lapsen kanssa kotona.
No, ehkä tää kasvattaa vaan luonnetta ja oikeastaan musta on kiva rakentaa kotia jollekin ja opettella sietämään ikäviä olotiloja.
Mun mielestä työ on lapsen ja vaimon lisäksi sellaisia, jotka paransi mut.
Aluksi ahdisti paljon, mutta ajattelin että tuleva lapsi tarvitsee isän ja hyvät lähtökohdat elämään.
Siirsin ikäänkuin ne omat katkeruudet ja murheet sivuun toisen takia. Enkä kadu.
Toi pienoinen on mun elämänrakkaus, ihan erilainen rakkaus kuin vaimo on <3 Se on iskän oma silmäterä ja nyt jätän teidät tänne miettimään. Meen tekemään palikoita ja kohta saunaan.
Ap:lle sellaista että ei se muutos tule sinne kotiin vaan muutos lähtee susta itsestä. Jätä se menneisyys taaksesi. Buddha neuvoi ettei pidä kiintyä asioihin. No, mä kiinnyin mun rakkaisiin mut ikävät jutut jätän taakse mieluusti.
Alapeukutin viestiäsi. Toivottavasti perheesi tuhoutuu onnettomuudessa ja saat surmasi.
Vierailija kirjoitti:
Ap ryhdistäydy.
kokoomuslaisia linjoilla.
kuinkahan moni kiusaajan vanhemmista on kokoomuksen äänestäjiä?
silakka kirjoitti:
Normaalissa yhteiskunnassa nuo kiusaajat maksaisivat sun menetetyt tulot eli joka kuukausi keskimääräisen suomalaisen palkan verran. Suomessa hyysätään kiusaajia ja niiden perheitä. Jos lapsi ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, niin se ei kuitenkaan poista korvausvelvollisuutta. Tsemppiä sulle ja koita keksiä jotain mielekästä tekemistä. Ei me sua vihata, oot hyvä tyyppi :))
Ainakin oma kiusaajani on tiedettävästi hyvässä ammatissa ja tehnyt pitkän uran. Hän käytännössä maksaa kuntoutustukeni.
Tarkoituksena on kyllä mennä eläkkeelle ihan kokonaan. Ainakin vantaan alueella on tosi nuivia lääkäreitä ja pelkkä kuntoutustuen saanti on vaikeaa. Jos olisin pahemmin sairas niin narkkaisin varmasti jossain sillan alla ja en edes uskaltaisi mennä tapaamaan lääkäreitä.
Miten ap sait eläkkeen noin helposti?
t. kiusattu myös
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ryhdistäydy.
Onhan se jumalauta paremmat tulot kuin pitkäaikaistyöttömällä. Ja sitä ei tarvitse edes hakea erikseen anelemalla joka kuukausi.
Onnea sille joka parantui ja ryhdistäytyi. Respectit isälle joka ottaa vastuun lapsestaan ja teki käännöksen elämässään!
Tämä ei ainakaan paranna kenenkään oloa ja asemaa, että ruvetaan vastakkainasettelemaan kahta usein päähänpotkittua ja pienituloista ihmisryhmää.
t. työtön, ei sairas- tai muullakaan eläkkeellä.
Itse en ymmärtänyt tekstiä vastakkainasetteluksi.
Mullakin vuosien koulukiusaaminen seuraa edelleen elämässä, vaikka ikää jo päälle 30.
Olen kyllä jotenkuten koulut saanut käytyä ja työelämääkin, mutta en vaan tahdo jaksa elämää. Ja se johtuu siitä, että tunnen olevani niin mitätön, huono, alempana muita.
En oikein pidä ihmisistä enkä luota moneenkaan. Ja kaikki tämä koulukiusaamisen syytä.
Terapiat olen käynyt ja elelen kaiketi normaalia elämää muiden silmissä, mutta edelleen olen sisältä niin rikki.
Hyvä puoli tässä se, että kuolemanpelkoa ei ole. Ihanaa, että tämä on joskus ohi.
Siis ei pelkästään itse se kiusaaminen, vaan mitä kaikkea muuta sekä uhrin, että kiusaajan elämistä voi löytyä taustalta. Siitä se kuppi voi lopullisestikin mennä nurunin. Että sikäli kiusaamiseen täytyykin puuttua ajoissa, kun ei ikinä tiedä, mikä on jonkun ns viimeinen niitti, missä se rahja menee, jos kaikki voimat on jo kulutettu loppuun. Uskon että itsekin joskus joudun vielä käsittelemään tunteeni -viimeistään kun lapset menee kouluun. Silloin sen varmaan elää uudelleen. Oon jo kauan sitten päässyt yli, se on vaan niin paska laitos siinä iässä se. Sain syömishäiriön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ryhdistäydy.
kokoomuslaisia linjoilla.
kuinkahan moni kiusaajan vanhemmista on kokoomuksen äänestäjiä?
Kiusaajat ja kiusaajien vanhemmat ovat p e r s u j a.
Ei psykologi tai lääkkeet ketään paranna masennuksesta ja traumoista, saati eläke.
Se eläkehän on lopullinen leima luuseriudelle.
Ap:n pitäisi tehdä jotain muuta.
Ehkä tulevaisuudessa tulee psykedeelihoidot niin niillä voidaan käsitellä traumoja ja ap:sta saadaan työkuntoinen ihminen yhteiskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ryhdistäydy.
Toivon että tuo isä sairastuu uudestaan masennukseen ja saa psykoosin. Menettää lapsensa ja vaimonsa. Ei se ole ansainnut tuota kaikkea.
Kyllä olet sairas päästäsi ja toivottavasti lääkityksellä.
Tuon takia katkaisin sillat ystävääni, joka masentui ja kestin vuosia sitä negatiivisyyttä. Hän oli oikea musta-aukko, joka imi kaiken energian ja onnellisuuden ympäriltä.
Masentuneetkin voisivat välillä miettiä omaa käytöstään ja olla onnellisia muiden puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ryhdistäydy.
Toivon että tuo isä sairastuu uudestaan masennukseen ja saa psykoosin. Menettää lapsensa ja vaimonsa. Ei se ole ansainnut tuota kaikkea.
Tuon takia katkaisin sillat ystävääni, joka masentui ja kestin vuosia sitä negatiivisyyttä. Hän oli oikea musta-aukko, joka imi kaiken energian ja onnellisuuden ympäriltä.
Masentuneetkin voisivat välillä miettiä omaa käytöstään ja olla onnellisia muiden puolesta.
Negatiivisuutta. Ystäväsi luultavasti masentui kirjoitustaidottomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ryhdistäydy.
Kävin juuri tänään 9e päivä hommassa.
Kyllä mua käy kateeksi viisikymppisenä että en pääse edes kuntoutustuelle,vaan työttömyystuella ilmaistöihin pakotettuna.
Ap on vielä nuori ja mun pitää raahautua ilmaistöihin.
Olen ihan avoimesti kateellinen.
nenä niskaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ryhdistäydy.
Tuolla asenteellasi saat vielä turpaasi oikeen kunnolla.
En ainakaan keneltäkään vetelältä masentuneelta. Eihän ne jaksa kuin itkeä omaa surkeaa kohtaloaan. Kenenkään muun murheita eivät näe.
Itkevät vuosikymmeniä sitten tapahtunutta kiusaamista, kun minulta on kuollut äiti syöpään.
Sellaista yksinpuhelua vaan yhteen suuntaan. Minä kuuntelin ja hänellä pyöri sama levy.
Sähän voit lähteä tuonne ulos haahuilemaan sillä asenteella että pääset hakkaamaan mut. Olen klo 20 aikaan rautatieasemalla menossa K-junaan. Tule sinne hakkaaman minut.
Ei hirveästi tee mieli maksella teikäläisille tukia, kun uhkailette hakkaamisilla ja sitten muiden pitäisi kiltisti käydä töissä että saadaan yhteisistä verorahoista hakkaajille ja itkupilleille päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ryhdistäydy.
Negatiivisuutta. Ystäväsi luultavasti masentui kirjoitustaidottomuudesta.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/15-varoittavaa-merkkia-nain-negatii…
Vierailija kirjoitti:
Pistää hiljaiseksi noi alapeukkujen määrä selviytymistarinoihin.
Eiköhän kyse ole niiden ajasta ja paikasta. Ap on todella pahassa paikassa, häntä ei nyt auta kuulla mitä hänen olisi pitänyt tehdä toisin, päinvastoin. Lisäksi, jos ap on ollut täysin eristäytynyt ihmiskunnasta vuosikaudet, kun taas tämä selviytyjä on saanut lapsen, niin ap:n tilanne on/ on ollut huomattavasti vaikeampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kyse ole niiden ajasta ja paikasta. Ap on todella pahassa paikassa, häntä ei nyt auta kuulla mitä hänen olisi pitänyt tehdä toisin, päinvastoin. Lisäksi, jos ap on ollut täysin eristäytynyt ihmiskunnasta vuosikaudet, kun taas tämä selviytyjä on saanut lapsen, niin ap:n tilanne on/ on ollut huomattavasti vaikeampi.
Ap:n pitäisi päästä asunnosta ulos ja vetää mömmöjä itsetuhoisesti kuten tuo lapsen saanut.
Ottaa riskejä. Ei se elämä ja onni tule sinne kotiin.
Ei tuossa tilanteessa ole enää mitään hävittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
käsitin että tuo lapsen saanut oli pidempiä aikoja yksin. 16-vuotta kuntoutustuella.
11-vuotta nuorten työpajalla. Kunnes päätti tuhota itsensä päihteillä.
Sekoilunsa aikana tutustui ihmisiin ja tuli vahingossa isäksi.
Toinen vaihtoehto olisi ollut jäädä vaan sinne kotiin mätänemään.
Normaalissa yhteiskunnassa nuo kiusaajat maksaisivat sun menetetyt tulot eli joka kuukausi keskimääräisen suomalaisen palkan verran. Suomessa hyysätään kiusaajia ja niiden perheitä. Jos lapsi ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, niin se ei kuitenkaan poista korvausvelvollisuutta. Tsemppiä sulle ja koita keksiä jotain mielekästä tekemistä. Ei me sua vihata, oot hyvä tyyppi :))