Voinko olla vuokralla omistamassani asunnossa?
Tällainen tilanne olisi mahdollinen, kun asunnon hallintaoikeus on toisella henkilöllä, ja hän vuokraa sen minulle.
Lähinnä kyse on siitä, tuleeko verottajalta sanomista.
Voisinko saada jopa asumistukea, jos tuloni ovat pienet?
Jos asunto olisi esim. yritykseni nimissä, voisin vuokrata sitä itselleni. Näinhän fiksummat tekevät.
Kommentit (30)
TotuusSattuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen tilanne olisi mahdollinen, kun asunnon hallintaoikeus on toisella henkilöllä, ja hän vuokraa sen minulle.
Voisinko saada jopa asumistukea, jos tuloni ovat pienet?Jos asunto olisi esim. yritykseni nimissä, voisin vuokrata sitä itselleni. Näinhän fiksummat tekevät.
Verottajalta tulee sanomista jos asunnon vuokralle antava henkilö (=hallintaoikeuden omaava henkilö) ei maksa veroja saamastaan vuokratutosta. Muuten asia ei kuulu verottajalle mitenkään.
Luultavasti asia ei ole noin yksinkertainen. Siihen voi liittyä joku etu , joka katsotaan ylittävän hallintaoikeuden tai pieni vuokra johtaa lahjoituksen yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisinko saada jopa asumistukea, jos tuloni ovat pienet?Jos asunto olisi esim. yritykseni nimissä, voisin vuokrata sitä itselleni. Näinhän fiksummat tekevät.
Voit vuokrata, eikä se verottajaa kiinnosta. Mutta onhan se tyhmää maksaa veroa omassa asumisesta. Asumistukea et saa. Et voi saada asumistukea vuokra-asuntoon myöskään silloin, jos omistat samalta paikkakunnalta asumiseen sopivan asunnon.
Katsotaanko asunto olevan sopiva, jos hallintaoikeus on toisella? Jos henkilö ei olisi halukas vuokraamaan, niin eihän omistaja pääsisi asuntoon asumaan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti hallintaoikeuden omaava, voi myös vuokrata asuntoa. Silloin se kuulostaa, että on ok. Mutta varmaan sitten molempien pitää asua siinä.
Ja silloin molempien tulot vaikuttaa asumistukeen.
Eihän sillä toisella ole vuokrasopimusta. Eli eivät asu yhteisesti siinä.
Mutta jos aloittaja tulee kertomaan sitten kuinka käytännössä asiat meni.
Omasta mielestäni tuo näyttäisi onnistuvan. Itse luulin, että hallintaoikeuden sisältyy aina vaatimus asua itse siinä asunnossa. Siitäkään en ole nyt varma.?
Ei tarvitse asua itse, vaan on nimenomaan oikeus hallita asuntoa ja hankkia tuottoa sillä. Asumisoikeus on eri asia. Eikä sekään ole asumisvelvollisuus ;-)
Verottajahan aliarvostaa tämmöistä omistusmuotoa juuri siksi, että asunnon omistaja ei saa vastaavaa hyötyä.
Yritysmaailmassahan tämä on hyvinkin tavallista.
Henkilö omistaa kiinteistön ja yrityksen.
Yritys on vuokralla kiinteistössä ja maksaa veroa henkilölle.
Yritys voi vuokrata tiloja edelleen ja saa niistä vuokratuloja.
Henklöllä on varmaa henkilökohtaista tuloa ja riski on yrityksessä, ei henkilöllä itsellään.
Vierailija kirjoitti:
Yritysmaailmassahan tämä on hyvinkin tavallista.
Henkilö omistaa kiinteistön ja yrityksen.
Yritys on vuokralla kiinteistössä ja maksaa VUOKRAA henkilölle.
Yritys voi vuokrata tiloja edelleen ja saa niistä vuokratuloja.
Henklöllä on varmaa henkilökohtaista tuloa ja riski on yrityksessä, ei henkilöllä itsellään.
korjaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit vuokrata, eikä se verottajaa kiinnosta. Mutta onhan se tyhmää maksaa veroa omassa asumisesta. Asumistukea et saa. Et voi saada asumistukea vuokra-asuntoon myöskään silloin, jos omistat samalta paikkakunnalta asumiseen sopivan asunnon.
Katsotaanko asunto olevan sopiva, jos hallintaoikeus on toisella? Jos henkilö ei olisi halukas vuokraamaan, niin eihän omistaja pääsisi asuntoon asumaan mitenkään.
Tuet ovat viimesijaisia tulomuotoja. Jos joku on tahallaan aiheuttanut itselleen asumisongelma, niin ei siihen tarvi kyllä silloin välttämättä pistää tukea yhteiskunnastakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet ovat viimesijaisia tulomuotoja. Jos joku on tahallaan aiheuttanut itselleen asumisongelma, niin ei siihen tarvi kyllä silloin välttämättä pistää tukea yhteiskunnastakaan.
Hallintaoikeus voi syntyä mm. niin että perii asunnon jonka hallintaoikeus on kuitenkin jollain toisella. Eli silloin ei ole itse mitenkään aiheuttanut tilannetta jossa ei voi itse käyttää omistamaansa asuntoa muuten kuin vuokraamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytön kommentti tässä asiayhteydessä.
Asunnon hallintaoikeus ei ole ainakaan sinulle avautunut.
Luulisin että onnistuu, koska hallintaoikeuden haltija päättää asunnon vuokrauksesta. Hän vastaa kuluista ja tuloista, saa vuokrata kelle tahansa haluaa. Hallintaoikeuden haltija jos vuokraa, niin hän maksaa bruttotuloista 30 % pääomatuloveroja. Asumistuki riippuu ihan sinun tuloistasi. Vuokraaja ei voi vuokrata liian paljon alihintaan verottajan mukaan, jos halutaan vähennettäväksi asuntolainan korot verotuksessa.
Kannattaa tiedustella asiasta verottajalta. Sinänsä itse en näe eettisestikään eroa sillä, saatko asumistukea tuohon vai toiseen asuntoon, jos kerran olet asumistukeen oikeutettu. Lopputulos olisi sama, jos vuokraisit asunnon toisaalta ja joku muu tulisi vuokralle tuohon nyt kyseessä olevaan asuntoo.