Mitä voi tehdä, jos oma identiteetti on kehittymätön?
Kommentit (15)
Hyväksynnän kautta. Mutta se on pitkä ja vaikea tie. Ammattiapu ja oma aktiivisuus.
Vierailija kirjoitti:
Hyväksynnän kautta. Mutta se on pitkä ja vaikea tie. Ammattiapu ja oma aktiivisuus.
En koe saavani mistään hyväksyntää. Ihmissuhteeni ovat niin ehdollisia, etteivät ne ainakaan omaa identiteettiä vahvista.
Pitää tiedostaa, millä osaamisen alueella voisi yltää keskimääräiseen tai sen yli ja koettaa vahvistaa ensin sitä työn tai harrastusten kautta.
Vierailija kirjoitti:
Pitää tiedostaa, millä osaamisen alueella voisi yltää keskimääräiseen tai sen yli ja koettaa vahvistaa ensin sitä työn tai harrastusten kautta.
Koko elämäni ajan identiteettini on rakentunut suorittamisen ympärille. Tuo tie on mielestäni kuljettu nyt loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Lukemalla paljon
Mistä aiheista? Olen aina lukenut paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko elämäni ajan identiteettini on rakentunut suorittamisen ympärille. Tuo tie on mielestäni kuljettu nyt loppuun asti.
Ja sekö ilmentää identiteetin kehittymättömyyttä? Pitää vain hyväksyä, ettei kaikista ole ihmissuhdepelaajiksi, tosin on niitä, jotka ovat vahvoja tasaisesti persoonallisuuden eri osa-alueilla, suurin osa kuitenkin painottuu johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sekö ilmentää identiteetin kehittymättömyyttä? Pitää vain hyväksyä, ettei kaikista ole ihmissuhdepelaajiksi, tosin on niitä, jotka ovat vahvoja tasaisesti persoonallisuuden eri osa-alueilla, suurin osa kuitenkin painottuu johonkin.
Omasta mielestäni kyllä. Kärsin usein depersonalisaatiosta ja derealisaatiosta.
Identiteetti ei tarkoita sitä, missä on hyvä tai edes että on hyvä, vaan sitä, että tietää, kuka ja millainen on.
Eikä sen selville saamiseen tarvitse palautetta antavaa ihmissuhdetta. Sitä voi miettiä ihan itsekseen, esimerkiksi lukemalla kirjallisuutt ja peilaamalla itseään sen hahmoihin. Kirjoittamalla itse vaikka päiväkirjaa tekemisistään ja ajatuksistaan saa materiaalia, jota voi aika ajoin pysähtyä pohdiskelemaan, että millainen olen, miten näytän maailmaan reagoivan ja voisiko tätä ehkä kannattaa kehittää johonkin suuntaan. Jne.
Identiteettivarkaudet on nykyään aika yleisiä... tietenkään en tällaiseen kehota, mutta kunhan sanoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on hyvä lähtökohta. Olet saanut tarpeeksesi suorittamisesta. Ehkä se toimii riittävänä pontimena sille, että haluat tosissasi miettiä, että mitä sinä itse haluat ja mistä sinä itse nautit. Viis muiden odotuksista.
Sitten kun sinä tiedät mitä sinä haluat, niin siitä voit lähteä rakentamaan omaa identiteettiä jossa sinä olet omannäköisesi ja elät omannäköistä elämää.
Mun näkemys tästä on, että älykkäät ihmiset on usein sellaisia, että ei halua lyödä lukkoon millainen on vaan pitää muuttumista mahdollisena. Tämä ei tietenkään usein tee onnelliseksi vaan päinvastoin, sitoutuminen ja päätöksien tekeminen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni kyllä. Kärsin usein depersonalisaatiosta ja derealisaatiosta.
Suorituskeskeisyys on tiettyjen persoonallisuustyyppien tapa toimia, mutta sellaisenaan se ei kerro identiteetin heikkoudesta tai vahvuudesta, mutta voihan sitä muutkin käyttää raamituksena, koska melko helppo mallintaa, jos kohta kuluttaa voimavaroja niin ettei semmoista pitkään kukaan jaksa.
En ole keksinyt muuta kuin terapian, koska kukaan ei viihdy seurassani jotta saisin palautetta keltään