Sipilän tankeroenglanti!
Tönkkoenkulla meni Euroopan parlamentin puheessaan. No, nämä viiskymppiset ovat kyllä lukeneet englantia jo koulussa mutta ei tuo hääviltä kuulosta! Inhosin Stubbia mutta ylivoimainen kielitaito on kaikkiin muihin verrattuna.
Kommentit (53)
Kieliä opiskellakseen ei muuten nykymaailmassa tarvita mitään opettajia. Erityisesti englannin opiskelu on helppoa kuin lasten leikki. Youtube pyörimään, niin natiivipuhujien matskua tulee tuutin täydeltä. Mikään opettaja ei ehdi niin paljoa opettaa.
Suomalaisilla on vahva aksentti, varmaan jotenkin johtuu siitä kun meillä äännetään niin eri tavalla. Minusta tuntuu aina että koko suu ja kieli jähmettyy ja sanoja on hankala lausua oikein ihan fyysisesti. :D Mulla tosin on kireä kielijänne. Kielet silti aina olleet niitä vahvimpia aineita ja olen kielellisesti lahjakas, mutta ääntäminen on ihan mahdotonta. Selitin huonosti mutta luulen että useammat tietävät mitä tarkoitan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten kielitaidon arvosteleminen on kyllä harvinaisen typerää ja junttia puuhaa.
Terv. kääntäjä/tulkki
Samalla tavalla kuin muitakin taitoja, voidaan mitata myös kielitaitoa, kuuluu ehdottomasti yleissivistykseen vai pitäisikö tulkki panna myös puhetta pitämään vai olisiko parempi käyttää äidinkieltään, onhan sekin sallittua.
Tajuatko (et tietenkään) että lähes jokaisella vierasta kieltä puhuvalla kuuluu vieras aksentti?
Kuuluuhan se, mutta arvostan kyllä esim Roman Shatzia, koska hän on tehnyt ihan kiitettävästi töitä opetellakseen hyvää suomea. Kyllä omaa aksenttiaan pystyy laittamaan taka-alalle, jos tekee töitä sen eteen.
Juu aivan 100% varmasti Sipilän tärkein tehtävä on hioa englannin aksenttia 😥😥😥
En sano, että sen olisi tärkein tehtävä missään nimessä, mutta parempi aksentti osoittaa arvostusta. Se osoittaa paneutumista kommunikaatiovälineeseen.
Huono ääntämys on kyllä eri asia kuin huono kielitaito, ihan hyvin voi ymmärtää ja osata kirjoittaa kieltä erittäin hyvin mutta ääntää heikosti. Mulla on työkaveri, joka kääntää muun työndä ohessa paljon tekstejä (olen itse nähnyt näitä ja käännökset ovat hyviä, ei ole asia- tai kielivirheitä) mutta puhuu englantia surkeasti. Toki huono ääntämys laskee muuten erinomaisen kielitaidon kokonaisuutena keskinkertaisemmaksi.
Sipilän tapauksessa en tosin kyllä ihmettelisi vaikka kävisi ilmi ettei ole mitään hajua kielitaidosta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on vahva aksentti, varmaan jotenkin johtuu siitä kun meillä äännetään niin eri tavalla. Minusta tuntuu aina että koko suu ja kieli jähmettyy ja sanoja on hankala lausua oikein ihan fyysisesti. :D Mulla tosin on kireä kielijänne. Kielet silti aina olleet niitä vahvimpia aineita ja olen kielellisesti lahjakas, mutta ääntäminen on ihan mahdotonta. Selitin huonosti mutta luulen että useammat tietävät mitä tarkoitan.
Oikeastaan en usko tuota. Luulen, että olet vain uskotellut itsellesi että ääntäminen on sinulle vaikeaa. Kun uskot että sinäkin kykenet siihen, sinä kyllä kykenet siihen.
No onneksi pian on vaalit niin päästään tosta eroon
Vierailija kirjoitti:
:D Kiinnostaakohan missään muussa maassa ketään kuinka hyvin tai huonosti poliitikot ääntävät englantia? Luulen että tämä on suomijunttilan erikoisominaisuus. Kumpuaa huonosta itsetunnosta.
Melkein kaikilla muillakin kuin pelkästään suomalaisilla on oma aksenttinsa, harva puhuu vierasta kieltä kuin syntyperäinen. Miksi edes pitäisi? Vaikken Sipilää siedäkään, niin en pidä pahana, jos ei lausu englantia kuin ikänsä sitä puhunut. Asiansa varmaan saa kuitenkin perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan en usko tuota. Luulen, että olet vain uskotellut itsellesi että ääntäminen on sinulle vaikeaa. Kun uskot että sinäkin kykenet siihen, sinä kyllä kykenet siihen.
Itse et ainakaan kykene mihinkään älylliseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksei minkään muunkaan maalaiset äännä oikein vaikka osaisivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse et ainakaan kykene mihinkään älylliseen.
Kiitos. Muista silti kannustukseni. Sinä kykenet siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten kielitaidon arvosteleminen on kyllä harvinaisen typerää ja junttia puuhaa.
Terv. kääntäjä/tulkki
Samalla tavalla kuin muitakin taitoja, voidaan mitata myös kielitaitoa, kuuluu ehdottomasti yleissivistykseen vai pitäisikö tulkki panna myös puhetta pitämään vai olisiko parempi käyttää äidinkieltään, onhan sekin sallittua.
Tajuatko (et tietenkään) että lähes jokaisella vierasta kieltä puhuvalla kuuluu vieras aksentti?
Todennäköisesti tajuan sen paremmin kuin sinä, mutta Sipilän tapauksessa ei kyse ole aksentista, se on lähes kaikilla vierasta kieltä puhuttaessa, mutta oikeaoppiseen lausumiseen ja puheen sujuvuuteen voi silti satsata. Esim. EU:n korkea edustaja, italialainen Federica Mogherini, puhuu myös aksentilla, mutta hänen ja Sipilän englannin puhumisessa on valtava ero, ymmärrätkö?
Tärkeämpää olisi malli perheenisästä. Kuinka moni lapsi on onneton kun sujuvaa englantia puhuva kuspääisä katosi elämästä.