Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni vegaani omistaa kissan/koiran?

Vierailija
31.01.2019 |

En ymmärrä logiikkaa että jotkut vegaanit jotka ovat ryhtyneet vegaaneiksi koska ovat sitä mieltä että lihateollisuus/eläinperäiset tuotteet ovat raakoja ja yksinkertaisesti moraalittomia, ei näe ongelmaa siinä että itse omistaa lemmikin jonka ruokavalio koostuu lihasta? Ovatko sen teuraaksi joutuvan eläimen kärsimykset jotenkin vähemmän moraalitonta ja raakaa kun se oma pikku söpö kissimirri panee sen suuhun? Yleensä kun tätä kysyy saa vastaukseksi vain solvauksia eikä mitään järkevää vastausta.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veganismiinkin liittyy epäloogisuutta. Esim lampaiden villan hyödyntäminen, riistalihan syöminen... Mitä eettisiä ongelmia??

Vierailija
2/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ylipäätään idea siitä, ettei eläimiä saa hyödyntää millään tavalla ihmisten edun vuoksi. Silti pidetään vankina eläimiä vain oman mielihyvän vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kissa joo. Se tuli ennen kasvissyöntiä ja tämän jälkeen en enää ota lemmikkiä vaan aion tukea löytöeläintaloja. Syötän sille lihaa koska se on lihansyöjä. Vegaanitkaan ei ole täydellisiä fyi.

Vierailija
4/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on älytön suhde eläimiin, kuten huomaat

Vierailija
5/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin vegaanilla kissan, joka pääasiassa hiirestää oman ravintonsa itse, mutta kaikkihan eivät eivät ymmärrä edes itseään toteuttavia kissoja. Se on muka liian vaarallista se vapaan kissan elämä. 

Vierailija
6/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ylipäätään idea siitä, ettei eläimiä saa hyödyntää millään tavalla ihmisten edun vuoksi. Silti pidetään vankina eläimiä vain oman mielihyvän vuoksi.

Jollain sosiaalisella koiralla on luultavasti parempi elämä lemmikkinä edellyttäen että siitä pidetään huolta mutta joku käärmen, hämähäkin tai muun eläimen jolla ei ole pientäkään mahdollisuutta sitoutua omistajaan pitäminen pienessä lasikopissa on kyllä ihan jäätävän julmaa.

Vierailija
7/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse vegaani, mutta tunnen pari vegaania joilla on lemmikkejä. Kissat ja koirat ovat pitkäikäisiä eläimiä ja vegaanius trendinä uudehko. Monilla on siis lemmikit jo ennestään, eikä niistä luovuta vegaaniuden alettua. Lihan ostaminen lihansyöjälle on välttämätöntä, joten se on vain kestettävä. Moni myös sekoittaa vegaaniuden käsitettä siten että osa porukkaa noudattaa vegaanista elämäntapaa eli ei pidä nahkavaatteita, pidä lemmikkejä, syö lihaa jne. kun taas osa noudattaa vain vegaanista ruokavaliota eli ei syö eläinperäisiä tuotteita.

Oli miten oli, pienikin askel parempaan suuntaan on hyvä. Jos kaikkien pitäisi olla täydellisiä sotilaallisen kurin vegaaneja, tuskin ketään kiinnostaisi edes kokeilla.

Vierailija
8/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaha eihän tällästä ajatusta voi oikein ottaa tosissaan, mutta vastaampa kuitenkin. Vegaanius ei tarkoita sitä että pitää hankkiutua kaikesta eläinperäisestä eroon. Ei vaan osta/hanki uutta. Eläintensuojelu kuuluu läheisesti vegaaniuteen ja sitä voi ilmentää itselleen sopivalla tavalla, esim. antamalla kodin kodittomalle eläimelle. Ihminen ei tarvitse lihaa elääkseen, osa eläimistä tarvitsee, joten tälläinen keskustelu kertoo lähinnä aloittajan infantiilista elämänkuvasta.

Vierailija
9/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ehdotat että teen kissalleni? Otin sen aikoinaan löytöeläintalosta ja jos se olisi siellä edelleen niin söisi se sielläkin lihaa. Olemassaolevia eläimiä täytyy kohdella hyvin niiden elämänsä loppuun asti. Kasvattajalta en ottaisi missään nimessä lemmikkiä vaan vastustan uusien eläinten tuottamista. Esyiltä eläinten adoptointi on ok, kun eläimet on jo olemassa.

Vierailija
10/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanin sekaisen pään sisään olisi ammattipsykologinkin vaikeaa päästä, sillä onhan tuo aatteena ihmisyyttä ja evoluutiota vastaan kuin olla ja voi.

Ihmiskunta on kehittynyt syömällä lihaa, eikä pelkkiä kasviksia popsimalla yksikään heimo/yhteisö ole selvinnyt olemassaolon taistelusta hengissä.

Vegaanit siis kuvittelevat olevansa jotain muun ihmiskunnan yläpuolella olevia erikoistapauksia torjuessaan ruokaa jonka syömisen avulla he ovat olemassa.

Esi-isien pupunruokakuuri olisi nopeasti pyyhkinyt heidät pois maailmankartalta, joten ilman ihmiskunnan historian aikana syötyä lihaa, vegaaneita ei olisi edes olemassa.

Vierailija
11/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma ei tarvitse terveitä elätettäviä kissoja, kun kissa pystyy hankkimaan ruokansa itse.  Ihmisten sairaaksi jalostamia kissoja ei kaivata ollenkaan. Muuttakaa maalle, jos tahdotte kissan. Kissalle voi antaa vähän ruoanrippeitä, jotka menisivät muuten kompostiin.

Vierailija
12/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähempi se lemmikillisen vegaanin talous lihaa kuluttaa kuin lemmikillisen sekaanin talous, joten hyvä sekin on jos ei itse syö lihaa, vaan ainoastaan lemmikki syö, jolle se on välttämätöntä. Toistaiseksi tämä on aiheena kuitenkin aivan turha, niin kauan kuin ne ”tuotantoeläimet” teurastetaan joka tapauksessa ihmisten takia, ja lemmikeille hyödynnetään siitä jäävät sivutuotteet. Mutta ymmärrän että provoilijan on saatava lietsoa :D

Vierailija
13/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähempi se lemmikillisen vegaanin talous lihaa kuluttaa kuin lemmikillisen sekaanin talous, joten hyvä sekin on jos ei itse syö lihaa, vaan ainoastaan lemmikki syö, jolle se on välttämätöntä. Toistaiseksi tämä on aiheena kuitenkin aivan turha, niin kauan kuin ne ”tuotantoeläimet” teurastetaan joka tapauksessa ihmisten takia, ja lemmikeille hyödynnetään siitä jäävät sivutuotteet. Mutta ymmärrän että provoilijan on saatava lietsoa :D

Vegaaniutta ekologisempi vaihtoehto olisi alkaa käyttää enemmän hyödykseen niitä teurastuksessa jääviä sivutuotteita, niin ei tarvitsisi tuhota ilmakehää kasvisten tuotantoon keskittyneissä kasvihuoneissa.

Vierailija
14/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniutta ekologisempi vaihtoehto olisi alkaa käyttää enemmän hyödykseen niitä teurastuksessa jääviä sivutuotteita, niin ei tarvitsisi tuhota ilmakehää kasvisten tuotantoon keskittyneissä kasvihuoneissa.

On syytä ymmärtää että lihatuotanto olisi ihan yhtä sairas ideologialtaan siinäkin tapauksessa vaikka se olisi maailman ekologisinta ravintoa. Kannattaa ensiksi opetella erottamaan eettisyys ja ekologisuus toisistaan

Vierailija
15/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani ja omistan kissan. En ole vegaani eettisistä syistä, vaan siksi, etten pidä lihasta/eläinperäisistä tuotteista. Saanko synninpäästön?

Vierailija
16/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veganismiinkin liittyy epäloogisuutta. Esim lampaiden villan hyödyntäminen, riistalihan syöminen... Mitä eettisiä ongelmia??

Jos itse pidät niitä lampaita ja keritset ne, niin tiedät onko siinä eettisiä ongelmia vai ei. Muussa tapauksessa on hyvin todennäköistä, että lampaiden villan tuotanto ei kestä päivänvaloa. Ostatko Bangladeshissa tehdyn T-paidan _oikeasti_ hyvällä omallatunnolla?

Riistalihan syöminen... En minä ihmisiäkään söisi, vaikka tietäisin, että sen perheenäidin lapsi tapettiin eettisistä ensin, ettei lapsi jäisi orvoksi, jos se pääsee karkuun äidin kuoltua.

Sitä paitsi, vaikka pitäisi tappamista oikeutettuna, sitä riistalihaa riittää aivan häviävän pieni osa lihan koko nykykulutuksesta. Eikö se ole ihan hyvä sinulle, että saat mun puolesta syödä minunkin osuuteni? (Mutta vain sillä ehdolla, että metsästät ja käsittelet sen lihan itse)

Vierailija
17/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani, ja siks annan koiralleni muoviluita järsittäväks, sillä on ekologisesti kestämätönta että koira järsisi muiden eläinten jäsenten paloja! Muovistahan ei ole mitään haittaa kenellekään.

Vierailija
18/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä teurastuksen "sivutuotteita" voi käyttää ekologisesti (ja eettisesti) vain siinä tapauksessa, että ne saa oikeasti ilmaiseksi. Jos maksat niistä (esim. gelatiinia karkeissa) tuet epäsuorasti lihateollisuutta ja omalta osaltasi autat, että lihateollisuus vie luonnonvaroja jatkossakin.

Vierailija
19/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko vaikka että lemmikit on otettu ennen vegaaniutta? Kyllä jo otetuista lemmikeistä pidetään huolta vaikka elämän filosofia muuttuisi.. Jos kaikki vegaanit antaisivat jo otetut eläimet pois tai lopettaisivat siitä vasta ihmiset moralisoisivatkin. Eli mikään ei kelpaa..

Vierailija
20/27 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä on ongelma ap? Miksi haluat tietää? Vegaanihan ei syö itse ja sehän siinä juuri hienoa onkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi