Merinovillan pesu 60 asteessa
Pesin siis merinovillaisen kerraston vahingossa 60 asteessa, vaikka ohjeessa oli 30. Meniköhän ihan pilalle? On vielä kuivumassa, mutta vaikutti vähän nukkaantuneelta ja ehkä vähän pienentyneeltäkin. Mutta mulla ei ole koskaan aiemmin ollut mitään merinovillaista, joten en osaa sanoa, menikö pilalle kokonaan vai ei. Tietystihän asian laidan saa tietoonsa, kun kerrasto on kuivunut. Miten te muut hoidatte ja pesette merinovillaisia vaatteita? Tuuletuskin vissiin joskus riittäisi. Jatkossa varmaan tulee pestyä villaohjelmalla tuo kerrasto.
Kommentit (36)
Toivottavasti se mahtuu vielä päälle.
Toivottavsti venytit hihoja ja lahkeita tosi hyvin ennenkuin laitoit kuivumaan, se auttaa minkä auttaa :(
Ei merinovilla kutistu. Mutta se on niin ohutta neulosta, että mulla tuli pesukoneessa reikiä kun en käyttänyt pesupussia.
Itse pesen kaikki merinovillaiset vaatteet käsin juuri sen takia että kestävät käytössä kauemmin.
Kutistuu varmasti. Niin huovutuskin tehdään. Koita venyttää sitä.
Ota opiksesi.
Tuo pitäis älytä siitä, että ethän sinä elävää lammastakaan pesis lähes kiehuvassa vedessä?!
Tai no, mistä minä tiedän..
Kyllä sä huomaat menikö pilalle siinä vaiheessa kun puet sen päällesi. Voi olla, ettei enää mahdu. Tosin itsekin olen pessyt merinovillaiset polvisukat monestikin 60 asteessa eivätkä ole menneet miksikään. Riippuu langan käsittelystä, jos on superwash-käsitellystä langasta valmistettu kerrasto, niin saattaa hyvällä tuurilla kestää jopa 60 asteen pesun.
Oma merinovillapaitani päätyi vahingossa 60 asteen pyykkiin ja koko xl mahtuu nyt xs kokoiselle tytärelleni 😒
Vierailija kirjoitti:
Tuo pitäis älytä siitä, että ethän sinä elävää lammastakaan pesis lähes kiehuvassa vedessä?!
60 astetta ei ole lähelläkään kiehuvaa. Sitä paitsi villa värjätään lähes kiehuvassa vedessä eikä vanutu siinäkään ellei mekaanisesti käsittele.
Just pesin vahingossa merinovillakerrastoni 60 asteessa ja vielä kuivauksella. Ihan oli kuosissaan koneesta tullessaan ja mahtui eilen hiihtolenkillä päälle siinä missä ennenkin.
Uniqlon merinovillavaatteet saa pestä pesukoneessa 40 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 astetta ei ole lähelläkään kiehuvaa. Sitä paitsi villa värjätään lähes kiehuvassa vedessä eikä vanutu siinäkään ellei mekaanisesti käsittele.
Ahaa, tarkoitin n. 90 asteista ;)
Merino on armollisempaa kuin "nomivilla", oon vahingossa pessyt sileitä merinoneuleita 60 asteessa. Yksi paita hieman nukkaantui/huovuttui, mutta on ihan käyttökelpoinen. Muuten ovat kestäneet.
Villaa ei pestä, eikä varsinkaan pesukoneessa!
Villa on itsepuhdistuva materiaali. Siihen ei bakteerit (jotka niitä hajuja aiheuttaa) jää pesimään, ja se ei mitään pesuja kaipaa ellei kyse ole jostain hikiliinasta, alusvaatteista tai silminhavaittavasta liasta (esim muta, läikkynyt juoma). Villasta kuluu villarasva pois joka pesukerralla, huoleton peseminen siis voi pilata koko materiaalin. Villaan pitää käyttää villanpesuaineita, esim tästä
https://webshop.ruskovilla.fi/tuote/84
ja hoitoaine
Merinovilla kutistuu. Jos ei ole kutistunut tai yhtään huopaantunut, niin pesukoneen lämpötila ei pidä paikkaansa. Hellävarainen pesu kyllä estää huopaantunut, vaikka lämpötila olisi kova.
Ei varmaan tapahtunut mitään. Ainakin oma merinovillapipo kesti mainiosti 60asteisen kirjopesun, kun pipo oli jäänyt koneeseen ja laitoin kirjopyykin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Kutistuu varmasti. Niin huovutuskin tehdään. Koita venyttää sitä.
Ota opiksesi.
Merinovilla ei kutisti vielä 60asteessa, jos on hyvälaatuista villaa.
Huovutus saadaan jos langassa ei ole kemiallista käsittelyä ja on heikkolaatuinen.
Vierailija kirjoitti:
Just pesin vahingossa merinovillakerrastoni 60 asteessa ja vielä kuivauksella. Ihan oli kuosissaan koneesta tullessaan ja mahtui eilen hiihtolenkillä päälle siinä missä ennenkin.
Minä pesen muutaman kerran talvessa ihan tarkoituksella merinovillakerrastoni ja pipon 60asteessa, kun ovat ihoa vasten ja kun hiihdän, ne on hiesta märkänä.
Osa kerrastosta on jo yli 10v ja täysin hyväkuntoisia, samoin Marimekon pipo.
Voi rakkaat miisut! Moderneissa pesukoneissa on ERIKOIShellävaraiset villapesuohjelmat, eli oliskohan teidänkin aika vaihtaa pulsaattorikoneenne ihan nykyaikaisiin laatumasiineihin ;)
Keitit villaa. En suosittele.
Näin joskus netissä ohjeen kutistuneen villavaatteen käsittelyyn. Saaviin kylmää vettä ja hiustenhuuhteluainetta, vaate saaviin ja vaatteen venytys jonkin ajan kuluttua. Olikohan englanniksi?